اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ضعف دلار در بازار؛ گامی برای تک نرخی شدن ارز

سایت طلا: نوسانات ارزها در هفت روز اخیر به کاهش قیمت ختم شد که در نظر کارشناسان اقتصادی این امر با توجه به رشد ارزهای دولتی گمانه تک نرخی شدن ارز را شدت می بخشد.

به گزارش سایت طلا، برخلاف انتظار کاهشی برخی از فعالان، دلار در روز گذشته افزایش و بر بهای 3321 تومان قرار گرفت و این در شرایطی است که دلار هفته ی گذشته را نیز با رشد 18 تومانی آغاز کرد اما بهای هفتگی این ارز افت قیمت را به ثبت رساند.

بر اساس این گزارش، روز شنبه ی گذشته دلار تحت تأثیر کاهش ارزش دینار عراق و افزایش تقاضا برای دلار، رشد حجم معاملات فردایی و افزایش قیمت درهم تقویت و بعد از 13 روز مجدداً بر بالای مرز 3300 تومان، بر بهای 3303 تومان قرار گرفت. البته حضور صرافی بانکها و افزایش حجم عرضه مانعی بر نوسان بیشتر دلار و رشد این ارز شد.

برخی از کارشناسان معتقد هستند عرضه و تزریق ارز برای افت قیمت در شرایط کنونی جوابگوی کاهش دامنه ی نوسانات نیست و تازه موجب خواهد شد نوسان گیران با خرید ارز در قیمت پایین دامنه ی نوسانات را افزایش دهند.

آنها بر این باورند در شرایط حاضر تنها یکسان یا نزدیک کردن قیمت ارز در دو بازار داخلی و خارجی توان نهاد سیاستگذار را برای کاهش نوسانات بالا خواهد برد.

در این روز دلار رسمی نیز افزایش 41 ريالی را تجربه کرد.

یورو و پوند نیز همپای دلار روز ابتدایی هفته را با افزایش قیمت سپری کردند و بر بهای 3712 و 5190 تومان قرار گرفتند.

در رور یکشنبه دلار قدری کاهش یافت اما یورو و پوند به مسیر افزایشی ادامه و رشد 8 و 40 تومانی را به ثبت رساندند که فعالان در این رشد نقش تغییرات این ارزها در بازارهای جهانی را موثر دانستند.

در روز دوشنبه دلار مجدداً در مسیر افزایشی قرار گرفت و با رشد 6 تومانی بر بهای 3306 تومان ایستاد. اما یورو و پوند طعم کاهش را چشیدند که بازهم تغییرات این ارزها در سطح جهانی در این امر دخیل بود.

در پایان معاملات این روز ارزش یورو و پوند به 3695 و 5200 تومان رسید.

گزارش سایت طلامی افزاید، چهارمین روز هفته فضای بازار ارز تحت تأثیر جو مذاکرات هسته ای قرار داشت و اخبار پیرامون این مذاکرات دلار را با نوسان زیادی روبرو کرد که در نهایت ارزش این ارز 12 تومان نسبت به روز گذشته بالاتر ایستاد.

در ابتدای فعالیت بازار خبر بازگشت وزیر امور خارجه امیدها را نسبت به نتایج مذاکرات بالا برد اما انتشار اخباری مبنی بر طولانی تر شدن مذاکرات این دید را کمی تعدیل کرد.

در روز سه شنبه یورو نیز افزایش و در پایان معاملات ارزشش به 3715 و دلار به 3318 تومان رسید. اما پوند انگلیس با افت بر بهای 5190 تومان قرار گرفت.

شاخص بازار ارز در روز چهارشنبه متأثر از قیمت دلار در کشور همسایه و رشد تقاضا در مسیر افزایشی قرار گرفت اما از میانه های روز دلار تغییر جهت داده و با خوشبینی به توافق هسته ای روبه کاهش نهاد.

روز پنج شنبه قیمت دلار کاهش یافت تا بهای هفتگی این ارز افت قیمت را تجربه کند. افزایش خوش بینی نسبت به نتایج مذاکرات، افت تقاضا در کشور همسایه و کاهش قیمت درهم سبب شد تا ارزش این ارز روبه ضعف بگذارد. یورو و پوند انگلیس نیز روند کاهشی طی کردند تاجائیکه کانال قیمتی پوند تغییر و در زیر مرز 5200 تومان قرار گرفت.

در پایان مبادلات روز پنج شنبه دلار و یورو با بهای 3295 و 3685 تومان و پوند و درهم با قیمت 5175 و 903 تومان به فروش رسیدند.

با سیاستهای بانک مرکزی دامنه ی نوسانات ارز کاهش یافته و دلار افتهای قابل توجهی را متحمل شده که هر چند دلار بعد از این ریزش ها تاحدودی به بازسازی خود پرداخت اما عضو اتاق بازرگانی آینده ی این بازار را مناسب برای سرمایه گذاری نمی داند.

از این رو بسیاری از کارشناسان معتقدند، همکنون بهترین زمان برای تک نرخی کردن ارز است. کاهش تفاوت دلار آزاد با دلار دولتی خود می تواند بر عزم بانک مرکزی برای تک نرخی شدن ارز دلالت کند.

همچنین مسعود گلشیرازی رییس کمیسیون سرمایه گذاری و تأمین مالی اتاق ایران معتقد است اگر مذاکرات به نتیجه ی مناسبی دست یابد نرخ ارز در کوتاه مدت در یک پایه ی 10 تا 15 درصدی افزایش می یابد اما در میان مدت تغییرات منطقی خواهد شد.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد