اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

10 مزیت و 10 عیب فست فودها

امروزه غذاهای فست فود (quick meal) به یکی از غذاهای پر مصرف جهان تبدیل شده است که هر کسی چندین بار از آن استفاده کرده است.

به گزارش سایت طلا،این غذاها به صورت عام باب میل همه افراد هستند و هر کسی از طعم آنها احساس رضایت می‌کند. البته متخصصان و پزشکان بارها در مورد عوارض مصرف زیاد آنها هشدار داده‌اند، اما مصرف آنها روز به روز افزایش پیدا می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید تا با مزیت‌ها و معایب فست فود آشنا شویم.

مزیای فست فود

سریع آماده می‌شود

این یکی از ویژگی‌های بارز غذاهای فست فود است که سریع آماده می‌شود و قابل مصرف است. در واقع بهترین دلیل برای اینکه از فست فود استفاده کنیم سریع پخته شدن آن است؛ این مزیت باعث می‌شود کسانی که پر مشغله هستند و معمولا وقت زیادی ندارند عاشق این غذاها باشند.

خوشمزه است

همانطور که می‌دانید معمولا این غذاها خوشمزه‌اند و از همه اقشار، شامل کودکان، جوانان و افراد مسن آنها را لذیذ می‌دانند. معمولا رستوران‌های فست فود سعی می‌کنند از مواد لذیذ و پر انرژی برای طبخ انواع غذاها استفاده کنند.

ارزان است

علاوه بر زمان، قیمت خوراکی‌ها نیز برای مردم مهم است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، با مسئله مالی مواجه‌اند و برای هر کاری درهر زمانی، به قیمت خدمات توجه ویژه‌ای دارند. معمولا غذاهای موجود در رستوران، به ویژه غذاهای با کیفیت گران قیمت‌اند و هرکسی نمی‌تواند از آنها استفاده کند. اما قیمت فست‌ فودها معمولا پایین است و افراد می‌توانند بر حسب بودجه خود انواعی از غذاها را در نظر بگیرند و یکی را انتخاب کنند. قسمت‌های منصفانه این غذاها باعث می‌شود برای جوانان و محصلان یک وعده عالی محسوب شوند.

از هیچی بهتر است

شاید این جمله عجیب به نظر برسد اما برای برخی واقعیت دارد. اگر پول نقد زیادی به همراه ندارید و در خیابان‌ها گرسنه مانده‌اید فست فود یک انتخاب بسیار عالی به حساب می‌آید. برگرها یکی از محبوب‌ترین غذاها از این نوع هستند که شما می‌توانید در هر زمانی آن را میل کنید. این غذاها سریع آماده می‌شوند، ارزان‌اند، سریع خورده می‌شوند و از همه مهم‌تر میل به خوردن آنها همیشه وجود دارد؛ بنابراین برای شرایط ضروری بسیار مناسب‌اند.

آشنا است

فست فودها همانطور که خوشمزه و ارزان‌اند نام‌های آشنا و معروفی دارند و شما لازم نیست ساعت‌ها در منوی رستوران جستجو کنید و نهایتا یک غذای نامناسب را انتخاب کنید. تقریبا همه می‌دانند هر نوع فست فود چه اسمی دارد. حتی گاهی اوقات می‌توان از روی اسم غذا، حتی اگر ناآشنا باشد می‌توان مواد موجود در آن را تشخیص داد.

همیشه هم بد نیست

هر روزه فست فودها پیشنهادهای سالم‌تری ارائه می‌کنند و نمی‌توان گفت که همیشه این غذاها ناسالم‌اند. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که از غذاهای سالم‌تر استفاده کنند. اما امروزه فست فودهایی ارائه می‌شود که مبتنی بر سیستم‌های صحیح سلامتی هستند و از بهترین مواد تهیه می‌شوند. با توجه به اینکه مردم بیش از پیش در معرض خطرهای گوناگون هستند و سعی می‌کنند بیشتر نکات بهداشتی را رعایت کنند، رستوران‌ها نیز سعی می‌کنند هر روز غذاهای بهداشتی‌تر و سالم‌تر مثل فست فودهای گیاهی تهیه کنند.

بچه‌ها به آن علاقه دارند

همه کودکان طعم فست فود را دوست دارند. از آنجایی که کودکان نگرانی زیادی از سلامتی خود ندارند علاقه زیادی به این غذاها نشان می‌دهند.

واضح هستند

زمانی که غذاهای فست فود را می‌خورید، دقیقا می‌دانید چه می‌خورید و مواد داخل آن را می‌بینید. امروزه با توجه به نگرانی‌ها همه مردم مایلند بدانند چه می‌خورند. بعضی از افراد به بعضی مواد غذایی حساسیت دارند و باید بدانند دقیقا چه غذایی به آنها ارائه می‌شود.

اقتصاد اجتماعی را بهبود می‌بخشد

تنها نمی‌توان به مزایای انفرادی غذاها فکر کرد. رستوران‌ها کمک زیادی به اقتصاد کشورها می‌کنند و بخش قابل توجهی از رستوران‌ها را فست فودها تشکیل می‌دهند. بنابراین فست فودها شرایط مالی را هم برای مشتریان هم برای کسانی که در رستوران‌ها کار می‌کنند مهیا می‌کنند.

قابل دسترس‌اند

در هر زمانی و در هر جایی که بخواهید می‌توانید غذای خود را از رستوران‌های فست فود تهیه کنید. حتی زمانی که نخواهید می‌توانید انواع فست فود را از طریق پست تهیه کنید. در هر خیابانی چندین فست فود وجود دارد که شما هر زمان بخواهید می‌توانید یک پیتزای خوشمزه تهیه کنید.

معایب فست فودها

اما فست فودها معایبی نیز دارند که باعث می‌شوند با فکر کردن به آنها از خوردن این غذاها خودداری کنید.

ناسالم است

چیزی که همه می‌دانیم این است که غذاهای فست فود، غذاهایی پرکالری و ناسالم‌اند و برای ما خوب نیستند. بنابراین کسانی که با بیماری‌های گوناگون مواجه‌اند یا قصد پیشگیری از آنها را دارند معمولا کمتر از این غذاها استفاده می‌کنند.

باعث می‌شود حس کنید بیماری هستید

فست فودها حاوی افزودنی‌های مختلفی هستند که برخی از آنها برای سلامت عمومی مضراند. کسانی که به طور مداوم از این غذاها استفاده می‌کنند احساس تنبل بودن یا افسردگی دارند و با اضافه وزنی که از خوردن این غذاها به دست می‌آورند، اعتماد به نفس کمتری نیز دارند. معمولا بعد از خوردن یک وعده فست فود حس سنگینی معده داریم و گوارشمان با اختلال‌های ریز و درشت رو به رو می‌شود.

بر سلامت ذهنی و فیزیکی شما تاثیر می‌گذارند

همه افراد می‌خواهند ظاهر خوبی داشته باشند و از شرایط فیزیکی خود راضی باشند. افراد برای بودن در جامعه نیاز دارند که خود را به دیگران ثابت کنند و نشان دهند جذاب هستند. اما فست فودها در اثر زمان ممکن است باعث اضافه‌ وزن، ناراحتی‌های پوستی و یا حتی ریزش مو شوند که باعث می‌شود شخص احساس ناخوشایندی نسبت به خود داشته باشد. همچنین فست فودها غذاهایی با خاصیت کم محسوب می‌شوند که این به معنی این است که اگر کسی این غذا را در رژیم خود قرار دهد، مواد مفید کمتری دریافت می‌کند؛ از این رو تاثیراتی که بر روی مغز گذاشته می‌شود حال روحی شخص را نیز ناراحت می‌کند. توجه داشته باشید که این مطالب ثابت شده هستند.

مشکلات اجتماعی را به وجود می‌اورند

فست فودها از دلایل اصلی ابتلای زیاد مردم جوامع به بیماری‌های قلبی و دیابت هستند که این بیماری‌ها می‌توانند سلامت و اقتصاد جامعه را نیز مورد هدف قرار دهند.

غذای خانگی نیستند

معمولا فست فودها به سرعت خورده می‌شوند و فرصت دیدار و همراهی با خانواده را بر روی سفره از افراد می‌گیرند. طبق تحقیقات غذاهای خانگی به دلیل بار روانی که دارند حس محبت آمیز بیشتری را در بین افراد خانه به وجود می‌آورند.

فراوری شده هستند

همانطور که می‌دانید غذاهای فراوری شده حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد نگهدارنده‌اند.

معمولا فست فودها حاوی موادی هستند که از قبل آماده شده‌اند که خوردن آنها باعث ورود مقداری زیادی قند غیر طبیعی، سدیم و اسید سیتریک به بدن می‌شود که این مواد برای حال عمومی افراد بسیار مضرند.

اعتیاد آورند!

شاید باور نکنید اما افراد زیادی هستند که به خوردن غذاهای فست فود معتاد می‌شوند و به این دلیل به صورت مداوم آثار آن را تجربه می‌کنند. معمولا مصرف کم فست فود مشکلات زیادی را برای بدن به وجود نمی‌آورد.

سیر کننده‌اند

با اینکه فست فودها انرژی زیادی دارند و شما بعد از میل کردن آنها کاملا احساس سیری دارید، این غذاها نمی‌توانند ریز مغذی‌های مورد نیاز بدن شما را تامین کنند و بدن شما به صورت کاذب سیر شده است.

برای محیط زیست خوب نیستند

فست فودها همچنین می‌توانند برای محیط زیست و طبیعت مضر باشند. برای تهیه این غذاها بیشتر از محصولات حیوانی استفاده می‌شود. برای هر یک همبرگری که می‌خورید مقدار زیادی آب مصرف شده، و مقدار زیادی نیز کربن دی اکسید تولید می‌شود که هر دوی این ها برای زمین بسیار مضرند.

زیادی سریع‌اند

با اینکه در قسمت قبل از سرعت طبخ و مصرف فست‌ فودها تعریف کردیم، اما می‌توان از آن به عنوان یک ویژگی بد هم نام برد. شما وقت یک غذای خانگی را می‌پزید به آن زمان زیادی برای آماده شدن می‌دهید و در این حالت مواد غذایی به طور کامل آماده خوردن می‌شوند. اما فست فودها سریع آماده می‌شوند و مواد آن نسبتا خام می‌ماند که باعث می‌شود هضم آنها به درستی صورت نگیرد.

بنابراین اگر می‌خواهید هم از لذت خوردن غذاهای فست فود لذیذ استفاده کنید و هم آسیب نبینید، بهتر است هر چه بیشتر در انتخاب رستوران دقت کنید و سعی کنید کمتر از این غذاها استفاده کنید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد