اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

اقتصاد ایران چه زمانی تورم تک نرخی را تجربه می کند؟

کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد ایران با رشد اقتصادی صفر درصد و نقدینگی بالا روز به روز شرایط را برای به وجود آمدن تورم مهیا می‌کند.

به گزارش سایت طلا،عبداللهی کارشناس مسائل اقتصادی ، در خصوص تورم تک نرخی و راهکارهای موجود برای رسیدن به این نرخ تورم، گفت: در صورتی که ما بتوانیم رشد اقتصادی متناسب با رشد نقدینگی داشته باشیم, تورم کاهش پیدا می کند. تولید, نقدینگی را پوشش می دهد. یعنی پول نقد منتشر شده پاسخگوی تولید خواهد بود.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران با رشد اقتصادی صفر درصد و نقدینگی بالا روز به روز شرایط را برای به وجود آمدن تورم مهیا می کند. عوامل دیگری مانند تحریم ها از یک سو موجب کاهش تولید و افزایش نقدینگی می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: کاهش تولید منجر به قیمت گذاری با قیمت های بالاتر شده و در نهایت تورم را به وجود می آورد. در صورتی که بتوانیم نقدینگی را متناسب با تولید هدایت کنیم, مانع به وجود آمدن تورم در کشور شدیم.

عبداللهی بیان کرد: سیاست گذاری های کشور های اروپایی, آمریکایی و شرق آسیا به گونه ای است که نقدینگی متناسب با تولید رشد می کند و تورم در این کشورها پایین است. در کشور ما, کسری بودجه و نیاز های موجود به نقدینگی موجب به وجود آمدن تورم درکشور می شود.

وی در پاسخ به این سوال که" تورم صفر درصد خوب است یا خیر؟" گفت: ثبات در نرخ های پایین مقوله مهمی در اقتصاد کشور است. تورم صفر خوب نیست زیرا در این صورت تولیدکنندگان انتظار افزایش سودآوری در تولیدات خود را ندارند. وقتی انتظار افزایش قیمت همزمان با افزایش تولید را داشته باشند, علافه مند به افزایش تولید خود می شوند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد