اونس طلا2347.42
مظنه15,297,000
18 گرم3,531,300
ارزش سکه34,464,141
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

آیا بانک مرکزی در اجرای طرح کنترل قیمت ارز و سکه موفق عمل کرده است؟

تنها یک هفته از اظهارات محمود بهمنی در رابطه با فروش ارز در بازار به نفع قاچاقچیان نگذشته است که بازار سکه نیز به دنبال نرخ ارز تن به رشد قیمت ها داده است، این روند نشان از چیست؟ آیا شرایط پیش آمده ناشی از رشد قیمت طلا دربازار جهانی است؟ آیا آنچه در بازار اتفاق افتاده ناشی از اتمام حجت بهمنی و تن سپردن بانک مرکزی به فضای بازار باید تعبیر شود؟

به گزارش سایت طلا به نقل از خبر آنلاین با نگاهی به بازار طلا نشان می دهد طی 10 روز گذشته قیمت طلا در بازار جهان سیر رو به رشدی پیدا کرده است به طوریکه هر گرم طلای 24 عیار در این دوره از حدود 51 دلار به 56 دلار افزایش پیدا کرده که نشان از رشد 10 درصدی قیمت این فلز گران قیمت در یک دوره 10 روزه است.
در همین دوره قیمت هر سکه بهار آزادی در بازار حدود 35 هزار تومان افزایش پیدا کرده است که نشان از رشدی حدود 6 درصد را نشان می دهد، که حاکی از رشد کندتر و عکس العمل آرام تر بازار داخلی به قیمت های جهانی است و البته همین پاسخ کند باعث شده است اندکی حجم حباب طلا در چند روز گذشته کمتر شود البته همین رشد آرام قیمت هر سکه بهار آزادی در 8 آبانماه به 597 تومان رسید یعنی مرز 600 تومان و جایی که بانک مرکزی حداقل تا چندی پیش به آن به عنوان خط قرمز نگاه می کرد.
البته دلیل اصلی این پاسخ کند بازار سکه به قیمت جهانی ثبات نسبی قیمت سکه در حدود یک ماه گذشته است که باعث میل نقدینگی به سمت بازار دلار شده بود و به طور حتم اگر روند افزایشی بازار ادامه پیدا کند دوباره شاهد تاثیر پذیری بازار سکه از قیمت جهانی خواهیم بود.
البته ثبت معاملات آتی سکه در بورس کالا از جمله مواردی است که می تواند به داغ شدن حتی غیر منطقی بازار معاملات نقد بازار سکه دامن بزند و فضای انتظاری بازارسکه به چشم انداز سکه 700 هزار تومانی چشم دوخته است که البته برای بانک مرکزی نقطه مطلوبی به نظر می رسد هرچند هیچ یک از مدیران این بانک حاضر نیست با صراحت به این مسئله اعتراف کند.

بازار دلار
در بازار دلار اما روایت دیگر حاکم است نگاهی به نرخ برابری دلار با یورو نشان می دهد بعد از یک دوره کوتاه رشد ارزش دلار دقیقا از روز 12 مهرماه (چهارم دسامبر) شاهد افت ارزش دلار در برابر این پول واحد اروپایی بوده ایم به طوریکه نرخ برابری دلار در مقابل یورو در این دوره حدود 20 روزه معادل 6.9 درصد کاهش پیدا کرده است این کاهش به تبع باید در بازار ایران نیز بروز پیدا می کرد در حالی که در همین دوره قیمت دلار در بازار ایران با رشدی معادل 8 درصد مواجه شده ، هر دلار آمریکا از حدود 1205 تومان در 12 مهرماه به 1301 تومان در 8 آبانماه افزایش پیدا کرده است.
این روند در حالی شکل می گیرد که رئیس کل بانک مرکزی در ماههای گذشته بارها صحبت از مهار بازار سکه و دلار صحبت کرده بود ولی آنچه در بازار در حال شکل گیری است بسیار متفاوت است با وعده هایی که محمود بهمنی مطرح کرده است.

خروج بازارها از دست بانک مرکزی
در روزهای پایانی مهر ماه بحث کشاندن دامنه تحرم ها به بانک مرکزی مطرح شد و با فاصله ای اندک از این موضوع در تاریخ 30 مهرماه محمود بهمنی از تاثیر منفی فروش ارز بر قاچاق را مطرح کرد، اظهاراتی که از سوی فعالین بازار به برنامه کاهش فروش ارز توسط بانک مرکزی تعبیر شد و در پی ان رشد قیمت دلار از سر گرفته شد.
فضای ارزش دلار در بازار جهانی و طلا به خوبی نشان می دهد که آنچه در بازار داخلی در حال وقوع است نمی تواند به تمامی تابعی از تحولات بازار جهانی باشد ولی آیا می توان این مسئله با به معنی مدیریت بانک مرکزی بر بازار دانست؟
در این زمینه نیز باید جواب منفی داد البته بانک مرکزی از ابتدای سال توانسته است در بازار تاثیر گذار باشد ولی مهار کامل بازار را در اختیار نداشته و آنچه تا امروز اتفاق افتاده است نشان می دهد بانک مرکزی به جای مدیر بازار در این فضا به عنوان یک فعال حضور پیدا کرده است و در همین راستا با الاکلنگ بازی کردن با قیمت عرضه سکه بانکی و دلار رسمی به نوعی حرکت کرده که متقاضیان ورود به این دو بازار را همچنان در صف خرید سکه و دلار بانکهای کشور نگهدارد.
اما آنچه در برآورد شرایط بازار شکل گرفته است روندی است که هیچ با سیاستهای پولی کلان کشور همخوانی نداشته و تنها به تامین بودجه ریالی دولت توجه شده است.
البته به نظر می رسد اظهارات 30 مهر ماه بانک مرکزی را می توانیم دور جدیدی برای نقش بانک مرکزی در بازار سکه و دلار بدانیم، بانک مرکزی در نقش جدید خود برای حفظ ذخایر موجود از این پس حداقل عرضه را به بازار خواهد داشت ، اگرچه این به معنی خروج کامل بانک مرکزی از مبادلات رسمی نیست ولی به دنبال این اتفاق باید منتظر رشد قیمت دلار و سکه باشیم که البته پالس این موضوع در «معاملات اتی بورس کالا» و «روند رو به رشد قیمت دلار طی یک هفته گذشته و هشدار بهمنی به قاچاقچیان» داده شده است./ح
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد