اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

غول طلایی ایران در راه است

در حالی طبق گزارش‌های منتشر شده هم‌اکنون تولید سالانه طلا در کشور در خوشبینانه‌ترین حالت حداکثر پنج تن است که قرار است با راه‌اندازی کارخانه زرشوران تا پایان ماه جاری سه تن به تولید طلای کشور افزوده شود که با این حساب مجموع تولید طلای ایران در آینده نزدیک به حدود هشت تن خواهد رسید.



با وجودی که ایران جزو کشورهای مطرح در زمینه تولید طلا محسوب نمی‌شود و به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر، کشورمان رتبه 54 تولید طلا را در جهان در اختیار دارد اما سرمایه‌گذاری در معادن طلای ایران طی چند سال گذشته همزمان با رشد قیمت جهانی طلا، روند رو به رشدی را نشان می‌دهد.

طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود 15 معدن طلا در ایران وجود دارد که از این تعداد 12 معدن فعال و سه معدن غیرفعال هستند.

هم‌اکنون اکتشافات طلا در بیشتر استان‌های کشور از جمله آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمان، خراسان رضوی و جنوبی، اصفهان، یزد، مرکزی، قم و همدان در دست اجرا بوده و به گفته سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور حجم ذخایر قطعی و احتمالی طلای کشور نیز بالغ بر 320 تن می‌شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز عنوان کرده که استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی چهار قطب تولید طلای کشور محسوب می‌شوند.

رییس سازمان زمین شناسی نیز خرداد امسال خبر داد که تا پایان برنامه پنجم توسعه هدف‌گذاری شده که به تولید سالانه پنج تن طلا برسیم اما توقع ما رسیدن به تولید 27 تن است. به گفته وی افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی باعث اقتصادی شدن فعالیت‌ها در معادن و ذخایر طلای کشور شده است.

در همین حال قرار است تا پایان ماه جاری طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه طلای زرشوران که از آن به بزرگترین کارخانه طلای کشور یاد می‌شود راه‌اندازی شود.

طبق اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بهره‌برداری از این طرح با تاخیری چهار ساله مواجه شده است. تا پایان شهریور امسال پیشرفت فیزیکی این طرح به 84 درصد رسید و ظرفیت تولید آن نیز به سه تن در سال افزایش یافته است. این در حالی است که در ابتدا ظرفیت تولید این طرح یک تن هدفگذاری شده بود.

مجری طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه طلای زرشوران نیز با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی این طرح هم‌اکنون به بیش از 90 درصد رسیده است، گفته که با راه‌اندازی این طرح سالانه علاوه بر تولید سه تن طلا ، یک تن و 250 کیلوگرم نقره و 500 کیلوگرم جیوه تولید خواهد شد.

به گفته حسینقلی قوانلو با افتتاح این کارخانه علاوه بر اشتغال مستقیم برای 176 نفر در کارخانه و 100 نفر در بخش معدن، پیش‌بینی می‌شود میزان اشتغال غیرمستقیم آن حدود 10 برابر ارقام یاد شده (در مجموع حدود 2600 نفر) باشد.

وی افزود: راه‌اندازی سرد کارخانه شروع شده و تا اواخر آذر ماه نیز راه‌اندازی گرم آغاز و کارخانه آماده افتتاح خواهد شد اما به دلیل زمان‌بر بودن فرایند اکسیداسیون، تولید شمش آن تا دو ماه آینده خواهد بود.

به گزارش ایسنا، تاکنون برای اجرای این طرح 834 میلیارد ریال و 15 میلیون و 200هزار یورو سرمایه‌گذاری شده است. ذخیره اولیه معدن طلای زرشوران حدود 55 تن طلای خالص با عیار میانگین 7.5 پی‌پی‌ام بوده است که با انجام حفاری‌های بیشتر اکنون ذخیره قطعی معدن به 110 تن طلا رسیده و به دلیل افزایش ذخیره، مصوبه یک کارخانه سه تنی دیگر برای توسعه در کنار این طرح اخذ و پروانه بهره‌برداری آن دریافت شده است.

عملیات اجرایی طرح توسعه کارخانه زرشوران از اردیبهشت سال 1393 آغاز می‌شود و با اتمام آن تا نیمه نخست سال 1394 ظرفیت مجتمع زرشوران در مجموع به شش تن طلا، 2.5 تن نقره و یک تن جیوه خواهد رسید. معدن زرشوران در حدود 35 کیلومتری شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی واقع است.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد