اونس طلا2315.23
مظنه14,761,000
18 گرم3,407,500
ارزش سکه33,256,533
قدیم (بهار)38,300,000
جدید (امامی)41,300,000
نیم23,800,000
ربع15,100,000

پشت پرده افزایش قیمت دلار چیست ؟

روز گذشته قیمت دلار در حالی به مرز 2300 تومان رسیدکه هیچ مقام دولتی کوچکترین واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداد.




گرچه سال گذشته هم در روزهای رسیدن قیمت دلار به دو هزار تومان از مسوولان اقتصادی کشور خبری نبود و فقط رییس کل بانک مرکزی به طور نامحسوس در صرافی های میدان فردوسی حضور پیدا کرده بود، اما تجربه امسال نشان داد که دولت نسبت به افزایش قیمت دلار کمی بی تفاوت شده است.

حتی انتشار خبر راه اندازی بورس ارز که با انتقاد شدید فعالان بخش خصوصی مواجه شده بود ، از نظر رییس جمهور موضوعی در حد کارشناسی است و هنوز قطعی نشده که عدم موضع گیری شفاف مسئولان در این خصوص بازار را در سردرگمی کامل فرو برد .

در همین ارتباط بارها کارشناسان اقتصادی متذکر شده اند که تصمیمات اقتصادی تا نهایی نشدن رسانه ای نشود که آثار این عمل در این روزها کاملا مشهود است .

آن چه در بازار ارز می گذرد؛ قطعا نتایج ناخوشایندی خواهد داشت. نوسان های نرخ ارز در سال گذشته چنان اثری بر قیمت ها در بازار گذاشت که تنها یک نمونه آن مانند مرغ، توانست کشور را تا مرز بحران ببرد و حتی ایران را در عرصه جهانی با تهاجم های رسانه ای مواجه کند.

با وجود دلار 2300 تومانی و سکه 900 هزار تومانی این پتانسیل در بین مردمی که نقدینگی در دست دارند وجود دارد که بار دیگر سرمایه های خود را به این بازارهای کاذب سوق دهند و این هشداری است برای اقتصاد ایران .

سکوت مسوولان اقتصادی و بانک مرکزی هم در این دوره بسیار تاسف بار است. به خصوص معاون ارزی بانک مرکزی تاکنون هیچ اظهار نظری از او منتشر نشده است. این در حالی است که باید در چنین شرایطی مسوولان کشور مردم را راهنمایی کنند.

نکته دیگر این که به تازگی معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد ؛چند نفر در داخل و خارج نرخ ارز در بازار آزاد را تعیین می کنند. آیا برای دولت این قدر مشکل است که این تعداد را کنترل کند؟ آیا این که همین چند نفر بتوانند بازار ارز را از کنترل خارج کنند، روند درستی است؟

با توجه به برگزاری موفق اجلاس سران غیر متعهد ها در تهران ،به نظر می رسد عدم نظارت کافی دولت بر بازار ارز و افزایش قیمت آن که تاثیرات خود را به خوبی در افزایش قیمت دیگر کالاهانشان داده ،کم کم شیرینی این دستاوردها را به کام مردم تلخ کند.

لذا لازم است مسئولان اقتصادی در آرامش این بازار سریعا ورود کرده تا ناخواسته در پازل طراحی شده دشمن برای تلخ کردن کام مردم شریف ایران از دستاوردهای اجلاس بازی نکرده باشند.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد