اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

رونمایی از چهره طلایی «جهان پهلوان»

سایت طلا: ساخت تمبر طلایی جهان پهلوان تختی فرصت مغتنمی برای برافراشته نگه داشتن پرچم اخلاق پهلوانی و مردانگی، و تکریم از اسطوره های ملی ایجاد کرده است.



وقتی شنیدم "زورخانه" محله تختی، که روزگاری خواستگاه جهان پهلوان بود تبدیل به سالن "بیلیارد ! " شده، آه از نهادم برخواست. آخر مگر می شود کاربری یک مکانی 180 درجه تغییر کند.
چه می کند این فرهنگ مترقی غرب با سنت و آیین ما؟!
چرا سنتهای اصیل ما رفته رفته رو به افول می گذارد؟
کجاست آن منش پهلوانی و جوانمردی که همه عاشق آن منش بودند.

بزرگی می گفت آرزوی من در نوجوانی بوسیدن دست تختی بود!


...و 46 سال از مرگ جهان پهلوان می گذرد و در هیاهوی این سالها ورزش اول کشورمان همچنان نیازمند ترحم و همچنان تشنه نگاه نسل جوان.

در سالروز درگذشت تختی مراسم بسیاری برگزار شد ولی حضور کمرنگ جوانان و نوجوانان در مراسم اسطوره کشتی کشورمان قابل تأمل است.

در میان برنامه های سالگرد درگذشت "غلامرضا تختی" دوستان و هم تیمی های وی روز گذشته را در «نگارخانه شیث» گرد هم آمدند تا ضمن دیدن بیش از 300 عکس از زندگی جهان پهلوان، از تمبر طلای یادبود تختی رونمایی کنند.

در این مراسم که با حضور "عبدالله موحد" دارنده 6 مدال جهانی، محمد ابراهیم سیف پور قهرمان جهان و المپیک، اکبر حیدری قهرمان المپیک، عبدالله خدابنده و خسرو زمانی، حسین فولادی، حسین غلام نژاد، رشید تافته از قهرمانان ملی، محمد مشهدی آقایی مدیر روابط عمومی فدراسیون کشتی، و همچنین از فعالین صنفی از جمله احمد وفادار و محمد صفارهرندی که خود سابقه فعالیت در ورزش کشتی را داشته اند برگزار شد، ضمن بیان خاطراتی از مرحوم تختی یاد و خاطر وی گرامی داشته شد.

رحیم پرنیا مدیرعامل خانه سکه ایران که طراحی و اجرای تمبر طلای تختی را به عهده داشته در این مورد به سایت طلا می گوید: جهان پهلوان تختی برای مردم ایران یک اسطوره است، و آرزوی هر هنرمندیست که اسطوره های کشورش و نمادهای ملی مملکت خود را کارکند، و علت این که بعد از استاد شهریار، تصویر جهان پهلوان تختی را ساختیم، حالت جوانمردی و مردمداری اوست، تختی نمادی از عمرکوتاه و پربار است.

وی با اشاره به رسالت تختی در راستای نوع پرستی، مردمداری و جوانمردی اعلام می کند : خانه سکه ایران هم وظیفه هنری و کاری خود را اجرا کرد و روی شخصیت تختی که یکی از الگوها در کشورمان است کار کرد که سالیان سال روی طراحی آن فکر کردیم و به این مرحله رساندیم.

پرنیا در مورد ویژگی های این اثر نیز اظهار می دارد: در این اثر پرتره جهان پهلوان تختی کاملاً متفاوت است و سعی کردیم با شبیه سازی خاصی که صورت گرفت نقش برجسته و پرتره بودن را از کار بیرون بیاوریم، و شخصیت کامل تختی به عنوان یک پهلوان مطرح گردد، که در این مراسم با حضور قهرمانان جهان و ملی رونمایی شد.

مدیرعامل خانه سکه ایران با بیان جایگاه عشق و علاقه در خلق آثار هنری می افزاید: وقتی به پرتره جهان پهلوان تختی که از طلا ضرب شده نگاه می کنیم آن عظمت ملی کاملاً در آن پیداست، و این خیلی ارزشمند است و ارزش معنوی کار خیلی بالاتر از قیاس با مادیات است.

عباس خجسته نیز که در این نگارخانه بیش از 300 عکس از مراحل مختلف زندگی جهان پهلوان تختی را از 20 سالگی جمع آوری کرده است، می گوید: هدف از این نمایشگاه زنده نگه داشتن روح پهلوانی و مرام تختی است، بطوریکه تختی همچنان زنده است و در دل ما جای دارد.

عبدالله موحد دوست و هم تیمی جهان پهلوان تختی در گفتگو با سایت طلا عنوان می کند: که تختی جواهری بود که زود از دستش دادیم، پهلوانی بی نظیر و بسیار مهربان و خوش اخلاق که از نظر قهرمانی کمتر به دنیا آمده، و این وظیفه ماست که از انسانهای خوب تعریف کنیم تا دیگران هم به راه نیک هدایت شوند.

وی مجموعه ای از قهرمانی، درستکاری و پهلوانی را از عوامل ماندگاری تختی عنوان و تصریح می کند: این طرح رونمایی از چهره تختی بر روی طلا کار بسیار خوبی است و " اگر از گذشتگان اینگونه قدردانی شود، جوانان بیشتر تشویق می شوند که راه پیشکسوتان و بزرگان را دنبال کنند."


...و شاید این جمله آخر "عبدالله موحد" یار قدیمی تختی و همچنین ساخت این چهره ی طلایی جهان پهلوان، مرهمی باشد بر فراق تختی هایی که دیگر نیستند، و نمی بینیمشان !



احمد جعفری

*برای دیدن گزارش تصویری این مراسم می توانید به گالری تصاویر، بخش گزارش تصویری مراجعه نمائید.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد