اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

امروز قرار است یونانی ها پای صندوق های رای بروند و نظر خود را در مورد تقاضاهای سختگیرانه کشورهای قرض دهنده در ازای پرداخت کمک مالی ابراز دارند که به عقیده کارشناسان رأی نه در این رفراندوم نه به عضویت یونان در منطقه یورو خواهد بود.

به گزارش آسوشیتد پرس، در حالی که مذاکرات در خصوص دریافت کمک خارجی یونان پایان یافته و پول دستگاه های خودپرداز در یونان به اتمام رسیده، دیگر گمانه زنی چندانی در مورد یونان وجود ندارد. این کشور ممکن است در آینده نزدیک از یورو خارج شود.


اما خروج از یورو برای مردم یونان و برای پول واحد اروپایی که 16 سال از عمر آن می گذرد چه مفهومی خواهد داشت؟


برای یونان این اتفاق می تواند به معنای درد و آشفتگی شدید در کوتاه مدت باشد، در حالی که یورو احتمالا از شوک اولیه جان سالم به در خواهد برد. اما پدیدار شدن هزینه ها و منافع احتمالی بلند مدت این خروج، به سال ها زمان نیاز خواهد داشت.


برخی تحلیلگران معتقدند یکی از مخرب ترین نتایج خروج یونان از حوزه یورو، متوجه یورو خواهد بود.


امروز قرار است یونانی ها پای صندوق های رای بروند و نظر خود را در مورد تقاضاهای سختگیرانه کشورهای قرض دهنده در ازای پرداخت کمک مالی بیشتر به یونان ابراز دارند.

رای «نه» به این تقاضاها می تواند به معنای توقف پرداخت وام به یونان باشد. در این صورت پس از تمام شدن یوروهای اهدایی، یونان برای پرداخت دستمزدهای کارمندان و مقرری بازنشستگان و سرپا نگه داشتن بانک ها، چاره دیگری جز چاپ پول نخواهد داشت.


عمده تحلیلگران معتقدند که در صورت خروج یونان، حوزه یورو در کوتاه مدت سقوط نخواهد کرد. البته آشفتگی هایی بروز خواهد کرد. شاخص ها در بازاربورس سقوط خواهد کرد. هزینه استقراض برای اعضای ضعیف حوزه یورو نظیر پرتقال یا ایتالیا ممکن است برای مدتی افزایش یابد. اما بانک مرکزی اروپا اوضاع را مدیریت خواهد کرد.


برخی دیگر از تحلیلگران می گویند، تبعات کوتاه مدت این خروج وحشتناک ترند. جاکوب لو، وزیر خزانه داری آمریکا همواره هشدار داده که اقتصاد جهانی که در حال حاضر با روند ترمیمی غیریکدستی روبروست، تحمل ابهام حاصل از خروج یونان از یورو را ندارد.


بن می، اقتصاد دان ارشد موسسه آکسفورد اکونومیکس می گوید، بدترین ضربه ای که یونان می تواند به حوزه یورو وارد کند این است که «یونان از حوزه یورو خارج شود و اقتصادش به سرعت شروع به رشد قوی کند.»


در این صورت یونان نمونه ای موفق پیش روی سایر اعضای ضعیف یورو برای خروج از این اتحاد پولی خواهد بود.


سوال دیگر این است که آیا در صورت خروج یونان از حوزه یورو و کاهش شدید ارزش پول این کشور، یونان می تواند از افزایش صادرات خود منتفع شود؟ برای اینکه شما از افزایش صادرات منتفع شوید، باید کالای با ارزشی برای صادر کردن نداشته باشید. زیتون و سواحل زیبا برای استراحت، کالاهای کافی برای صادرات محسوب نمی شوند.


زسولت دارواسف تحلیلگر مسائل اقتصادی می گوید، تقاضاهای قرض دهندگان از یونان این کشور را به سمت اصلاحات در بخش هایی از اقتصادش سوق داده و آن را تا حدودی رقابتی تر کرده است. برای مثال، اکنون قراردادهای کار انعطاف بیشتری پیدا کرده اند.


یونان از رتبه یکصد و هشتم بانک جهانی در زمینه شاخص سهولت کسب و کار به رتبه شصت و دوم صعود کرده، که هرچند رتبه عالی ای نیست، اما پیشرفت محسوب می شود. اگر این کشور بتواند مقررات دست و پاگیر و بروکراسی اداره خود را سر و سامان ببخشد، چه بسا بتواند وضعیت اقتصاد خود را سر و سامان بیشتری ببخشد.


اما اگر یونان عضو یورو نباشد و با فشارهای خارجی سایر دولت های حوزه یورو برای مدرنیزه کردن اقتصادش روبرو نباشد، احتمالا انجام اصلاحات بیشتر کاری دشوار خواهد بود.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد