اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
براساس اطلاعات جدید؛

سهم «اینترنت خالص» یک دوم سقف مصرف منصفانه غیرحجمی است

براساس توضیحات جدید وزیر ارتباطات از سقف مصرف منصفانه اینترنت غیرحجمی، نهایت استفاده کاربران از اینترنت خالص نصف سقف مصرف منصفانه در نظر گرفته شده توسط اپراتورهای اینترنتی خواهد بود.

مدل جدید تعرفه‌های اینترنت غیرحجمی که اخیرا توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسید تا محدودیت حجم از سرویسهای ثابت مشترکان حذف شود، قرار بود از دهم ماه جاری توسط شرکتهای اینترنتی اجرایی شود اما به دلیل ابهاماتی که جداول تعرفه‌ای این شرکتها ایجاد کرد، اجرای کار با تأخیر مواجه شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تعبیر دیگری تأخیر حادث شده را ناشی از احقاق حقوق مصرف‌کنندگان عنوان کرد.

یکی از مشکلاتی که در جداول تعرفه‌ای شرکتهای اینترنتی به چشم می‌خورد، عدم وجود وحدت رویه در ارائه نرخهای اعمالی است به گونه‌ای که برخی شرکتها به تفکیک سقف مصرف منصفانه را برای استفاده حجم در شبکه‌های داخلی و بین‌المللی لحاظ کرده‌اند و برخی دیگر فقط حجم مشخصی را به عنوان سقف مصرف منصفانه در نظر گرفته‌اند.

عبارت "مصرف منصفانه" در واقع حجم معینی در سرویسهای با سرعتهای مختلف است که اگر مشترک تا آن میزان را استفاده کند تغییری در سرعتش ایجاد نمی‌شود اما اگر نیازش بیش از این حجم باشد، سرعتش براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به 128K کاهش می‌یابد.

در واقع اینترنت غیرحجمی، نامحدود نیست بلکه حجم مشخصی به عنوان مصرف منصفانه قرار داده شده که بنا بر اظهارات مسئولان ارتباطی کشور برگرفته از مدلهای بین‌المللی برای مصارف خانگی است.

با اینکه در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات گفته شده بود که اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت باید نسبت یک به دو را برای استفاده از ترافیک داخلی و خارجی رعایت کنند تا شاید به این طریق حمایت از محتوای داخلی صورت گیرد و ترافیک داخل شبکه‌ای ایران رشد یابد اما برخی اپراتورها اقدام به تفکیک سقف مصرف منصفانه داخلی از خارجی کردند و برخی دیگر نیز تنها یک سقف مصرف منصفانه را ارائه دادند.

این مصوبه که دارای پیچیدگیهایی است و چندین بار مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته است، موجب شد تا بار دیگر محمد جواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به انتشار مطلبی در صفحه اجتماعی خود کند.

وی درباره اقدام برخی اپراتورها برای تفکیک سقف مصرف منصفانه ترافیک داخلی و خارجی گفت: اینکه در مصرف منصفانه برای مشترکان سقفهای مجزایی برای داخل و بین‌الملل لحاظ شود مورد تأیید نیست.

وی افزود: صرفا در محاسبه شمارش مصرف نسبت یک به دو بایستی لحاظ شود؛ به این معنا که اگر مصرف منصفانه اعلام شده برای یک شرکت 320 گیگابایت است، مشترک می‌تواند 160 گیگابایت اینترنت خالص یا 320 گیگابایت ترافیک داخلی خالص مصرف کند؛ در صورت مصرف ترکیبی هم نسبت یک به دو لحاظ خواهد شد.

علاوه بر این توضیحات، وی شرکت مخابرات ایران را مؤظف کرده درخواست جابجایی مشترکان را ظرف یک روز انجام دهد تا بتوانند سرویس دهنده خود را با کمترین دردسر جابجا کنند.

با توضیحات جدیدی که وزیر ارتباطات عنوان کرده، مشترکان نمی‌توانند از سقفهای مصرف منصفانه توسط شرکتهای اینترنتی برای مصرف اینترنت استفاده کنند و سقف مصرف منصفانه مربوط به سقف ترافیک داخلی است.

تا پیش از این گمان می‌شد سقف مصرف منصفانه مربوط به استفاده از اینترنت است و بسیاری کاربران این موضوع را در کامنتها عنوان کرده و گفته بودند سقفهای در نظر گرفته شده، کافی و حتی بسیار زیاد است.

اما با این تفاسیر باید دانست که براساس توضیحات وزیر ارتباطات، نمی‌توانید از تمام حجم تعیین شده توسط شرکتهای اینترنتی به عنوان "مصرف منصفانه" برای دسترسی به اینترنت (سایتهای دارای میزبانی خارجی) استفاده کنید بلکه نیمی از این حجم مربوط به اینترنت می‌شود؛ اما اگر بخواهید برای دسترسی به سایتهای با میزبانی داخلی استفاده کنید، کل حجمهای مصرف منصفانه را شامل می‌شود.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد