اونس طلا2204.66
مظنه14,181,000
18 گرم3,273,600
ارزش سکه31,949,793
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

خرید و فروش رمز ارز ممنوع و غیر قانونی است/۵۷ میلیون کد سهامداری داریم

دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس گفت:به دلیل حضور گسترده مردم، بازار سرمایه به یک موضوع ملی تبدیل شده و هم اکنون بیش از ۵۷میلیون کد سهامداری داریم.

به گزارش سایت طلا،محمد علی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس گفت: به دلیل حضور گسترده مردم، بازار سرمایه به یک موضوع ملی تبدیل شده و هم اکنون بیش از ۵۷میلیون کد سهامداری داریم.

وی افزود:بیش از ۹۰درصد جمعیت کشور به نوعی با بازار سرمایه مرتبط هستند. در سال ۹۹ رکورد‌هایی به جا گذاشت که بیش از ۶۸۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای اقتصاد کشور بود.

رئیس سازمان بورس بیان کرد: باید این بحث را پرسید که بازار سرمایه چگونه می تواند توسعه پیدا کند. باید به رویکرد جدیدی که از سازمان دنبال می‌شود اشاره کنم. نیرو‌های بسیاری زیادی را در دل خود بازار داریم که می توانند نقش اصلی را در توسعه بازار ایفا کند. پتانسیل صندوق‌ها و برداشتن موانع انتشار اوراق توسط سرمایه گذاری و هلدینگ‌ها به معنی استفاده از ابزار بدهی برای نقش آفرینی بیشتر در بازار سهام است.

دهقان دهنوی گفت: به دنبال نهاد‌های دیگری هم هستیم که این نقش را ایفا کنند. استفاده از ابزار ریپو و بازخرید از دیگر ابزاری است که قصد بهره گیری از آن را داریم که شرکت‌ها از مازاد منابع خود بهترین استفاده را کنند.

رئیس سازمان بورس گفت: بازار سرمایه امروز به یک موضوع ملی تبدیل شده است و مردم در آن حضور دارند کسی حق ندارد با قیمت گذاری به سهامداران آسیب بزند، فضای تولید باید به نوعی باشد که سرمایه گذاری‌ها توجیه پذیر باشد.

او بیان کرد: قیمت گذاری‌های دستوری اگر ادامه دار باشد با شعار سال و تولید هماهنگی ندارد، ما به عنوان سازمان بورس در برابر سرمایه‌های مردم هستیم در این رابطه از هیچ اقدامی دست بر نخواهیم داشت.

دهقان دهنوی گفت: سال‌های سال است که بیت کوین راه اندازی شده و معاملات انجام می‌شود، تب آن طی چند وقت اخیر بالا گرفته است وقتی درباره بازار سرمایه صحبت می‌کنیم باید در تمام جوانب ابعاد لازم را از لحاظ زیر ساخت‌ها در نظر بگیریم، به طور مثال فعالیت بازار گردانی طی چند سال گذشته صورت می‌گرفت، سال گذشته به دلیل شرایط بازار به تعداد آن‌ها افزوده شد. باید گفت آن‌ها در شرایطی وارد بازار شدند که شرایط بورس خوب نبوده و آن‌ها هم نتوانستند آن طور که باید از خود عملکرد چندانی نشان دهند، ما باید یک فرصتی را به منظور اصلاح داشته باشیم.

او بیان کرد: بازار خوب، بازاری است که یا دامنه نوسان نداشته باشد یا بسیار بزرگ باشد، در حال حاضر یک تصمیم موقتی در رابطه با دامنه نوسان گرفته شده که در آینده آن را تغییر خواهیم داد.

او بیان کرد: در رابطه با کارگزاری‌ها یکی از عوامل تسهیل صدور مجوز است که حجم مجوز‌های صادر شده در ماه های این امر را به خوبی نشان می‌دهد، دستور العمل‌های کارگزاری‌ها نیاز به اصلاح داشت که یک بخشی از اصلاح قوانین در رابطه با صدور مجوز کارگزاری‌ها انجام گرفته، بخش دیگر آن در دست بررسی است که سعی می کنیم که طی هفته‌های آتی در این رابطه اقداماتی را انجام دهیم.

او بیان کرد: من اعتقاد دارم که سهامداران خرد باید از یک تریبون انتقادات خود را مطرح کنند، خوشبختانه این مسئله در سازمان بورس و شورای عالی بورس در دست بررسی است. من به مسئولان مربوط در سازمان بورس اعلام کردم که یک هیئت مدیره‌ برای این موضوع در نظر بگیرند.

دهقان دهنوی گفت: به نظر می‌رسد اول باید این مسئله را به قانون گذار تاکید کنیم که اعطای تسهیلات برای خرید سهام می‌تواند تاثیر به سزایی روی اقتصاد کشور داشته باشد، اگر سهامداری قصد دارد از طریق بانک‌ها تسهیلات خرید سهام دریافت کند باید موانع موجود برداشته بر سر راهش شود.

او بیان کرد: اگر سهامداران در رابطه با ابزار‌ها و مسائلی که در بازار سرمایه وجود دارد نقطه نظری دارند می‌توانند به سازمان بورس اعلام کنند.

رئیس سازمان بورس گفت: در گذشته دستورالعمل‌هایی برای کارگزاری‌ها در نظر گرفته شده بود که باید تغییر کنند و سرمایه کارگزاری‌ها باید تابع سرمایه سهامدارانی باشد که با آن‌ها فعالیت می‌کنند، ما باید برای کارگزار‌ی هایی که قصد شروع به فعالیت را دارند، سرمایه اولیه کمتری در نظر بگیریم تا مسیر برای کار آن‌ها باز شود و متناسب با افزایش فعالیت از آن‌ها بخواهیم که سرمایه خود را افزایش دهند، این امر سبب می‌شود که کارگزاری‌های موجود فعالیت خود را متناسب با وضعیت جدید تطبیق دهند.

او بیان کرد: در جلسه ستاد اقتصادی دولت به رئیس جمهور اعلام کردم زمانی که مردم در برابر دولت قرار می‌گیرند و ضرر می‌کنند، حق اعتراض دارند.

رئیس سازمان بورس گفت: اگر می‌خواهیم قیمت گذاری دستوری انجام نشود باید کالا در بورس معامله شود، زیرا سازمان بورس در برابر سرمایه‌های مردم مسئول است.

دهقان دهنوی گفت: یکی از ابزار‌های سازمان بود اعلام جرم است اگر کسی بخواهد حقوق سهامداران را خدشه دار کند به طور قطع با او برخورد خواهیم کرد.

او تصریح کرد:بازار سرمایه علی رغم سایر بازار‌ها به عوامل مختلف، پیش واکنش نشان می‌دهد، بنده اعتقاد دارم برای جلوگیری از این پیش واکنشی‌ها باید نسبت به اخبار به خصوص شایعه‌ها واکنش چندانی نشان ندهیم.

او بیان کرد: روش‌های مختلفی برای مشخص کردن نرخ ارز وجود دارد، در نتیجه نمی‌توان یک مولفه برای مشخص کردن نرخ ارز در نظر گرفت، اگر نگاه سهامدار بلند مدت باشد به طور قطع نباید نگرانی چندانی در رابطه با اخبار داشته باشد.

محدود کردن دامنه نوسان در بلند مدت کار مناسبی نیست

رئیس سازمان بورس در خصوص فضای مجازی گفت:فضای مجازی در دنیای جدید از اهمیت بالایی برخوردار است و سازمان بورس نیز باید از این ابزار‌ها استفاده بیشتری داشته باشد.البته تخلفاتی نیز در فضای مجازی وجود داشته است، به طوریکه برخی از فضای مشاوره خارج شده و به سمت هدفمند به یک یا چند سهم حرکت کردند. باید فعالیت‌ها هدفمند و صحیح باشد.

دهقان دهنوی گفت:در خصوص دامنه نوسان بحث زیادی در میان فعالان بازار سرمایه وجود داشت،شخصا معتقدم که محدود کردن دامنه نوسان در بلند مدت نه کار مناسبی است نه مفید.

وی افزود:در کوتاه مدت تصمیم به ایجاد محدودیت گرفتیم، اکنون فضای نا اطمینانی در حال کاهش است؛ فعالان اقتصادی می‌توانند در فضای مناسبتری فعالیت داشته باشند .افزایش دامنه نوسان یه صورت تدریجی خواهد داشت و به سمت متقارن خواهد رفت.

رئیس سازمان بورس بیان کرد:اگر فضای کلی بازار سرمایه مناسب باشد به سمت افزایش دامنه نوسان نیز حرکت خواهیم کرد.برخی می‌گویند این تصمیم باعث شد که سرمایه گذاران به سمت بازار رمز ارز‌ها بروند. بر اساس قانون خرید و فروش رمزارز ممنوع و غیر قانونی است.

دهقان دهنوی گفت:نکته مهم این است که باید تولید رمز ارز از معاملات آن باید جدا شود، همچنین بازار سرمایه بازاری متصل به اقتصاد کشور است.

وی گفت:شرکت‌های موجود در بازار سرمایه از بنگاه‌های برتر اقتصادی فعال در کشور هستند و باید شرایط مناسب برای رشد این بازار‌ها و افزایش تولید ایجاد شود.

علت بسته شدن کدهای بورسی برخی سهامداران

رئیس سازمان بورس در خصوص بسته شدن کد‌های معاملاتی برخی از سهام داران گفت:تا زمانی که پرونده فرد با حکم قطعی همراه نباشد، ما مجاز به مسدود بودن کد‌های معاملاتی نخواهیم بود.چنانچه بررسی‌ها نشان از مسدود بودن کد‌های معاملاتی برای مدت زمان زیادی داشته باشد باید اصلاحات لازم دراین زمینه صورت گیرد.

دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس در پاسخ به پرشسی در رابطه با این که ۴ هزار میلیارد تومان اوراق چه زمانی قرار است منتشر و به بازار سرمایه تزریق می شود؟، گفت:از دولت انتظار مسئولیت پذیری نسبت به بازار سرمایه داریم. این نقشی است که دولت باید در کنار تامین مالی در قبال بازار سرمایه انجام دهد.

وی بیان کرد: کمکی که دولت در سال گذشته بازار سرمایه در تامین مالی از بازار سرمایه انجام داد هم از جهت حجم و هم از جهت اینکه در صورت عدم وجود بازار سرمایه باید این مقدار پول را از منابع پایه پولی تامین می کرد، بی نظیر بود.

وی افزود: افزایش پایه پولی سبب ایجاد تورم برای کشور می شود؛ بنابراین بازار سرمایه کشور را از افتادن در یک تورم سنگین نجات داد.

وی گفت: وظیفه دولت حمایت از بازاری است که هم نقش تامین مالی اقتصاد را بر عهده دارد و هم به شکل گیری جریان سرمایه گذاری در کشور دارد.

وی افزود: زمانی که مصوبه انتقال پول از محل صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت بازار اعلام شد، یک اثر مثبت بر روی بازار اعمال کرد.ولی وقتی که سهامداران و مردم دیدند که قول داده شده به درستی انجام نشد بیش از مقداری که اثر مثبت داشته باشد اثر منفی ایجاد در بازار کرد و قاعدتاً باید قولی که داده شده بود، اجرا شود.

دهقان دهنوی در رابطه با نرخ بهره بیان کرد: نرخ سود در شبکه بانکی کشور یکی از فاکتور‌هایی است که در جریان نقدینگی را بین بازار‌های مالی کشور تنظیم می کند. قاعدتاً هدف این است این نرخ سود به نحوی تنظیم شود که بازار سرمایه و بازار پول در کنار هم و هر دو باهم بتوانند و روند مناسبی داشته باشند.

وی افزود: شاید به این تصور برسیم که اگر نرخ سود بالا باشد مقدار سپرده بیشتری توسط بانک‌ها بتوانند جمع می شود که برای کوتاه مدت خوب باشد اما نتیجه آن افزایش هزینه مالی بانک‌ها خواهد بود و ساختار بانک‌ها را دچار اشکال می‌کند. بسیاری از مصیبت‌هایی که در بانک‌ها داریم از بابت همین موضوع است حتی افزایش بی رویه حجم پول ناشی از همین نرخ سود بالا باید کنترل شود.

وی گفت: در رابطه با بازار سرمایه هم باید نرخ بهره در حد مناسبی باشد در حال حاضر نرخ مصوب شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد است برای سپرده‌های کوتاه مدت ۱۶ و برای بلند مدت ۱۸ درصد است.

وی بیان کرد: بنابراین اقداماتی که از طریق وزارت اقتصاد انجام دادیم به این ترتیب است که هماهنگی هایی با کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌ها صورت گرفت. نظارت کافی بر رفتار بانک‌های خصوصی موجود در بازار سرمایه انجام می‌گیرد، زیرا اعتقاد داریم پرداخت سود بالای نرخ‌ مصوب شورای پول و اعتبار به معنی انحراف منافع سهامداران بانکی است بنابراین با آن مقابله خواهیم کرد و تلاش داریم نرخ‌ها را به نرخ قانونی خود بازگردانیم و یک فضای آرام برای بازار پول ایجاد کنیم و نتیجه مثبتی روی بازار سرمایه خواهد داشت.

دهقان دهنوی در رابطه با چگونگی مصرف اوراق اظهار کرد: موانع انتشار اوراق برای شرکت‌های سرمایه گذاری را برداشتیم، قاعدتا تصمیم گیری در رابطه با اینکه چه سهمی را خریداری کنند توسط خود شرکت‌ها انجام می‌گیرد، زیرا شرکت‌ها استراتژی مخصوص خود را دارند و باید متناسب با منافع خود عمل کنند و ما دخالتی در نوع خرید سهام آن‌ها نداریم. ما تنها بر این منابع برای خرید نظارت می کنیم .شرکت بورس و فرابورس هم تمام امکانات خود را برای بررسی اینکه درخواست‌ها را به سرعت عملیاتی و اوراق منتشر شود به کار می گیرند.

سهم بالای دولت در تامین مالی از بازار سرمایه

دهقان دهنوی در پاسخ به پرسشی در رابطه با اینکه از شهریور ماه سال ۹۹ تا به حال شاخص بورس ریزش داشته است و ۱۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار سرمایه به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و اقدامات زیادی صورت گرفت تا بازار سرمایه به ثبات برسد ارزیابی شما از نتیجه این اقدامات چیست؟، گفت:سهم دولت از حجم تامین مالی که از بازار سرمایه صورت گرفت ه خیلی زیاد است، ولی باید به ارقام دیگر توجه داشت و با سال‌های قبل مقایسه کرد. انتشار اوراق به ۳۶ هزار میلیارد تومان برای شرکت‌ها رسیده که بیش از ۴ برابر سال قبل است و یا در بحث افزایش سرمایه حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی سرمایه انجام شده ، نود هزار میلیارد تومان از این افزایش سرمایه از محل تامین دارایی اتفاق افتاده که این این اتفاق مثبتی نیست، ولی صد هزار میلیارد تومان آن نیز از محل مطالبات و آورده نقدی و سود‌های انباشته انجام شده است.

وی افزود: در بحث تامین مالی سرمایه باید به عرضه اولیه آن توجه کرد که در عرضه های اولیه‌ سهامداران عمده بخشی از سهام خود را می‌فروشند و با آن اقدام سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌کند. البته از نظر من می‌توان عرضه اولیه‌ها را به شکلی انجام داد که به جای فروش سهامدار عمده خود شرکت از طریق صرف سهام، سهام جدید را عرضه اولیه کند که مستقیماً پول وارد شرکت می‌شود و این تصمیم را امسال اجرا و می‌توانیم روی این مسئله کار کنیم.

وی گفتک:در رابطه با مجوز مشاور سرمایه گذاری نوع دوم قصد داریم به همین شکل عمل کنیم، برای این شرکت‌ها مسیری تعریف خواهد شد تا به نوع اول برسد، از نوع دوم پله پله تعریف شود. طی دو سه مرحله این پلکان طی شود تا به نوع اول تبدیل شوند.

در رابطه با کسب و کار مشاوران سرمایه گذاری‌ها باید بگویم که از نظر من این شرکت‌ها عامل برگشت و تقویت تحلیل هستند. حتما اقداماتی صورت خواهد گرفت تا فضای آن‌ها فضای مستمری باشد. بیزینس لاین‌ها باید برای این شرکت‌ها تعریف شود و این شرکت‌ها باید بازوی تقویت تحلیل و فرهنگ سهامداری باشند. حتی به جرات می‌توانم بگویم الگوی انتشار پیش بینی سود را ازاین شرکت‌ها گرفتم و به بقیه شرکت‌ها تسری دادیم.

فروش سهام عدالت از سر گرفته می‌شود؟

دهقان دهنوی در خصوص از سر گیری فروش سهام عدالت گفت:از سال گذشته فروش سهام عدالت بسته شده، اجازه ما برای فروش سهام عدالت منوط به ظرفیت بازار خواهد بود و تا این ظرفیت ایجاد نشود فروش انجام نخواهد شد. راه حل‌هایی مدنظر ما بوده و در حال بررسی آن‌ها هستیم. به طور مثال صندوق‌هایی ایجاد شود و سهام عدالت در صندوق‌ها قرار بگیرد و یا کارت‌های اعتباری نیز یکی دیگر از این راه کار‌ها است.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به این سوال که صندوق‌های با درآمد ثابت ۳ درصد منابع خود را تا آخر ۱۳۹۹ وارد بورس کردند؟،گفت:اکثر صندوق‌ها مصوبه مزبور را رعایت کردند، اما آن‌ها که رعایت نکردند، تذکر و برخورد می‌شود. قرار نیست، اگر تصمیمی می‌گیریم عده‌ای انجام بدهند و عده‌ای انجام ندهند!

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد