اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

درباره خطوط قرمز مذاکره نمی‌کنیم/ پیشنهاد ایران برای همکاری با آژانس

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد پیشنهاد اخیر ایران به آژانس که برای ایجاد زمینه بهتر همکاری با این نهاد بین‌المللی ارائه شده، آثار اولیه خود را در مذاکرات امروز نشان دهد.



مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران مراسم تاسف و تألم وزارت خارجه نسبت به شهادت مرزبانان در منطقه سراوان را اعلام و به خانواده‌هایشان تسلیت گفت.

*سفر معاون وزیر کشور به پاکستان برای پیگیری حادثه سراوان

وی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی در خصوص اقدام تروریستی سراوان بار دیگر این اقدام را شرورانه و مایه تاسف خواند و افزود: وزارت خارجه پس از این اقدام سریعا کاردار پاکستان در تهران را دعوت و یادداشت رسمی اعتراضی را به مقامات پاکستان ارائه کرد. در عین حال پیگیری اجرای تفاهم‌نامه امنیتی با این کشور نیز در دستور کار قرار دارد و موضوع استرداد مجرمان را دنبال می‌کنیم.

افخم ادامه داد: مقامات پاکستان نیز در مذاکرات سفیر کشورمان با معاون وزارت خارجه این کشور اقدام مذکور را محکوم کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تروریسم را از جمله مواردی خواند که کشورهای منطقه با آن درگیر هستند و گفت: امیدواریم با همکاری و عزم جدی کشورها این پدیده شوم ضد بشری کنترل و تا محو آن پیش رویم.

افخم با ذکر این نکته که همکاری و گفت‌وگوی نزدیکی بین وزارت خارجه و وزارت کشور در جریان است، اعلام کرد: معاون وزیر کشور قرار است به زودی برای پیگیری موضوع به پاکستان سفر کند و ما خواستار شناسایی تروریست‌ها هستیم و دولت پاکستان با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهد این تروریست‌ها را شناسایی و بر اساس قرارداد استرداد مجرمین در صورتی که امکان استرداد آنها وجود دارد، آنها را به جمهوری اسلامی تحویل دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی مقابله با تروریسم‌ را نیازمند همکاری و عزم مشترک همه کشورها دانست.

*برقراری پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا

وی در پاسخ به سؤالی درباره برقراری پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا خاطرنشان کرد: بعد از سفر رئیس‌ جمهور به نیویورک موضوع ایجاد تسهیلات برای اتباع ایرانی و گردشگران مورد پیگیری قرار گرفته و رئیس‌جمهور عزمش بر این است این تسهیلات برای اتباع ایرانی فراهم شود تا مسائل و مشکلات آنها مرتفع گردد.

افخم با بیان اینکه موضوع برقراری پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا مطرح است، خاطرنشان کرد: موضوع نیازمند بررسی موضوعات فنی و اجرایی است و به محض اینکه دستگاه‌های ذیربط به نتایج قابل اجرا برسند، امیدواریم چنین امکان برای تسهیل تردد فراهم شود.

* همکاری ایران با آژانس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دوازدهمین دور مذاکرات ایران و آژانس که از دیروز در وین در حال برگزاری است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی همواره بر همکاری با آژانس تاکید داشته و نهایت تلاش خود را برای شفاف سازی و رفع ابهامات و پاسخگویی به عمل آورده است.

وی ادامه داد:‌در دولت جدید و متناسب با رویکرد در مذاکرات با 1+5، نیازمند این بودیم که این مذاکرات و رویکرد جدید خود را در تعاملات بین ایران و آژانس نشان دهد و در این چارچوب آقای عراقچی به وین سفر و گفت‌وگو با آمانو تنظیم شد.

افخم افزود: جمهوری اسلامی امیدوار است این رویکرد جدید تقویت‌کننده و تسریع کننده مسیر همکاری‌های ایران و آژانس باشد و در عین اینکه پاسخگوی سؤالات و ابهامات است، چشم‌انداز همکاری‌های بیشتر و تعاملات مثبت ایران و آژانس را فراهم کند.

وی با بیان اینکه دو طرف مذاکرات را مفید و سازنده خواندند،‌گفت: ‌امیدواریم بر اساس پیشنهاداتی که برای چگونگی تداوم مذاکرات و رفع ابهامات ارائه شد، به نتایج خوبی برسیم و امروز در پایان گفت‌وگوها شاهد اولین نشانه‌های این تعامل جدید باشیم.

*سفر ظریف به آفریقای جنوبی و ترکیه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص سفر ظریف به آفریقای جنوبی گفت: یازدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی نهم آبان در پرتوریا برگزار خواهد شد و امروز و فردا گروه‌های کارشناسی مربوط به کمیته‌های سیاسی، اقتصادی و انرژی فعالیت خود را آغاز می‌کنند و نمایندگان دستگاه‌های دولتی مذاکراتی را به عنوان مذاکرات کارشناسی انجام می‌دهند و نتایج مذاکرات به اجلاس وزرا ارائه خواهد شد.

افخم گفت:‌ همزمان با این نشست، مجمع تجاری ایران و آفریقای جنوبی با شرکت نمایندگان بخش خصوصی دو کشور در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه همکاری‌های خوب و رو به رشدی بین دو کشور وجود دارد، اظهار داشت: بر اساس تفاهمات فیمابین و توافقات صورت گرفته در کمیسیون‌های همکاری‌های اقتصادی، تاکنون نزدیک به 80 سند بین دو کشور به امضا رسیده که امیدواریم این دور از گفت‌وگوها به تقویت و گسترش همکاری‌ها بینجامد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین سفر ظریف به ترکیه را بر اساس دعوت به عمل آمده از سوی موسسه‌ای در ترکیه برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی امنیت و صلح و به منظور ایراد سخنرانی در این نشست عنوان کرد و افزود: همزمان وزیر خارجه کشورمان دیدارهایی با ریاست جمهوری، نخست‌وزیر و همتای ترک خود نیز به عمل خواهد آورد.

*کاردار غیرمقیم معرفی شود اطلاع رسانی می‌کنیم

افخم در پاسخ به سؤالی درباره تعیین کاردار غیرمقیم بین ایران و انگلستان عنوان کرد: متعاقب اینکه این موضوع نهایی شود اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

وی کاردار غیرمقیم را کاردار ترددی خواند که موظف به انجام امور مربوط به روابط دوجانبه است.

*استرداد یک تبعه ایرانی در استونی به آمریکا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره استرداد یک ایرانی از استونی به آمریکا به اتهام خرید موشک و بالگرد که سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت:‌هنوز از مراجع و کانال‌های رسمی موردی را دریافت نکرده‌ایم و اخباری در این زمینه منتشر نشده و پیگیری‌ها از طریق مراجع دیپلماتیک ما در حال انجام است و در صورتی که صحت آن ثابت شود و به مراجع رسمی کشور اعلام رسمی صورت گیرد، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

افخم تصریح کرد: بر اساس کنوانسیون‌ها و مقررات کنسولی باید دسترسی‌ها در این زمینه فراهم شود.

* امیدواریم پیشنهادمان آثار اولیه خود را در مذاکرات امروز نشان دهد

به گزارش خبرگزاری فارس مرضیه افخم سخنگوی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره پیشنهادی که عراقچی معاون وزیر خارجه در دیدارش با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داد نیز گفت: این پیشنهاد برای همکاری با آژانس بود و به خاطر اینکه مذاکرات ادامه دارد و به دلیل اینکه این مسئله بر کار همکاران در وین تاثیری نداشته باشد، اظهار‌نظری نمی‌کنیم، اما امیدواریم پیشنهاداتی که برای ایجاد زمینه بهتر همکاری با آژانس ارائه کردیم، آثار اولیه خود را در مذاکرات امروز نشان دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص پیشنهادات ارائه شده به آژانس ابراز امیدواری کرد که این پیشنهادات که برای ایجاد زمینه بهتر همکاری با آژانس است، آثار اولیه خود را در مذاکرات امروز نشان دهد.

*مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 که قرار است چهارشنبه و پنجشنبه در وین برگزار شود گفت: بر اساس تفاهمات نشست ژنو قرار شد کارشناسان در حوزه‌های تحریم علمی و هسته‌ای مباحث را به صورت جزئی‌تر بررسی کنند و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل تخصصی و امور بین‌المللی وزارت خارجه ریاست گروه کارشناسی ایران را عهده‌دار است.

افخم عنوان کرد: کارشناسانی از سازمان انرژی اتمی، وزارت نفت، بانک مرکزی و صنعت و معدن در این نشست حضور دارند و قرار است نتایج حاصله در بحث‌های کارشناسی به مسئولان عالیرتبه کشورها منتقل شود.

وی گفت: امیدواریم رویکرد برای کار با 1+5 و جدیت جمهوری اسلامی و مصمم بودن آن و علائمی که از سوی طرف‌های دیگر مشاهده کردیم، به خوبی ادامه یابد.

افخم در خصوص اظهارات برخی از مقامات عربستان درباره کشورمان و انتقادات وارده و عملکرد دستگاه سیاست خارجه ایران خاطرنشان کرد: تحلیل‌هایی در رسانه‌ها مطرح می‌شود که امری طبیعی است. رویکرد برای تعامل با دیگر کشورها علیه منافع هیچ کشور دیگری نیست و خیلی از کشورها به این موضوع پایبند هستند.

وی یادآور شد: تنظیم روابط با کشورهای ثالث به خود کشورها مربوط می‌شود و اظهار‌نظر در محدوده اختیارات آن کشور است.

*گزارش سیاسی احمد شهید

افخم درباره گزارش اخیر احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر ایران خاطرنشان کرد: لحن احمد‌ شهید در این گزارش نسبت به قبل ملایم‌تر بود ولی متاسفانه رویکرد این گزارش سیاسی است و منابع تهیه آن، نسبت به جمهوری اسلامی کاملا مغرض هستند و مستنداتی که جمهوری اسلامی در موارد گذشته و در پاسخ به سوالات، ابهامات و ادعای احمد شهید ارائه کرده، در تهیه گزارش دیده نشده است.

به گفته افخم تداوم این رویکرد و اینکه یکسویه و بدون توجه به روند تحولات و واقعیات ایران، موضوعات حقوق بشری طرح و به منابع بین‌المللی ارائه شود جای تاسف بسیار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: امیدواریم این رویکرد سیاسی و مغرضانه تغییر یابد و متناسب با تحولات واقعی ایران این گزارشات منتشر شود.

افخم انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران را یکی از مثبت‌ترین تحولات برشمرد و افزود: متاسفانه در گزارش احمد شهید هیچ توجه و اشاره‌ای به این مشارکت مردمی و فضای انتخاباتی صورت نگرفته است.

*شاهد رویکرد جدی باشیم

وی درباره توافقات حاصله بین کاخ سفید و کنگره درباره خودداری از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران با بیان اینکه اخبار ضد و نقیضی در این زمینه منتشر شده گفت: امیدواریم شاهد رویکرد جدی و عزم سیاسی برای شکل‌گیری یک روند واقع‌بینانه در تعامل با جمهوری اسلامی باشیم و اظهارات به حوزه عملیات و اجرا بینجامد.

افخم ادامه داد: چنانچه این خبرها و اظهار‌نظرهای اولیه مستند بر تصمیمی باشد، نشانگر آن است که اراده سیاسی برای شکل‌گیری و ورود به فضای جدید وجود دارد.

وی گفت: ما پس از هرگونه اقدام و تصمیم عملی و رسمی اظهار‌نظر بیشتر و دقیق‌تری خواهیم داشت.

*راه‌حل سیاسی برای سوریه

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر اخضر ابراهیمی به منطقه و از جمله ایران گفت: این سفر به منظور یافتن راه‌حل سیاسی و زمینه‌سازی برای برگزاری نشست ژنو 2 بود و سفر به ایران نیز در همین چارچوب انجام شد.

افخم با بیان اینکه دیدارهای خوب و مثبتی با مقامات جمهوری اسلامی انجام شد گفت: رویکرد و نگاه جمهوری اسلامی به حل سیاسی موضوع سوریه و رسیدن به راه‌حل پایدار و در نظر گرفتن نقش مردم و حق آنها در تعیین سرنوشتشان است و این مبانی و چارچوب‌های ما در شکل‌گیری هرگونه راه‌حلی که بخواهد در ژنو 2 موردتوجه قرار گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اخضر ابراهیمی بر حضور ایران در نشست ژنو 2 تاکید داشت آن را نشانگر این واقعیت دانست که اگر قرار است راه‌حلی پایدار و واقع‌بینانه در سوریه شکل گیرد باید تمامی عوامل و حوزه‌های تاثیر‌گذار در نظر گرفته شوند.

وی افزود: جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که از ابتدای شکل‌گیری بحران مخالف رویکرد نظامی و خواهان راه‌حل سیاسی بوده، چارچوب‌هایی را که ارائه داده مترقی‌ترین دیدگاه‌ها بوده و ابعاد مثبت این دیدگاه آرام آرام خود را نشان می‌دهد.

وی گفت: تعامل دیگر کشورها و طرفها در مسیری است که نشانگر لزوم تعامل با ایران می‌باشد و امیدواریم بحران سوریه که پیچیده شده و عوامل مختلفی بر پیچیده شدن این بحران تاثیر داشته به سمت واقع‌بینی پیش‌ برود.

*مخالفت ها در چارچوب قانون باشد

به گزارش خبرگزاری فارس، مرضیه افخم در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره صداهای متفاوت در داخل کشور درباره مذاکره با آمریکا و نصب بیلبوردها در کشور و انتظار دستگاه دیپلماسی از رسانه‌ها و مسئولان در آستانه مذاکرات با 1+5 در ژنو، با بیان اینکه هر رویکرد و سیاستی که اعمال می‌شود طبعا موافق صد درصدی نخواهد داشت، گفت: اما آن چه که اهمیت دارد و رئیس‌ جمهور نیز به آن اشاره کرده این است که مخالفت‌ها در چارچوب قانون و براساس رعایت اصول بازی سیاسی باشد.

وی ادامه داد: چنانچه براساس قانون و رعایت این اصول هرگونه مخالفتی صورت گیرد و نقدها در این چارچوب‌ها انجام شود، همیشه این نقدها شنیده خواهد شد. قطعا نظرات کسانی که دیدگاه‌های مخالفی دارند شنیده می‌شود و امیدواریم مسیر نقدها و اظهارنظرها به سمت تامین منافع ملی باشد و به اعتماد مردمی نسبت به گروه مذاکره کننده و هیئت دیپلماسی ایران تردید نشود.

افخم با ذکر این نکته که رسیدن به این مسیر نیازمند کار جمعی است، خاطرنشان کرد: آنچه که رسانه‌ها مسئولیت دارند این است که به اعتماد مردمی نسبت به آنچه که در حوزه سیاسی در حال انجام است خلل و خدشه‌ای وارد نشود. تحلیل‌گران و گروه‌ها نیز در چارچوب قانون و براساس مبانی مشخص تعریف شده فعالیت کنند و بازی زیبای سیاسی شکل بگیرد که همه طرف‌ها منافع ملی را مقصد تعاریف و اقدامات خود قرار دهند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره واکنش وزارت خارجه به نصب این بیلبوردها، عنوان کرد: پیش از اینکه وزارت خارجه درگیر شود، شهرداری و نهادهای داخلی متوجه شدند که کار غیرقانونی صورت گرفته و هماهنگی‌های لازم انجام نشده بود. امیدواریم همه اظهارنظرها و طرح دیدگاه‌ها مبتنی بر چارچوب قانونی و رعایت اصول بازی و احترام به اعتماد مردم به گروه مذاکره کننده باشد.

افخم ادامه داد: اگر این چارچوب‌ها در نقدها مورد توجه قرار گیرد مسیر برای ادامه گفت‌وگوها برای مذاکره کنندگان فراهم می‌شود و امیدواریم اقدام در چارچوب قانون بیش از گذشته در نظر گرفته و نهادهای ذیربط به مسئولیت‌های خود عمل کنند.

*رویکرد شکست خورده تحریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر رویکرد جدید اتحادیه اروپا در خصوص اعمال تحریم‌ها علیه ایران، اظهار داشت: اعلام نظر رسمی ما منوط به اقدام عملی و اعلام از طریق مراجع رسمی است. ولی در عین حال یک رویکرد شکست خورده در گذشته مطرح شده و آن بحث فشار و مذاکره است.

وی افزود: امیدواریم طرف‌های مذاکره کننده مجدد به این رویکرد شکست خورده روی نیاورند چرا که ناکارآمدی خود را نشان داده است و طبعا نگاه‌هایی که باید دنبال شود، نگاه به آینده است. ما مذاکره برای نتیجه را مطرح کردیم البته در مذاکرات با 1+5 شاهد رویکرد مذاکره برای مذاکره نبودیم.

افخم خاطرنشان کرد: امیدواریم این مباحث صرفا در حوزه خبر و رسانه بماند و آن‌ها که به دنبال رویکرد ناکارآمد گذشته هستند خود را با مسیر جدید و تعامل بین دو طرف برای رسیدن به راه‌حل عادلانه، منطقی و مبتنی بر رفع نگرانی‌های متقابل با تامین حقوق کامل هسته‌ای ایران تطبیق دهند.

*سرنوشت امام موسی صدر

خبرنگار المنار در خصوص آخرین پیگیری‌های جمهوری اسلامی درباره پرونده امام موسی صدر سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: دستگاه دیپلماسی این قضیه را همواره پیگیری کرده و کمیته‌ای برای پیگیری این موضوع توسط دولت لبنان ایجاد شده و تماس‌ها از طرق مختلف محافل رسمی در جریان است و خانواده امام موسی صدر در حال پیگیری موضوع هستند. ما این موضوع را در گفت‌وگو با مسئولان لبنانی و لیبیایی با جدیت در دستور کار قرار داده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم به اخبار خوبی درباره سرنوشت ایشان دست یابیم.

*شنود و جاسوسی از مقامات کشورها

یکی از خبرنگاران به اسناد منتشر شده مبنی بر شنود و جاسوسی آمریکایی‌ها از 35 تن از مقامات سایر کشورها اشاره کرد و از افخم پرسید که آیا این مسئله در مورد مقامات ایرانی اتفاق افتاده؟ که وی گفت: این بحث یکی از اخبار جنجالی در حوزه بین الملل بوده و رئیس جمهور برزیل نیز بیش از نیمی از سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل را به این موضوع اختصاص داد و این نشانگر اهمیت موضوع برای مجامع و کشورهای مختلف است.

وی با بیان اینکه مقدمات و بحث‌های مربوط در خصوص شکل‌گیری قطعنامه‌ای به منظور جلوگیری از این اقدامات از سوی هم پیمانان آمریکا مطرح شده، اظهار داشت: خبری درباره شنود از مسئولان ایرانی منتشر نشده ولی اخباری مبنی بر شنود مکالمات تلفنی اتباع ایرانی و سایر کشورها منتشر شد. ما نیز همچون سایر کشورها این اقدام را مردود می‌دانیم و باید در حوزه ارتباطات سایبری و تکنولوژیکی در سطح جهان سازوکار های جدیدی برای پیشگیری از این اقدامات و ناامنی و بی قانونی شکل بگیرد.

*تحلیل‌هایی که نیمه خالی لیوان را می‌بینند

تحلیل‌های رسانه‌ای مبنی بر اینکه دولت یازدهم در مناسبات با عربستان به خوبی عمل نکرده، مطلب دیگری بود که در این نشست مطرح شد و افخم در این باره گفت:‌خیلی از تحلیل‌ها و تفاسیر شاید نیمه خالی لیوان را نگاه می‌کنند. پیش از مراسم تحلیف آقای روحانی پیامی را از سوی عربستان دریافت و نماینده‌ای از این کشور نیز در مراسم تحلیف حضور یافت.

وی با بیان اینکه روند مناسبات ایران و کشورهای عرب منطقه و از جمله عربستان به صورت عادی در جریان است، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های همکاری به دلیل شرایط منطقه‌ای باید بیشتر مورد استفاده قرار گیرد و رفت و آمدها افزایش یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: پیام دولت یازدهم صلح و تعامل سازنده بود و استقبال خوبی در سطح جهان از آن صورت گرفت و این استقبال در حوزه همسایگان بیشتر بود و باید خوشبینانه به روندی که پیش رو است، نگاه کنیم.

*نیاز به وساطت و پادرمیانی نداریم

اظهارات نخست‌وزیر مصر مبنی بر میانجیگری این کشور در روابط ایران و کشورهای عرب منطقه، سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و افخم در این باره عنوان کرد: مناسبات ایران با کشورهای عرب منطقه طبیعی و جاری است و نیاز به هیچ وساطت و پادرمیانی ندارد و جنس و وزن این مناسبات از ماهیت خوب خود برخوردار است.

وی با بیان اینکه مناسبات ما با مصر در حد ارتباطات طبیعی کماکان وجود داشته، خاطرنشان کرد: برای ارتقای مناسبات نیازمند گام‌های جامع و فراگیری هستیم که اشکال مناسبات و ابعاد مختلف را تعیین کند. امیدواریم تعاملات بیشتر شود و در عین حال برخی سوء تفاهمات و مشکلات گذشته حل و اراده جدی طرف مقابل مشاهده شود.

به گفته وی با شکل‌گیری این فضا می‌توان گام‌های بیشتری را برداشت.

*روند طبیعی صدور ویزا برای اتباع ایرانی در اندونزی و مالزی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره صدور ویزا برای ایرانیان به منظور سفر به مالزی و اندونزی، با بیان اینکه تغییری در قوانین مربوطه در این زمینه صورت نگرفته، اظهار داشت: خبرسازی‌ها در این زمینه دقیق نبوده است.

وی به تفاهم ایران و مالزی برای صدور ویزای 14 روزه در فرودگاه اشاره کرد و گفت: مقامات مالزی در برهه‌ای خواستند که این مدت را به 3 ماه افزایش دهند و در حال حاضر نیز روال قبل یعنی ویزای 14 روزه انجام می‌شود و این به معنای عدول از تفاهمات نیست.

*خواهان به نتیجه رسیدن مذاکراتیم

خبرنگاری با بیان اینکه ایران برای مذاکرات با 1+5 چارچوب زمانی تعیین کرده از افخم پرسید آیا این رویکرد را در مذاکرات با آژانس نیز دنبال می‌کنید؟ که وی پاسخ داد: ما خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات هستیم و یکی از فاکتورهای مهم در این زمینه بحث زمان است. اگر بحث زمان کاملا باز بماند امکان سست شدن اراده‌ها و شکل گیری ابعاد دیگری که در روند مذاکرات اخلال ایجاد کند وجود دارد.

وی ادامه داد: رویکرد ایران تعیین جدول زمانی است و امیدواریم در کوتاهترین زمان به نتیجه برسیم. جدول زمانی چه در مذاکرات با آژانس و چه با 1+5 کمک می‌کند که مذاکرات به نتیجه برسد و این نشانگر جدیت و عزم سیاسی برای حل موضوع است.

*رویکرد نظامی در سوریه به انزوا رفته

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تلاش‌های صورت گرفته برای حل بحران سوریه از طریق نظامی، عنوان کرد: در حال حاضر واقع‌بینی در این زمینه حاکم شده و تلاش‌ها بر این است که این بحران از مسیر سیاسی حل شود و کشورها نیز به این رویکرد اقبال نشان می‌دهند.

افخم افزود: سفر اخضر ابراهیمی نشان از این داشت که تمایلات برای پایان دادن به بحران سوریه از راه سیاسی روز به روز بیشتر می‌شود و ما از این رویکرد استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: ژنو 2 یا هر کنفرانس دیگری که برای حل سیاسی بحران سوریه شکل بگیرد، محملی بر این است که رویکرد نظامی در انزوا قرار گرفته و پایبندی به رویکرد نظامی سیاستی غیرواقع‌بینانه است و امیدواریم کشورهایی که در این مسیر هستند، به سمت واقع‌گرایی پیش بروند.

خبرنگار ای بی سی درباره گام بعدی در روابط تهران و واشنگتن و اینکه اگر اوباما از روحانی برای سفر دعوت کند پاسخ روحانی چه خواهد بود، سؤال کرد که افخم گفت: تحول در روابط باید نتایج خود را به صورت اولیه در مذاکرات ایران و 1+5 نشان دهد. این چارچوب تعیین کننده مسیری است که می‌توان درباره آینده تصمیم‌گیری کرد.

وی درباره تسهیل رفت و آمد اتباع کردستان عراق، خاطرنشان کرد: مناسبات با اقلیم کردستان عراق در چارچوب مناسبات با عراق، مناسبات خوبی است و گفت‌وگوها و رایزنی‌ها در حوزه‌های مختلف در جریان است و هرگونه تسهیلاتی باید در چارچوب تسهیلات برای تردد اتباع عراق تعریف شود.

افخم گفت که مذاکرات اولیه‌ای برای ارائه تسهیلات بیشتر به زوار و اتباع عراق در حال انجام است.

وی درباره سفر خالد مشعل به تهران با اشاره به ارتباطات ایران با گروه‌های مقاومت از جمله حماس نیز گفت: این خبر در رسانه‌ها مطرح شده است.

*راجع به خطوط قرمز مذاکره نمی‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی درباره غنی‌سازی 20 درصد، با بیان اینکه ایشان اظهاراتی که به نقل ایشان منتشر شده رد کرد، گفت:‌ بنا نداریم راجع به جزییات پیشنهادات و مذاکرات اطلاع رسانی کنیم.

وی تصریح کرد: خطوط قرمز ایران در مذاکرات با 1+5 مطرح نیست و گفت‌وگویی در این باره صورت نمی‌گیرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد