اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بررسی جامع انواع استیل و خواص آن‌ها

به طور کلی، به آلیاژهایی که پایه آن از فلز آهن بوده و کمتر از 2 درصد حاوی کربن باشند را استیل گویند.

به طور کلی، به آلیاژهایی که پایه آن از فلز آهن بوده و کمتر از 2 درصد حاوی کربن باشند را استیل گویند. به طور کلی، به ورق و لوله‌های زنگ نزن و نسوز، در بازار ورق و لوله استیل گفته می‌شود. استیل‌ها خود به دسته‌های مختلفی مانند: استیل نگیر، استیل بگیر و استیل نسوز تقسیم می‌شوند که در ادامه آورده شده است. در این مقاله سعی بر آن است که بررسی جامعی بر لوله استیل، ورق استیل، استیل نسوز، ویژگی‌ها و خواصشان داشته باشیم.

استیل زنگ نزن:
استیل زنگ نزن همان طور که از نامش پیداست از خود مقاومت به خوردگی نشان می‌دهد. علت مقاومت به خوردگی این فولادها وجود عنصر کروم به میزان بالای 11 درصد می‌باشد. به طور کلی، میزان کروم بالای 11 درصد در فولادهای زنگ نزن، منجر به تشکیل لایه پسیو اکسید کروم شده و از فولاد زنگ‌نزن در برابر خوردگی محافظت می‌کند و از زنگ زدگی آن جلوگیری می‌کند. در نتیجه استیل‌ها به دلیل خواص منحصر به فردی که دارند، کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند که برخی از آن‌ها شامل: کارد و چنگال، قیچی، پیچ و مهره، شیر آلات و غیره می‌باشد. استیل زنگ نزن به دو دسته استیل نگیر و استیل بگیر دسته بندی می‌شود که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.


استیل نگیر:
فولادهای زنگ نزنی که پارامغناطیس بوده و جذب آهنربا نمی‌شوند را اصطلاحا استیل نگیر می‌گویند. استیل‌های نگیر، فولاد زنگ نزن آستنیتی می‌باشند. در این فولادها، فاز آستنیت فاز پایدار آهن با ساختار FCC می‌باشد. این فاز قابلیت شکل پذیری و مقاومت به خوردگی بالایی دارد. فولادهای زنگ نزن سری 200 و 300 در دسته استیل نگیر قرار می‌گیرند. این دسته از فولادهای زنگ‌نزن بدلیل اینکه حاوی نیکل می‌باشند، گران‌تر می‌باشند. این دسته از آلیاژ در نوع کم کربن هم تولید می‌شود مانند فولاد زنگ نزن 316L و برای استفاده‌های جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا رسوب کاربید را به حداقل می‌رسانند.



استیل بگیر:
برخلاف استیل نگیر، استیل‌هایی که جذب آهنربا می‌شوند و از لحاظ مغناطیسی فرومغناطیس هستند، به استیل بگیر معروف هستند. استیل‌های بگیر، از دسته فولادهای زنگ نزن فریتی بوده که فاز فریت در ساختار آن‌ها پایدار می‌باشد. در این دسته از فولادها، فاز فریت فاز پایدار آهن با ساختار BCC می‌باشد. این استیل‌ها، از مقاومت خوبی در برابر خوردگی در محیط‌های خفیف از خود نشان می‌دهند و همچنین در برابر اکسیداسیون در دماهای بالا نیز مقاومت از خود نشان می‌دهند. در حالت آنیل این فولادها انعطاف پذیر بوده و در حین کار سرد زیاد سخت نمی‌شوند و می‌توانند با استفاده از فرآیندهای مختلف شکل‌دهی، شکل داده شوند. فولادهای زنگ نزن فریتی نسبت به فولادهای زنگ نزن آستنیتی ارزان تر هستند. استیل‌های سری 400 در این دسته از فولادهای زنگ نزن قرار می‌گیرند. استیل‌های زنگ نزن 410، 420 و 430 از جمله مهم‌ترین استیل‌های بگیر هستند.


استیل نسوز:
بطور کلی، هر چه درصد کروم بیشتر باشد، مقاومت به اکسیداسیون و دمای بالا بیشتر می‌شود. ورق‌های استیل سری ۳۰۰(استیل های آستنیتی) بدلیل میزان کروم بالا(حداقل 18‎٪) توانایی تحمل دماهای تا ۸۷۰ درجه سانتی گراد بدون اکسید شدن را دارند. در نتیجه به استیل نسوز معروف هستند. فولاد‌های گریدهای 309،310 و 321 نیز ازجمله مهم‌ترین استیل‌های نسوز می‌باشد. استیل نسوزدر گریدهای کم کربن نیز عرضه می‌شود که با حرف S نمایش داده می‌شود. مانند استیل نسوز 310S. این استیل نسوز در عین حال که در صورت قرار گرفتن در معرض دمای زیاد، استحکام خوبی از خود نشان می‌دهد، همانند گریدهای آستنیتی در دماهای زیر صفر نیز استحکام و چقرمگی خود را حفظ می‌کند. در کل این گرید یک انتخاب عالی برای کاربردهای مختلف اعم از اجزای کوره و مشعل می‌باشد. استیل نسوز 310 /310S حداکثر دمای سرویس 1100 درجه سانتیگراد دارد.
شرکت تجارت فلز یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه تامین فلزات صنایع مختلف از قبیل نفت، پتروشیمی، صنایع غذایی و غیره می‌باشد که با سابقه‌ای 25 ساله و با داشتن کادری متخصص در حوزه آهن و فولاد به مشتریان خود خدمت رسانی می‌کند. برای اطلاع از قیمت ورق استیل، لوله استیل، استیل نسوز و دیگر مقاطع فولادی به قسمت محصولات سایت تجارت فلز tejaratfelez.com مراجعه کنید. علاوه براین، می‌توانید با مشاورین متخصص ما تماس حاصل فرمایید تا شما عزیزان را در این زمینه راهنمایی کنند.
تجارت فلز، تامین فلزات صنایع
شماره تماس: 49143 - 021

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد