اونس طلا2209.29
مظنه14,216,000
18 گرم3,281,700
ارزش سکه32,028,648
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

واکنش وزارت خارجه آمریکا به اظهارات عراقچی درباره دور هفتم مذاکرات

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات معاون وزیر خارجه ایران درباره زمان دور هفتم مذاکرات وین مدعی شد، این اظهارات تلاشی برای شانه خالی‌کردن از مسئولیت بن‌بست کنونی در مذاکرات است.

به گزارش سایت طلا، اظهارات «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با واکنش منفی وزارت خارجه آمریکا همراه شد.

«رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران بامداد یکشنبه بیانیه وزارت خارجه این کشور در واکنش به اظهارات عراقچی را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: «این اظهارات، تلاشی تکان‌دهنده و خشمگین‌کننده برای رفع تقصیر و شانه خالی کردن از مسئولیت بن‌بست کنونی در بازگشت متقابل احتمالی به پایبندی به برجام است».

این بیانیه که توسط «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا صادر شده، ادامه می‌دهد: «ما آماده هستیم تا به‌محض اینکه ایران تصمیمات مقتضی را اتخاذ کرد، به وین بازگردیم و کار روی بازگشت متقابل به برجام تکمیل کنیم».

پرایس همچنین افزود: «درخصوص اظهاراتی که درباره آمریکایی‌های زندانی در ایران می‌شود نیز باید گفت که ما تلاش ظالمانه دیگری را برای دادن امید واهی به خانواده‌های آنها شاهد هستیم. عراقچی درباره گروگان گرفته‌شدن توافق از سوی ما می‌گوید، در حالی که دولت او چهار آمریکایی را سال‌هاست که زندانی کرده است».

بر این اساس، وزارت خارجه آمریکا در این‌باره توضیح داد: «هنوز هیچ توافقی در زمینه زندانی‌ها حاصل نشده است. اگر ایران واقعا می‌خواهد که ژست بشردوستانه بگیرد، می‌تواند به سادگی و فوراََ زندانی‌ها را آزاد کند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «آزادی شهروندان بازداشتی ما از اولویت بالایی برخوردار است و ما کماکان منتظر رخ دادن آن هستیم».

پرایس همچنین اضافه کرد: «ما در جریان مذاکرات وین، گفت‌وگوهای غیرمستقیمی درباره موضوع زندانی‌ها انجام دادیم و تأخیر در ازسرگیری این روند، کمک‌کننده نیست. هر چند که مؤثتر بود اگر طی نشستی در وین به پیشرفتی در این خصوص می‌رسیدیم، ولی ما برای ادامه‌دادن گفت‌وگوها درباره زندانی‌ها طی این دوره (انتقال قدرت در ایران) آماده هستیم».

عراقچی شامگاه شنبه در یک رشته توئیت نوشت: «ما در دوران انتقالی به سر می‌بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام است. روشن است که گفت‌وگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. این اقتضای هر دموکراسی است».

پیش از این نیز رسانه‌های غربی به نقل از یک منبع ناشناس ادعا کردند که تهران به کشورهای اروپایی اطلاع داده که تیم مذاکره‌کننده ایرانی تا بعد از آغاز به کار دولت جدید و اواسط ماه آگوست برای دور هفتم مذاکرات به وین بازنمی‌گردد.

دور ششم مذاکرات وین به منظور احیای برجام روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و همان روز عباس عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعاً توافق نخواهد کرد. با این حال، تاریخ شروع دور هفتم این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به تعهدات کامل ذیل برجام بازگردند، حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد