اونس طلا2376.64
مظنه14,536,000
18 گرم3,355,600
ارزش سکه32,749,608
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)40,700,000
نیم23,700,000
ربع15,000,000

اگر کم‌خوابی یا بی‌خوابی دارید حتما به این نکات توجه کنید

کم خوابی وضعیتی است که به عنوان کمبود خواب یا اختلال در چرخه خواب-بیداری تعریف می شود. اگرچه این یک بیماری خاص نیست ، اما کمبود خواب می تواند منجر به ایجاد مشکلات ذهنی و بدنی در فرد دچار بی خوابی شود.

اگر کم‌خوابی یا بی‌خوابی دارید حتما به این نکات توجه کنید


کم خوابی چیست؟

کمبود خواب می تواند در نتیجه شرایط مختلفی مانند بیماری های جسمی ، بیماری های روحی ، پیری و غیره ایجاد شود. به طور کلی ، یک فرد بالغ باید 7 تا 8 ساعت بخوابد تا یک وضعیت سلامتی خوب داشته باشد. کم خوابیدن می تواند مشکلات سلامتی مختلفی از جمله عدم تمرکز ، خواب آلودگی ، خستگی ، کاهش توانایی مبارزه با عفونت ، کمبود قدرت بدنی و کاهش عملکرد حافظه را ایجاد کند. همه این علائم اولیه می توانند در نهایت عوارض جدی مانند بی خوابی ، آپنه خواب ، نارکولپسی ، توهم ، نوسانات خلقی ، افسردگی و سایر بیماری های روانی ایجاد کنند. همچنین می تواند خطر حمله قلبی ، سکته مغزی و آسم را افزایش دهد.

کم خوابی

بسیاری از عوامل می توانند باعث ایجاد یک کمبود خواب شوند. افرادی مانند مراقبان که ساعات بیشتری از حد معمول کار می کنند بیشتر وقت کافی برای خواب ندارند ، که یک عامل خطر بالقوه برای محرومیت از خواب است. به همین ترتیب ، افرادی که به صورت شیفتی کار می کنند و یا درگیر مشاغلی هستند که مسافرت های مکرر می خواهند ، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

افرادی که دارای برخی شرایط در سلامتی هستند ، مانند مشکلات قلبی عروقی ، چاقی ، دیابت ، سکته مغزی ، افسردگی و اختلال بیش فعالی با کمبود توجه ، بیشتر تحت تأثیر کمبود خواب قرار می گیرند. مصرف زیاد الکل یا داروهای غیرقانونی نیز خطر کم خوابی را افزایش می دهد.

خستگی
کمبود خواب دلایل مختلفی دارد که می تواند رفتار ارادی ، تعهدات شخصی ، برنامه کاری یا مشکلات پزشکی باشد. یکی از دلایل مهم کمبود خواب مزمن ، پاسخ عاطفی مشروط است. این خیلی فکر کردن در مورد مشکلات خواب یا احساس اضطراب در مورد به موقع نخوابیدن است. چنین احساساتی می تواند بر رفتارهای طبیعی خواب تأثیر بگذارد و دوره کمبود خواب را طولانی کند.

افراد گاهی اوقات به دلیل انتخاب های داوطلبانه دچار کمبود خواب می شوند. آنها به جای اینکه یک برنامه مناسب برای خواب را دنبال کنند ، ترجیح می دهند کتاب بخوانند ، یا تلویزیون تماشا کنند. در مقابل ، برخی شرایط خاص زندگی ، مانند داشتن یک عضو خانواده مزمن ، می تواند ساعت خواب فرد را محدود کند.

بیماری خاصی مانند سرماخوردگی یا التهاب لوزه می تواند باعث خروپف ، لثه و بیداری شود که در مجموع می تواند الگوی خواب طبیعی را مختل کند. افراد مبتلا به اختلالات خواب ، مانند آپنه خواب یا خروپف و اختلال حرکات دوره ای اندام ، می توانند در خواب کافی دچار مشکل شوند. علاوه بر این ، برخی از مشکلات سلامتی ، مانند آسم ، یا شرایط روانی ، مانند افسردگی و اضطراب ، می توانند در چرخه خواب و بیداری طبیعی اختلال ایجاد کنند.

برخی از داروها برای درمان بیماری هایی مانند صرع یا اختلال بیش فعالی با کمبود توجه می توانند الگوی خواب طبیعی در شب را مختل کرده و منجر به کمبود خواب شوند.

خواب شبانه

افرادی که در زندگی دچار موقعیت های استرس زای ناگهانی مانند تغییر یا از دست دادن شغل ، مرگ یکی از دوستان نزدیک یا یکی از اعضای خانواده یا انتقال به مکان جدید می شوند ، گاهی با کمبود خواب حاد یا کوتاه مدت روبرو می شوند.

عوامل مختلف محیطی مانند سرمای زیاد یا دمای گرم ، صدای زیاد و نور شدید می توانند خواب شبانه را مختل کنند. برخی از عوامل زندگی مانند نوشیدن قهوه یا سیگار کشیدن قبل از خواب می توانند سیستم عصبی را تحریک کرده و شروع خواب را به تأخیر بیندازند. خوابیدن در رختخواب و نگرانی از شرایط خاص به جای آرامش ذهن و آماده شدن برای خواب ، یکی دیگر از دلایل مهم کم خوابی است.

والدین دارای نوزاد تازه متولد شده اغلب به دلیل نیاز به مراقبت از نوزادان دچار کمبود خواب می شوند. کودکان و نوجوانان کم سن و سال نیز به دلیل تعهدات مربوط به مطالعه ، مانند امتحانات و مأموریت ها ، اغلب از کمبود خواب رنج می برند.

افراد بالای 65 سال به دلیل افزایش سن و عوارضی در سلامتی مرتبط با سن ، مرتبا دچار کمبود خواب می شوند. به دلیل کمبود فعالیت بدنی در طول روز ، افراد مسن گاهی اوقات با خواب سخت شبانه روبرو می شوند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد