اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بازار بورس در«سکوت» سکه شد

شاخص بورس در حالی دیروز در آستانه 99 هزار واحدی قرار گرفت که تحلیلگران معتقدند،بخش قابل توجهی از رشد شاخص در ماههای اخیر ناشی از افزایش قیمت دلاراست، با این حال این رشد بورس را برای بسیاری از سرمایه گذاران جذاب کرده است.


بازدهی بازار سرمایه از سکه و طلا جلو زد | تهدیدهای ترامپ و اغتشاش‌ها در بورس بی‌تاثیر بود

خاطره وطن خواه: این روزها،بورس بازان بازارشان سکه است.هرچند در بازار طلا و سکه هم سرمایه گذاران وضعیت خوبی دارند یا معامله گران بازار ارز،این روزها با هر تقاضایی در بازار که به افزایش قیمت ها منجر شود،شادند،اما این دو بازار هرچقدر هم رشد کند،می تواند با ابزار کنترلی دولت،رشدش متوقف شود.مثلا اگر بانک مرکزی از طریق بانک کارگشایی سکه به بازار عرضه کند،حباب قیمت می شکند.یا اگرعرضه ارز توسط دولت بیشتر شود،قیمت دلار کاهش می یابد.اما این شرایط چندان درباره بازار سرمایه صدق نمی کند.هرچند این بازار از سیاست های دولت تاثیر می گیرد،اما حالا در پایان دهمین ماه سال 96 بورس با بازدهی نزدیک به 10 درصد دو بازار طلا و ارز را پشت سر گذاشته است.

بازاری که سال گذشته در ميان بازارهای رايج، شرايط نااميدكننده ای را در سال ۹۵ پشت سر گذاشت.اماسال 96 تا امروز،برایش سال خوش شانسی بوده؛ بازدهي مثبت و افزایش میزان معاملات بورس را به یکی از دو بازار پربازده اقتصاد ایران در سال جاری تبدیل کرده است.

سال 95 بازار سرمایه بازدهی منفي داشت و بسیاری از سها مداران زیان دیدند.اگرچه اجرای برجام از دی ماه سال ۹۴ اين اميدواری را ايجاد كرده بود كه با رونق كسب وكارها در سال ۹۵ ،وضعيت بازار سهام نيز بهبود يابد، اما اين اتفاق نيفتاد و در سـال ۹۵ بازدهي منفي برای بورس رقم خورد.

بررسی ها نشان داد که از هفتم فروردين تا پايان اسفندماه، بازدهي بازار سرمایه در سال 95 منفي۸,۴ درصدی بوده است.سالی که خیلی از بورس بازان را ناامید کرده بود و البته خیلی ها که تحولات این بازار را تحت نظر داشتند،ریسک ورود به بازار را به خود ندادند.چه آنکه شاخص كل بورس از ۸۱ هزار و ۲۰۰ واحد كار خود را آغاز كرده بود، در پايان اسفند به ۷۷ هزار و ۲۳۰ واحد رسيد. شاخص بورس به عنوان دماسنج اقتصاد ايران در حالي روندی نزولي را طي می كه حتی ثبت رشـد 12 درصدی اقتصاد ايران هم برای بهبود اوضاع بورس چاره ساز نشد.این درحالی بود که بخشی از رشد اقتصادی ناشی از افزایش فروش نفت بود و با توجه به شرکت های نفتی فعال در بورس، تحرک جدی در صنايع بورسي رخ نداد. البته بازگشايي نماد بانك هايي كه حسابشان زيان نشان مي داد، هم ضربه آخر را به شاخص بورس زد.با این حال سال 96 امیدوارانه آغاز شد.

95 غم،96 امید

شاخص بورس درنوزدهم فروردين 96 تا کانال ۷۷ هزار واحدی جلو آمد،بعد به تدریج وارد مدار افزایش شد.هرچند که با وجود زیان های سال قبل، شـاخص كل بورس در دو ماه و نيم ابتدايي سال کمی نوسان داشت،اما این نوسان ها امیدبخش بود.

افزايش شاخص بورس از محدوده 77 هزار واحد به كانال 80 هزار واحد براي بازاري كه سـال گذشته را در ركود به سر برده بود، اتفاق بزرگي محسوب مي شد. در هفته هاي منتهي به انتخابات رياست جمهوري، بازار سرمايه بيشتر اوج گرفت و تاثير اين رويداد سياسي در اقتصاد بيشتر نمايان شد.

روند صعودي بورس تا انتخابات رياست جمهوري ادامه يافت. بالاترین ميزان شاخص نيز در روز 31 ارديبهشت و پس از تعيين نتيجه انتخابات رقم خورد. شاخص در اين روز وارد كانال 81 هزار واحد شد. پس از آن البته هيجان انتخاباتي از بورس تخليه شــد و شاخص اندكي كاهش را تجربه كرد.

بررسی ها نشان می دهد بازدهي بازار سرمايه در در شش ماه نخست امسال به 7.3 درصد رسیده که از بازار طلا و ارز بالاتر است.

موتور ارز بورس را روشن کرد

از شهریور ماه که قیمت دلار وارد مدار افزایش شده،شاخص بورس هم به نسبت این افزایش ها،رشد کرده است.به طوری که شـاخص كل بورس در نيمه آبانماه به 87 هزار و 843 واحد رسـيد كه به گفته تحلیل گران نشانده نده بازدهي 7.13 درصدی بازار سرمايه در 7 ماه و نيم ابتدايي سال جاري است. شاخص کل بورس پس از آنکه در اوایل مهرماه به 85 هزار و 700 واحد رسید در میانه راه تحت تاثیر تحولات بین المللی هم قرار گرفت.بیش از همه،تهدیدهای ترامپ علیه برجام بیشترین تاثیر روانی را بر روی معاملات بورس گذاشت،اما این تاثیرها موقت بود و با عبور از اين مرحله بار ديگر رونق به معاملات بازگشت.

بازار سرمايه در دی ماه رکورد زد.رکوردی که اگرچه در میان شلوغی های شرایط سیاسی نه به چشم آمد و نه موج راه انداخت،اما برای خیلی از سهامداران و معامله گران بازارسرمایه،این روزها،بهترین روزهای سالهای اخیر است.به قولی بازارشان حالا حسابی سکه است.

شاخص بورس درماه جاری بیشترین رشد را داشته است. به طوری که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در دی ماه را با 96 هزار و 816 واحدی آغاز کرده و حالا در روزهای پایانی این ماه در آستانه 100 هزار واحدی شدن قرار گرفته است.

در واقع بورس در حالی فعالیت زمستانه خود را ادامه می دهد که از دو تحول سیاسی در همین ماه بدون تاثیرپذیری شدید،عبور کرده است.سخنرانی ترامپ درباره برجام و اغتشاش های داخلی.بررسی ها نشان می دهد هردوی این دو پدیده ها نتوانستند،رشد بورس را در ماه جاری متوقف کنند. حالا بازار سرمایه می رود که پس از 4 سال به ارقام جديدي برسد.

هرچند برخی تحلیل گران معتقدند در دی ماه 96 هم مشابه این اتفاق برای بورس افتاد و بخشی از این افزایش ناشی از گران شدن قیمت ارز است،اما بازدهی 10درصدی بازار سرمایه در سال جاری می تواند،بهترین اتفاق برای اقتصاد ایران در سال 96 به حساب آید.زیرا بورس حالا نسبت به بازار طلا، ارز و مسکن وضعیت مساعدتری دارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد