اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تقویت حافظه با 14 راه ساده و طبیعی

هر کسی در زندگی خود احساس کرده چیزهایی را فراموش می‌کند و این جمله که «حافظه‌ام یاری نکرد»، یک جمله معروف است.

به گزارش سایت طلا، ما انسان‌ها حافظه تقریبا نامحدودی داریم که هر قدر بخواهیم می‌توانیم از آن استفاده کنیم، اما متاسفانه در اثر سبک زندگی سالم آن را ضعیف می‌کنیم و ممکن است زمانی که سر شلوغ هستیم، چیزهای مهمی را فراموش کنیم. با اینکه فراموش کردن بعضی چیزها طبیعی است اما حافظه ضعیف گاهی اوقات بیش از حد به ما آسیب می‌رساند و حتی ممکن است خطرناک باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که ژنتیک در حافظه نقش پر رنگی دارد و حتی در موارد جدی‌تر مثل آلزایمر، ژن‌ها نقش زیادی دارند. البته به طور کُلی بیشترین اثر را بر آلزایمر سبک زندگی و رژیم غذایی دارد؛ بنابراین اگر بتوانیم به خوبی از خود مراقبت کنیم می‌توانیم حافظه خود را تقویت کنیم.

در اینجا 14 راه به اثبات رسیده برای تقویت حافظه وجود دارد:

مصرف شکر و شیرینی را کاهش دهید

خوردن قند و شیرینی اضافی، به خصوص قندهای فراوری شده می‌تواند آسیب‌های زیادی به بدن وارد کند. تحقیقات نشان داده‌اند یک رژیم غذایی پر نمک می‌تواند باعث ضعف حافظه و کاهش حجم مغز شود که در طول زمان اثر خود را بر جای می‌گذارد. کاهش مصرف شکر می‌تواند علاوه بر کمک به سلامت عمومی شما، به تقویت حافظه شما نیز بیانجامد. توجه داشته باشید که شکر فراوری شده شامل انواع شیرینی، شکلات، سس، قند و شکر می‌شود.

محصولات روغنی دریایی را امتحان کنید

به طور کُلی مصرف محصولات دریایی به خاطر امگا 3 و فسفر می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی مغز بگذارد اما روغن آن علاوه بر سالم بودن برای سلامت عمومی و رشد، می‌تواند حافظه را نیز بهبود بخشد.

بر اساس شواهد این روغن‌ها می‌توانند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی، فشار خون، اضطراب و افسردگی را کاهش دهند و فعالیت مغز را بهبود بخشند. تمام آزمایش‌ها و مطالعات مربوطه نشان می‌دهند مصرف ماهی و سایر محصولات دریایی، یا حداقل روغن آنها تاثیر مثبتی بر روی سلامتی مغز و بهبود حافظه دارد.

برای مدیتیشن وقت بگذارید

تمرین مدیتیشن ممکن است به طرق مختلف سلامت عمومی شما را بهبود دهد. مثلا یکی از راه‌حل‌های به آرامش رسیدن، کاهش استرس و درد، کاهش فشار خون و حتی تقویت حافظه مدیتیشن است. در واقع مدیتیشن نشان داده است که می‌تواند باعث افزایش کارکرد سلول‌های خاکستری سطحی مغز شود و از این طریق حافظه را بهبود بخشد. تمام این مزایا باعث می‌شود که ما برای رهایی از فشارهای زندگی امروزی، حداقل روزانه 20 دقیقه را به مدیتیشن اختصاص دهیم.

در یک وزن سالم بمانید

برای داشتن سلامت عمومی باقی ماندن در یک وزن مناسب بسیار مهم است و کسانی که مرتب وزن خود را تغییر می‌دهند دچار عوارض مختلفی می‌شوند. چندین مطالعه تخصصی نشان داده‌اند که وزن سالم و ثابت می‌تواند از آلزایمر و فراموشی جلوگیری کند. در یکی از این تحقیقات که بر روی 50 فرد بزرگسال چاق و 50 فرد بزرگسال نرمال انجام شده است، مشاهده شده که افراد نرمال به طور میانگین 30 درصد حافظه بهتری دارند. بنابراین توصیه می‌کنیم برای بهبود حافظه و سایر بخش‌های بدنتان وزنتان را متعادل کنید.

خواب کافی

کمبود خواب کافی یکی از مشکلات مردم است که به طور مستقیم با ضعف حافظه رابطه دارد.

خواب نقش مهمی را در سلامت مغز و به خصوص حافظه بازی می‌کند و حتی یکی از دلایل آلزایمر می‌تواند بی‌خوابی یا کمبود خواب باشد. همچنین خواب بیشتر از 9 ساعت در روز و خواب روزانه نیز می‌تواند بر حافظه اثر منفی بگذارد. بنابراین توصیه می‌شود طبق نیازتان 6 تا 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید و از خواب روزانه اجتناب کنید.

تمرین آگاهی

آگاهی یک تمرین ذهنی است که شما در ان بر روی موقعیت فعلی خود تمرکز می‌کنید و سعی می‌کنید از وقایعی در اطراف شما اتفاق می‌افتد چشم پوشی کنید. آگاهی یکی از تمرین‌های مربوط به مدیتیشن است اما این دو یک چیز نیستند. شما می‌توانید تمرین آگاهی را در هرجایی مثل اتاق، دستشویی، حمام، اتوبوس، محل کار و ... و در هر شرایطی انجام دهید. مطالعات نشان داده‌اند این تمرین ذهنی بهتر از هر تمرین دیگری می‌تواند استرس شما را کاهش دهد و باعث افزایش تمرکز و قدرت حافظه شما شود.

الکل را ترک کنید

مصرف مقدار زیادی الکل (سالانه بیش از 2 لیتر) می‌تواند آثار نامطلوبی را بر روی سیستم گوارش، کبد و مغز داشته باشد. اما مصرف هر مقدار الکلی باعث کاهش بازدهی مغز و قدرت حافظه می‌شود. یک مطالعه بر روی 155 نیروی کار جوان نشان داد کسانی که بیشتر از 6 بار در سال الکل مصرف کرده‌اند به نسبت حافظه ضعیف‌تری دارند و هرچه مصرف الکل آنها بیشتر بوده، آثار بدتری را تجربه کرده‌اند. همچنین طبق شواهد آلزایمر نیز با مصرف الکل ارتباط دارد.

مغزتان را تمرین دهید

بازی با ذهن و تمرین‌های ذهنی می‌تواند قدرت حافظه شما را افزایش دهد. شما می‌توانید با نصب یک برنامه موبایل با خرید یک اسباب بازی ذهنی ساده هم تفریح کنید و هم حافظه خود را بهبود بخشید. یک پژوهش بزرگ که بر روی 4715 نفر انجام شد نشان داد کسانی که حداقل 15 دقیقه در روز از بازی‌های ذهنی استفاده می‌کردند، تا 40 درصد حافظه‌شان عملکرد بهتری دارد.

استفاده از کربوهیدرات‌های تصفیه شده را کاهش دهید

ادامه مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل کیک، شیرینی، برنج سفید و نان سفید می‌تواند باعث آسیب به حافظه شما شود. غذاهای این چنینی معمولا با شکر نیز همراه‌اند و می‌توانند دو چندان بر حافظه اثر منفی بگذارند.

ویتامین D بدن خود را تامین کنید

ویتامین D یک ماده غذایی مهم و حیاتی است که بدن برای رشد و عملکرد درست به آن نیاز دارد. کاهش سطح ویتامین D علاوه بر اینکه بسیاری از اعمال بدن را مختل می‌کند، حافظه را نیز مختل می‌کند. هر چه قدر که سن فرد بیشتر باشد به ویتامین D بیشتری نیاز دارد. شما می‌توانید با مصرف برخی مواد غذایی مثل تخم مرغ یا آجیل و همچنین قرارگیری در معرض آفتاب، ویتامین D مورد نیاز خود را تامین کنید و از حافظه قوی‌تر لذت ببرید.

بیشتر ورزش کنید

تمرین‌های ورزشی برای سلامت ذهنی و بدنی بسیار ضروری است. ورزش می‌تواند به صورت ویژه حافظه جوانان و کودکان را بهبود بخشد و همچنین از آلزایمر افراد مسن جلوگیری کند. بسیاری از مطالعات نشان داده است ورزش می‌تواند باعث افزایش پروتئین‌های موثر بر نورون‌ها (سلول‌های مغز) شود و از این طریق حافظه را تقویت کند.

از مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان استفاده کنید

جای دادن مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان می‌تواند به طور ویژه باعث افزایش کارایی ذهن و حافظه شود. آنتی اکسیدان‌ها آسیب به مغز و سایر اعضای بدن را کاهش می‌دهند و می‌توانند علاوه بر بهبود سلامت عمومی، منجر به تقویت حافظه شوند. مصرف سبزیجاتی مثل انواع توت‌ها، چای‌ها، میوه‌ها، گوجه فرنگی و گردو آنتی اکسیدان مورد نیاز شما را تامین می‌کند.

از زردچوبه استفاده کنید

زردچوبه یک ماده غذایی مفید است که از یک گیاه مفید تهیه می‌شود. این ماده یک ماده غذایی خوشمزه، خوش عطر و ترکیبی است که خواص ویژه‌ای برای مغز دارد. تحقیقات نشان داده است که مصرف زردچوبه می‌تواند اکسید شدن و آسیب به نقاط مختلف بدن مثل مغز را کاهش دهد. در واقع بسیاری از پزشکان برای جلوگیری از آلزایمر یا بعضی بیماری‌های مغزی دیگر، مصرف زردچوبه را توصیه می‌کنند. توصیه می‌کنیم برای افزایش انرژی روزانه و همچنین بهبود حافظه خود از زردچوبه به صورت ویژه استفاده کنید.

به رژیم خود مقداری کاکائو اضافه کنید

کاکائو هم یکی از مواد غذایی خوشمزه و مفید برای مغز است که به صورت ثابت شده می‌تواند قدرت حافظه را افزایش دهد. کاکائوی تلخ حاوی مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان‌هاست. کاکائو همچنین به کاهش فشار خون و کاهش ریسک حملات قلبی نیز کمک می‌کند. یک پژوهش که بر روی 30 فرد انجام شده نشان داده است که افرادی که در هفته یک گرم کاکائوی سیاه استفاده می‌کنند حافظه بهتری از دیگران دارند.

حرف آخر

در حالی که راه‌های با مزه، مفرح و زیادی برای بهبود حافظه وجود دارد، این که از این فرصت‌ها استفاده نکنیم کار درستی نیست. بنابراین تمرین کردن با ذهن یا رعایت رژیم غذایی مناسب می‌تواند حال عمومی شما را نیز بهتر کند و چه چیزی بهتر از اینکه با افزایش حافظه لذت هم ببرید. البته پیشنهاد می‌شود از راه‌های اثبات شده و مستند برای افزایش قدرت حافظه‌تان استفاده کنید.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد