اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

پیش بینی وضعیت ارزی دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا

نشریه انگلیسی گاردین با پرداختن به دو قدرت اقتصادی آمریکا و چین در تحلیلی نوشت: سلطه جهانی دلار شکننده به نظر می رسد.

به گزارش سایت طلا ،گاردین دراین تحلیل نوشت: درحالی دلار آمریکا با قدرت همچنان بر بازارهای جهانی استیلا دارد، اما این سلطه ممکن است شکننده تر از آنچه که به نظر می رسد، باشد؛ انتظار می رود تغییرات آتی که در وضعیت تبادل ارزی چین صورت گیرد، آنگاه نظام پولی بین الملل را بطرز قابل توجه ای تحت شعاع خود قرار دهد.

گاردین در ادامه تحلیل خود نوشت: به دلایل بسیاری ، به احتمال مقامات چینی روزی «رنمینبی» (یوان چین) را از سبد ارزی بازداشته و به یک رژیم هدفمند تورم مدرن روی آورند که آنگاه تحت آن اجازه می دهد نرخ ارز (چین) بسیار آزادتر ، به ویژه در برابر دلار ، نوسان داشته باشد، زمانی که این اتفاق بیافتد ، باید انتظار داشت که بیشتر کشورهای آسیایی از چین پیروی کنند. در آن هنگام، دلار که در حال حاضر تقریباً دو سوم تولید ناخالص داخلی جهان بر محوریت آن چرخش مالی دارد ، می تواند تقریباً نیمی از وزن و اعتبار خود را از دست بدهد.

دلار امتیازی گزاف برای آمریکا

گاردین به نارضایتی مقامات مالی اروپایی درباره استیلای دلار آمریکا اشاره کرد و دراین باره نوشت: تکیه و اعتماد آمریکا بر وضعیت ویژه دلار در سطح جهان، باعث شد تا « والری ژیسکار دستن» (Valéry Giscard d'Estaing) وزیر دارایی وقت فرانسه از آن بعنوان "امتیاز گزاف" آمریکا نام برد و از آن انتقاد کند، درهمین حال آمریکا هم اکنون با موجی از کسری بودجه که برای مقابله با خسارات اقتصادی ناشی از COVID-۱۹ از قدرت ارزی دلار استفاده کرده مواجه است و ادامه روند بدهی این کشور، قدرت دلار را به زیر سئوال برده است.

به بهانه کنترل چرخش دلار، آمریکا کسب اطلاعات می کند

گاردین از دیگر انتقادات وارد بر استیلای دلار برجهان را نگرانی کشورها و شرکت های جهانی نسبت به نظارت اطلاعاتی که تحت عنوان کنترل چرخش دلار در مبادلات بین المللی صورت می گیرد، برشمرد.

بنابر این تحلیل مرکزیت دلار در مبادلات ارزی جهانی به واشنگتن دسترسی بیش از حد به اطلاعات معاملات جهانی را می دهد که این مسئله خود در میان کشورهای اروپایی که از متحدان آمریکا به شمار می روند، به یکی از نگرانی های مهم به شمار می رود.

اقتصاد چین قابل قرار گرفتن در چارچوب های خزانه داری آمریکا نیست

گاردین درادامه تحلیل خود نوشت اقتصاد چین به حدی بزرگ و رو به گسترش است که نمی توان آنرا درچارچوب قوائد و ضوابط ارزی خزانه داری آمریکا نگاه داشت.

گاردین نوشت: قدرت اقتصادی چین بیش از حد بزرگ است تا بتواند اقتصاد خود را با قوائد خزانه داری فدرال آمریکا مطابقت دهد، تولید ناخالص داخلی چین (که با معیارهای بین المللی اندازه گیری می شود) در سال ۲۰۱۴ از تولید ناخالص داخلی آمریکا عبور کرد و همچنان اقتصاد این کشور سریعتر از آمریکا و اروپا در حال رشد است بنابراین انعطاف پذیری در رژیم تبادل نرخ ارز توسط چین می تواند به طور فزاینده ای برای دیگر کشورها مورد توجه قرار گیرد.

دلار آمریکا در صورت انعطاف ارزی چین، بازارهای آسیا را از دست می دهد

نشریه انگلیسی گاردین آنگاه نوشت: چنانچه چین در آینده اقدام به انعطاف ارزی «یوان داخلی» خود کند، آنگاه آمریکا به سختی باید برای نگاه داشتن بازارهای اقماری به دلار در سطح آسیا تلاش کند اما تلاشی بیهوده خواهد بود، همانگونه که آمریکا در پایان قرن نوزدهم بعنوان یک قدرت بزرگ تجاری سر از افق برآورد و انگلیس را پشت سر نهاد، به همین منوال اکنون این چین است که از مدت ها پیش آمریکا را در عرصه قدرت اقتصادی پشت سر نهاده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد