اونس طلا2149.59
مظنه14,121,000
18 گرم3,259,800
ارزش سکه31,814,613
قدیم (بهار)36,000,000
جدید (امامی)38,750,000
نیم23,150,000
ربع14,400,000

بهترین گوشی‌های بازار ایران از نظر دوربین بر اساس قیمت

بهترین موبایل‌های بازار ایران از نظر دوربین از میان‌رده تا پرچمدار به تعداد دوربین و اعداد فریبنده مگاپیکسل اصلا اعتماد نکنید در این مطلب بهترین گوشی‌ها از نظر تصویربرداری را بر اساس بررسی کارشناسان خبره انتخاب و در سه رده قیمتی تا ۵ میلیون، تا ۱۰ میلیون و بالاتر از آن دسته بندی کرده‌ایم.

بهترین موبایل‌های بازار ایران از نظر دوربین؛ از میان‌رده تا پرچمدار



در این مطلب بهترین گوشی‌ها از نظر تصویربرداری را بر اساس بررسی کارشناسان خبره انتخاب و در سه رده قیمتی تا ۵ میلیون، تا ۱۰ میلیون و بالاتر از آن دسته بندی کرده‌ایم.


از عصر یک روز پاییزی که خانواده محمد شاه قاجار برابر دوربین عکاس روس‌ قرار گرفتند تا حالا که ۱۷۷ سال از آن روز گذشته، دوربین‌ها رفته رفته جای خودشان را بین ایرانی‌ها باز کرده‌اند. البته تا همین دهه قبل تنها در مهمانی و مسافرت سراغ عکس گرفتن می‌رفتند ولی حالا به لطف وجود موبایل کافی است اراده کنیم تا هر جاندار و بی جانداری ثانیه‌ای بعد در قاب موبایلمان نقش ببندد.

دلیل محبوب شدن عکاسی با موبایل روشن است. اولا دوربین‌های دیجیتال قیمت بالایی دارند و مثل سفینه فضایی انبوهی کلید و دکمه و لنز و غیره روی آنها به چشم می‌خورد که کم کسی از آن سر در می‌آورد. از طرف دیگر برای خرید مدل‌های به درد بخور باید نه تنها جیب بلکه حساب بانکی را هم خالی کنیم ولی خرید گوشی به مراتب ارزانتر تمام می‌شود. در نهایت موبایل اجازه می‌دهد همان لحظه عکسی را گرفته‌ایم در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذاریم.

این موارد باعث فراگیر شدن عکاسی با موبایل شد و تولیدکنندگان هم از این فرصت استفاده کرده و پیوسته به تعداد و تنوع سنسورهای موبایل اضافه کردند. البته بسیاری از این اعداد و ارقام تبلیغاتی بیش نیستند و در عمل هم کارایی خاصی ندارند.

فریب تعداد دوربین و عدد مگاپیکسل را نخورید
کارایی دوربین صرفا به تعداد سنسورهای بیشتر روی موبایل بستگی ندارد. حتی مگاپیکسل بالاتر هم نشان داده برتری یک دوربین بر دوربین دیگر نیست، کما اینکه آیفون ۱۱ با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی عکس‌هایی می‌گیرد که مدل‌های ۴۸ مگاپیکسلی در خواب هم نمی‌بینند. فاکتور دیگری که باید در نظر داشته باشید، حافظه گوشی است چون در صورت فیلمبرداری 4K یا 8K حافظه به سرعت پر خواهد شد.

در این شرایط اگر اولویت شما در خرید گوشی دوربین آن باشد کار ساده ای را پیش رو ندارید. حتی اگر بودجه محدودی برای خرید موبایل کنار گذاشته باشید، باز هم ده‌ها انتخاب رنگارنگ پیش رویتان است اما نگران نباشید چرا که سایت درجه کار را برایتان راحت کرده‌ایم. در این مطلب با توجه به بررسی کارشناسان خبره از جمله سایت تخصصی عکاسی یعنی DXOMark بهترین گوشی‌ها از نظر دوربین را انتخاب و در سه رده قیمتی تا ۵ میلیون، تا ۱۰ میلیون و بالاتر از آن دسته بندی کرده‌ایم. گوشی‌های انتخاب شده در این راهنما همگی در بازار ایران موجود هستند.

با اصطلاحات دوربین موبایل آشنا شوید
قبل از شروع بحث اجازه دهید با چند اصطلاح در دنیای دوربین‌ها آشنا شویم که در برآورد قدرت دوربین موبایل به شما کمک زیادی خواهند کرد:

اپرچر یا گشودگی دیافراگم: این واحد به اندازه دهانه لنز اشاره دارد که نور از طریق آن وارد دوربین شده و به حسگر می‌رسد. اپرچر معادل نسبت فاصله‌ی کانونی به قطر دریچه است و بر اساس ضریب اف محاسبه می‌شود. هرچه ضریب اف کوچکتر باشد گشودگی دهانه بیشتر بوده و نور بیشتری به سنسور می‌تابد.

  • لنز واید یا عریض: از پرکاربردترین لنزهای دنیای عکاسی است و برای تصویربرداری طبیعت، فضای شهری، انسان و غیره کاربرد دارد. لنز اصلی اکثر موبایل‌ها از نوع واید است و نسبت به دوربین‌های دیگر وضوح بیشتری دارد.
  • لنز الترا واید یا فوق عریض: زاویه دید این لنزها از چشم انسان بیشتر بوده و به بالای ۱۴۰ درجه هم می‌رسد، بنابراین برای پوشش فضای بیشتری از منظره به کار می‌روند.
  • لنز تله فوتو: ابزاری است که حین بزرگنمایی به کمک شما می‌آید و برای عکاسی از سوژه‌های دور کاربرد دارد.
  • لنز عمق سنج: همانطور که از نام آن پیداست با سنجش عمق میدان به ثبت بهتر تصاویر پرتره کمک می‌کند. این لنز در زمینه واقعیت افزوده نیز کاربردهایی دارد.
  • لنز ماکرو: برای تصویربرداری از سوژه‌های بسیار ریز در فاصله کمتر از ۲.۵ سانتی متر کاربرد داشته و به ثبت دقیق‌تر جزییات کمک می‌کند.

بهترین دوربین گوشی تا ۵ میلیون تومان
گوشی‌های زیر ۵ میلیون تنوع زیادی دارند و بین آنها می‌توان مدل‌های با دوربین کارآمد پیدا کرد. انتخاب ما در این رده شامل سه موبایل از سامسونگ، نوکیا و شیائومی می‌شود.

بهترین دوربین گوشی تا ۵ میلیون تومان
ردمی نوت ۸ پرو
مزایا: نوردهی خوب، فوکوس دقیق، سلفی با کیفیت
معایب: کیفیت پایین دوربین فوق عریض در شب
قیمت: ۳ میلیون و ۹۹۹ هزار تومان
مشخصات دوربین چهارگانه:
۶۴ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/1.9
۸ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.2
۲ مگاپیکسلی ماکرو با اپرچر f/2.4
۲ مگاپیکسلی عمق سنج با اپرچر f/2.4
دوربین سلفی: ۲۰ مگاپیکسلی عریض با با اپرچر f/2.0
حافظه داخلی: ۱۲۸ گیگابایت

عکاسی: دوربین ۶۴ مگاپیکسلی از فوکوس خودکار با تشخیص فاز بهره برده و حتی در نور کم به صورت خودکار ۴ پیکسل را با هم ترکیب کرده و کیفیت عکس را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. دوربین عمق سنج ۲ مگاپیکسلی هم با برآورد فاصله سوژه به ثبت تصاویر باکیفیت پرتره کمک می‌کند. ردمی نوت ۸ پرو نه تنها در فهرست بهترین دوربین گوشی جا دارد بلکه یکی از پر فروش ترین موبایل‌های این روزهاست.

فیلمبرداری: نوت ۸ پرو توانایی ثبت فیلم‌های 4K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه و 1080p با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه را دارد. با استفاده از دوربین فوق عریض هم می‌توانید زاویه دید را بیشتر کنید اما خبری از 4K نخواهد بود. دیگر مزیت دوربین حذف لرزش‌های ناخواسته و فیلمبرداری اسلوموشن است.

سلفی: یکی از دلیل قرار گرفتن ردمی نوت ۸ پرو در فهرست بهترین دوربین گوشی کیفیت بالای دوربین سلفی است که در بین مدل‌های هم قیمت نادر است. این دوربین ۲۰ مگاپیکسلی در تصاویر بوکه سوژه اصلی را به خوبی از محیط اطراف جدا کرده و حتی در محیط‌های کم نور هم عملکرد خوبی دارد.

ردمی نوت ۸ پرو

گلکسی A51
مزایا: نوردهی خوب، سلفی قدرتمند
معایب: افت کیفیت حین زوم
قیمت: ۴ میلیون و ۵۹۹ هزار تومان
مشخصات دوربین چهارگانه:
۴۸ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/2.0
۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.2
۵ مگاپیکسلی ماکرو با اپرچر f/2.4
۵ مگاپیکسلی عمق سنج با اپرچر f/2.2
دوربین سلفی: ۳۲ مگاپیکسلی عریض با با اپرچر f/2.2

حافظه داخلی: ۱۲۸ گیگابایت

عکاسی: دوربین اصلی گلکسی A51 با ترکیب ۴ پیکسل با هم حتی در محیط‌های کم نور هم تصاویر با کیفیتی را ثبت می‌کند. سنسور ۱۲ مگاپیکسلی الترا واید هم میدان دید گسترده‌تری را به شما می‌دهد اما در شب نمی توان زیاد روی آن حساب کرد. دوربین ماکرو هم که در ثبت دقیق جزییات کاربرد دارد، ۵ مگاپیکسلی است در حالی که مدل‌های دیگر عمدتا از ۲ مگاپیکسل فراتر نمی‌روند.

فیلمبرداری: دوربین گلکسی A51 در فضاهای داخلی و بیرونی رنگ‌ها را بسیار غنی و با طراوت ثبت می‌کند. با استفاده از این دوربین می‌توانید فیلم‌ها را با رزولوشن یا 1080p و نرخ‌های ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ ثبت کنید.

سلفی: دوربین سلفی دستگاه ۳۲ مگاپیکسلی است و از این نظر کمتر موبایلی به پای آن می‌رسد. پشتیبانی از HDR، محدوده پویایی گسترده، ثبت دقیق جزییات و رنگ‌های شاداب از ویژگی‌های ماژول سلفی گلکسی A51 است که باعث شده در فهرست بهترین دوربین گوشی ما جایی برای خود دست و پا کند.

گلکسی A51

نوکیا ۷.۲
مزایا: حذف لرزش‌ها حین فیلمبرداری، فوکوس دقیق
معایب: فوکوس ضعیف در فیلمبرداری
قیمت: ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان
مشخصات دوربین سه‌گانه:
۴۸ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/1.8
۸ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.2
۵ مگاپیکسلی عمق سنج با اپرچر f/2.4
دوربین سلفی: ۲۰ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/2.0
حافظه داخلی: ۱۲۸ گیگابایت

عکاسی: نام زایس برای اثبات کیفیت هر سنسور تصویربرداری کفایت می‌کند. نوکیا با همکاری این شرکت آلمانی دوربینی طراحی کرده که عکس را با جزییات و دقت بالایی ثبت می‌کند. اگر قابلیت نایت مود را فعال کنید حتی در شب هم تصاویر با وضوح خوبی ثبت می‌شوند.

فیلمبرداری: نوکیا ۷.۲ با پردازش‌های نرم افزاری توانسته لرزش‌های حین فیلمبرداری را به حداقل برساند. کیفیت فیلم‌ها هم بسیار مطلوب است و می‌توانید با رزولوشن 4K و 1080p لحظات شادتان را برای همیشه ثبت کنید.

سلفی: این گوشی دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی را هم به فناوری Quad Bayer مجهز کرده که با افزایش سایز پیکسل ها، نوردهی را به حداکثر می‌رساند. طی روز به این قابلیت نیاز ندارید و با غیرفعال کردن آن می‌توانید عکس‌ها را با بالاترین وضوح ممکن ثبت کنید.

بهترین دوربین گوشی تا ۱۰ میلیون تومان
در این رده قیمتی رقابت سخت‌تر شده و کیفیت دوربین موبایل به شکل چشم‌گیری ارتقا پیدا می‌کند. انتخاب ما در این سطح دو موبایل خوشنام شیائومی و پرچمدار هواوی است.

هواوی P30 پرو
هواوی P30 پرو
مزایا: سلفی با کیفیت، زوم اپتیکال قدرتمند
معایب: ضعف دوربین سلفی در فوکوس خودکار
قیمت: ۹ میلیون و ۹۹۹ هزار تومان
مشخصات دوربین چهارگانه:
۴۰ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/1.6
۲۰ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.2 (زوم اپتیکال ۵ برابری)
۸ مگاپیکسلی پریسکوپی با اپرچر f/3.4
دوربین سه بعدی TOF برای سنجش عمق
دوربین سلفی: ۳۲ مگاپیکسلی عریض با با اپرچر f/2.0
حافظه داخلی: ۵۱۲ گیگابایت

عکاسی: هواوی P30 پرو کلکسیونی از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها است و با ۳ مدل زیر ۵ میلیون تومان قابل مقایسه نیست. این گوشی دو محدودیت اساسی دنیای دوربین موبایل یعنی عکاسی در محیط تاریک و از فضای دور را رفع کرده است. هوش مصنوعی به کار رفته در این گوشی شرایط منظره و سوژه را ارزیابی کرده و تنظیمات را بر اساس آن اعمال می‌کند. از ویژگی‌های مختلف آن می‌توان به محدوده پویایی گسترده، فوکوس دقیق و بزرگنمایی اپتیکال ۵ برابری اشاره کرد که بدون افت کیفیت تا ۵ برابر روی سوژه زوم می‌کند. در صورت نیاز می‌توانید تا ۵۰ برابر هم به صورت دیجیتال روی سوژه زوم کنید البته در این حالت کیفیت تا حدودی از دست می‌رود.

فیلمبرداری: هواوی P30 پرو در این زمینه هم حرف‌های زیادی برای گرفتن دارد و قابلیت فیلمبرداری فوق آهسته و تایم لپس را در اختیارتان قرار می‌دهد. گشودگی اپرچر f/1.6 به معنی جذب حجم بالایی از نور و تصویر برداری با کیفیت در محیط‌های تاریک است.

سلفی: دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی جزییات را به شکل بسیار دقیقی ثبت کرده و عکس‌هایی می‌گیرد که از به اشتراک گذاشتن آن در شبکه‌های اجتماعی لذت خواهید برد. این دوربین با HDR سازگاری داشته و فیلمبرداری 1080p با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه ای دارد.

دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی

شیائومی Mi Note 10 پرو
مزایا: تصاویر عالی سنسور اصلی، سلفی فوق العاده
معایب: افت نسبی کیفیت در فیلمبرداری
قیمت: ۷ میلیون و ۹۹۹ هزار تومان
مشخصات دوربین پنجگانه:
۱۰۸ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/1.7
۲۰ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.2
۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با اپرچر f/2.0
۵ مگاپیکسلی تله فوتو با اپرچر f/2.0
۲ مگاپیکسلی ماکرو با اپرچر f/2.4
دوربین سلفی: ۳۲ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/2.0
حافظه داخلی: ۲۵۶ گیگابایت

عکاسی: می نوت ۱۰ پرو یکی از اولین و معدود موبایل‌های با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی است که سنسور بزرگ 1/1.33 اینچی آن پشت لنزی با گشودگی f/1.7 قرار گرفته و عکس‌های واضح، با کیفیت و درخشان ثبت می‌کند. این سنسور برای حذف لرزش‌ها از یک پایدارساز اپتیکال قدرتمند بهره می‌برد

یکی دیگر از مزایای شاخص این گوشی ۲ لنز زوم است که یکی ۲ برابر و دیگری ۵ برابر بزرگنمایی اپتیکال در اختیارتان قرار می‌دهد. شیائومی برای تکمیل این ضیافت لنز ماکروی ۲ مگاپیکسلی برای عکاسی دقیق از فاصله بسیار نزدیک و ۲۰ مگاپیکسلی فوق عریض برای پوشش هرچه بیشتر فضا در گوشی خود تعبیه کرده است.

حسگر ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو سنسور قدرتمند 1/2.55 اینچی دارد و از فوکوس خودکار تشخیص فاز با پیکسل دوگانه و فوکوس خودکار لیزری امکان تمرکز دقیق روی سوژه اصلی را به شما می‌دهد.

در صورتی که قصد عکاسی در محیط تاریک را داشته باشید ترکیبی از چهار LED در اختیارتان قرار دارد که دو تای آنها از نوع عادی بوده و در واحد دیگر پشت یک دیفیوزر قرار گرفته و به اصطلاح نور نرم را از خود ساطع می‌کنند. چنین ترکیب قدرتمندی در عکاسی از شرایط نوری و فواصل مختلف شما را ناامید نکرده و جزییات و رنگ‌ها را با دقت بالا ثبت می‌کند.

فیلمبرداری: تصویربرداری 4K با نرخ ۳۰ فریم در گوشی‌های زیادی در دسترس است اما نرخ فیلمبرداری 1080p در می نوت ۱۰ پرو به ۲۴۰ فریم در ثانیه می‌رسد که ۲ برابر اغلب گوشی‌های هم قیمت و حتی گرانتر از آن است. علاوه بر این ویدیوهای اسلوموشن ۹۶۰ فریمی را می‌توانید با رزولوشن 720p ثبت کنید؛ قابلیت‌هایی که باعث راهیابی می نوت ۱۰ پرو به فهرست بهترین دوربین گوشی ما شده‌اند.

سلفی: این دوربین ۳۲ مگاپیکسلی توانایی ترکیب پیکسل‌ها برای عکاسی بهتر در شرایط نوری نامطلوب را دارد. محدوده پویایی گسترده و جداسازی دقیق سوژه از محیط حتی در پیچیده ترین فضاها هم از دیگر ویژگی‌های دوربین می نوت ۱۰ پرو است.

شیائومی Mi Note 10 پرو

شیائومی Mi 9T پرو (ردمی K20 پرو)
مزایا: پرتره زیبا، رنگ‌های شاداب، حذف موثر لرزش‌ها در ویدیو
معایب: کیفیت پایین سلفی در نور کم
قیمت: ۶ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان
مشخصات دوربین سه گانه:
۴۸ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/1.7
۱۳ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.4
۸ مگاپیکسلی تله فوتو با اپرچر f/2.4
دوربین سلفی: ۲۰ مگاپیکسلی پاپ اپ با اپرچر f/2.2
حافظه داخلی: ۲۵۶ گیگابایت

عکاسی: سنسور قدرتمند سونی IMX 586 کارایی خود را در بسیاری از موبایل‌ها ثابت کرده است. این دوربین مجهز به فوکوس لیزری در ثبت جزییات مناظر و سوژه‌ها توانایی بالایی داشته و عکس‌هایی زنده و با طراوت تولید می‌کند. شارپ بودن تصاویر دوربین در میان مدل‌های همرده کم نظیر است.

در کنار سنسور ۴۸ مگاپیکسلی نباید از مزایای سنسور ۸ مگاپیکسلی تله هم غافل شد. این دوربین در شرایط نوری مطلوب با تکیه بر فوکوس لیزری و بدون افت کیفیت، روی سوژه‌ها زوم می‌کند. شیائومیMi 9T پرو همچنین با استفاده از هوش مصنوعی امکان شناسایی سوژه و اعمال تنظیمات متناسب با آن را به شما می‌دهد. در صورتی که از تنظیمات دوربین چندان سر در نمی‌آورید، این قابلیت در اغلب موارد به کمک شما خواهد آمد.

فیلمبرداری: شیائومی Mi 9T پرو امکان فیلمبرداری 4K با نرخ قابل قبول ۶۰ فریم در ثانیه و 1080 با نرخ ۱۲۰ فریم را دارد. سطح کنتراست در ویدیوها فوق العاده است و رنگ‌ها به خوبی رندر می‌شود. علاوه بر سنسور اصلی با دوربین الترا واید هم می‌توانید دامنه بیشتری از مناظر اطراف را با رزولوشن عالی 4K ماندگار کنید.

اگر از طرفداران ویدیوهای اسلوموشن هم باشید 720p با نرخ ۹۶۰ فریم در ثانیه در اختیارتان قرار دارد. یکی دیگر از نقاط قوت این گوشی لرزشگیر کارامدی است که در تمام سناریوها به خوبی لرزش‌های ناخواسته دست را حذف می‌کند.

سلفی: یکی از ویژگی‌های جالب شیائومی Mi 9T پرو دوربین سلفی است که درون لبه بالایی تعبیه شده و در صورت نیاز بیرون می‌آید. این سنسور ۲۰ مگاپیکسلی در شرایط نوری خوب سلفی‌های چشم نوازی ثبت می‌کند که از نظر دقت رنگ، شارپ بودن تصویر و محدوده داینامیک در سطح مطلوبی قرار دارند. با این حال به خاطر اپرچر بالای f/2.2 توانایی چندانی در جذب نور نداشته و در محیط‌های تاریک سلفی‌های آن چنگی به دل نمی‌زند.

یکی دیگر از بهترین دوربین گوشی ها در این رده قیمتی متعلق به شیائومی MI 9 است. بد نیست بدانید دوربین این موبایل از شیائومیMi 9T پرو هم قوی تر است اما به شکل عجیبی در بازار کمیاب شده و به همین خاطر از آن صرف نظر کردیم.

بهترین دوربین گوشی بالای ۱۰ میلیون تومان

گلکسیS20 الترا
مزایا: زوم بی نظیر، فیلمبرداری 8K، سلفی قدرتمند
معایب: ایراد گاه و بی گاه در فوکوس
قیمت: حدود ۳۰ میلیون تومان در بازار غیر رسمی
مشخصات دوربین چهارگانه:
۱۰۸ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/1.8
۴۸ مگاپیکسلی فوق پریسکوپی با اپرچر f/3.5
۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.2
دوربین عمق سنج سه بعدی
دوربین سلفی: ۴۰ مگاپیکسلی با اپرچر f/2.2
حافظه داخلی: ۱۲۸ گیگابایت UFS 3.0

عکاسی: برخوردار بودن از بزرگترین سنسور دنیای موبایل و بیشترین میزان زوم اپتیکال گلکسی S20 الترا را به موبایلی تبدیل کرده که هیچ رقیبی از نظر تصویربرداری به پای آن نمی‌رسد. دوربین اصلی این گوشی که نیمی از بخش بالایی را اشغال کرده، زوم ۱۰ برابری بدون افت کیفیت را به ارمغان آورده و در تمام سناریوها و شرایط نوری عکس‌هایی با کیفیت، مملو از جزییات و با رنگ‌های با طراوت را به دستتان می‌رساند. در یک کلام باید بگوییم بد عکس گرفتن با این گوشی بسیار سخت است!

سنسور اصلی گلکسی S20 الترا که ایزوسل برایت HM1 نام دارد نسبت به نسل‌های گذشته به مراتب بزرگتر بوده و نور بیشتری جذب می‌کند. این سنسور در شب با ترکیب ۹ پیکسل و تکیه بر قابلیت نایت مود عکس‌های بسیار با کیفیتی ثبت می‌کند. اگر اهل پست کردن عکس‌های خوراکی در شبکه‌های اجتماعی هستند، می‌توانید روی گزینه فود در تنظیمات دوربین حساب باز کنید که با انجام برخی تغییرات خودکار، جذابیت خوراکی را در عکس دو چندان می‌کند.

فیلمبرداری: گلکسی S20 الترا با فراهم کردن امکان فیلمبرداری 8K یک گام فراتر از تمام رقبا قرار گرفته است. هرچند در این حالت نرخ فریم کاهش می‌یابد اما با سوییچ روی 4K می‌توانید نرخ فریم را به ۶۰ برسانید که به معنی ویدیویی بسیار روان خواهد بود. کلیپ‌های اسلوموشن هم با وضوح 720p و نرخ ۶۰ فریم در ثانیه ثبت خواهند شد.

دیگر ویژگی شاخص این دوربین لرزشگیر قدرتمند بر پایه ژیروسکوپ است که تکان‌های ناخواسته دست حین فیلمبرداری را حذف می‌کند. از قابلیت‌های جذاب دیگر می‌توان به پشتیبانی از استاندارد +HDR10 برای ارتقای کنتراست تصویر، فوکوس خودکار روی سوژه متحرک و ویدئو با افکت بوکه اشاره کرد که البته تنها در رزولوشن 1080p و با حداقل نرخ فریم در دسترس هستند.

سلفی: وضوح سنسور سلفی گلکسی S20 الترا با افزایش ۴ برابری نسبت به نسل قبل به ۴۰ مگاپیکسل رسیده و کیفیت عکس هم مراتب بهتر از گذشته شده است. هرچند این دوربین فاقد ماژول عمق سنج است اما به لطف الگوریتم‌های پردازشی در تصاویر پرتره به خوبی سوژه اصلی را از پس زمینه جدا می‌کند. دیگر نکته مهم برخوردار بود از قابلیت نایت مود و به تبع آن بهینه‌سازی چشمگیر کیفیت عکس‌ها در شرایط نوری نامطلوب و شب است. در مجموع اگر حساب بانکی‌تان اجازه می‌دهد و اهل عکس گرفتن با موبایل هستید، در خرید گلکسی S20 الترا تردید به خود راه ندهید.


آیفون ۱۱ پرو مکس

 فیلمبرداری 4K
مزایا: فیلمبرداری همزمان با ۴ دوربین، پرتره چشم نواز، فوکوس دقیق و سریع
معایب: کیفیت متوسط دوربین فوق عریض
قیمت: ۲۵ میلیون تومان (نسخه ۲۵۶ گیگابایت)
مشخصات دوربین سه‌گانه:
۱۲ مگاپیکسلی عریض با اپرچر f/1.8
۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با اپرچر f/2.0
۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.4
دوربین سلفی: ۱۲ مگاپیکسلی با اپرچر f/2.2
حافظه داخلی: ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت
عکاسی: آیفون همیشه از نظر عکاسی در میان بهترین‌ها قرار داشته اما عملکرد پرچمدار جدید از همیشه درخشان‌تر است. آیفون ۱۱ پرو مکس نخستین پرچمدار اپل با دوربین سه گانه است؛ سه گانه‌ای که همه آنها وضوح ۱۲ مگاپیکسلی دارند اما با ویژگی‌های متفاوت دست شما را در ثبت تصاویر با وضوح بالا و برخوردار از رنگ‌های چشم نواز در تمامی مناظر و سناریوها باز می‌گذارند. یکی دیگر از تفاوت‌های دوربین آیفون ۱۱ پرو مکس با نسل قبل پشتیبانی از نایت مود است که حین شب اپرچر را چند ثانیه بیشتر باز نگه داشته و نور بیشتری جذب می‌کند که نتیجه افزایش چشمگیر کیفت تصویر و حذف نویزها در شب است. اپل برای شرایط نوری متوسط هم قابلیت Deep Fusion را ارائه کرده که با پردازش‌های نرم افزاری خاص به افزایش سطح جزییات و وضوح تصویر کمک می‌کند. تنها نقطه ضعف دوربین اصلی عدم تفکیک دقیق سوژه از منظره حین عکاسی پرتره است.

فیلمبرداری: دوربین اصلی و سلفی توانایی فیلمبرداری 4K با نرخ ۶۰ فریم و 1080p با نرخ ۱۲۰ فریم را دارند اما نکته جذابتر امکان فیلمبرداری همزمان با هر ۴ دوربین و مشاهده فریم‌های مختلف صحنه است. به لطف پایدارساز سینمایی، لرزش‌های ناخواسته دست در تمامی این ویدیوها به صورت اپتیکال و دیجیتال حذف می‌شوند. آیفون همچنین اصوات محیط را هم به صورت فضایی ثبت کرده و صدایی عمیق و غنی را به گوشتان می‌رساند

سلفی: شاید دوربین ۱۲ مگاپیکسلی چندان قوی به نظر نرسد اما اپل ثابت کرده این اعداد تنها روی کاغذ اهمیت دارند و در عالم واقعیت دوربین سلفی آیفون ۱۱ پرو مکس قادر به ثبت تصاویر غنی از جزییات، شارپ و با محدوده پویایی بالایی است که بسیاری از رقبای چینی با سنسورهای ۴۸ مگاپیکسلی به گرد پای آن هم نمی‌رسند. در ناچ نمایشگر آیفون ۱۱ پرو مکس علاوه بر سنسور ۱۲ مگاپیکسلی، یک سنسور TOFهم تعبیه شده که با ارسال پرتوها به سوی فضای مقابل، فاصله اشیاء و افراد از گوشی را برآورد کرده و افکت بوکه یا همان مات شدن پشت صحنه را به بهترین شکل پیاده ساری می‌کند. علاوه بر این حتی پس از ثبت تصویر هم امکان تنظیم میزان مات بودن پس زمینه از طریق یک نوار لغزنده وجود دارد. دیگر ویژگی جالب این گوشی برای سلفی بازها پرتره هنری سیاه و سفید است که در آن پس زمینه به طور خودکار حذف شده و تصویری شبیه به پرتره‌های حرفه‌ای ثبت می‌شود.


گلکسی نوت ۱۰ پلاس

دوربین جلوی گلکسی نوت ۱۰ پلاس با قابلیت فیلمبرداری 4K
مزایا: اپرچر متغیر، تصاویر بوکه زیبا، فوکوس دقیق و سریع
معایب: افت کیفیت در شب
قیمت: ۱۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان
مشخصات دوربین چهارگانه:
۱۲ مگاپیکسلی عریض با اپرچر متغیر f/1.5 و f/2.4
۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با اپرچر f/2.1
۱۶ مگاپیکسلی فوق عریض با اپرچر f/2.2
دوربین عمق سنج سه بعدی
دوربین سلفی: ۱۰ مگاپیکسلی با اپرچر f/2
حافظه داخلی: ۵۱۲ گیگابایت UFS 3.0

عکاسی: در این پرچمدار از سنسورهای ۴۸ یا ۶۴ مگاپیکسلی که پیکسل‌ها را با هم ترکیب می‌کنند، خبری نیست اما گلکسی نوت ۱۰ پلاس یکی از معدود گوشی‌هایی است که از لنز با اپرچر متغیر بهر می‌برد. همانطور که گفتیم هرچه ضریب اف کوچکتر باشد، نور بیشتری به سنسور رسیده و کیفیت تصویر در نور کم بالا می‌رود. در نتیجه زمانی که نور محیط کم است، اپرچر نوت ۱۰پلاس f/1.5 بوده و نور زیادی به سنسور می‌رسد. با این وجود گلکسی نوت ۱۰ پلاس در شب بیش از‌ اندازه تصاویر را روش می‌کند، در حالی که آیفون ۱۱ پرو جلوه شب را حفظ کرده و در کنار آن جزییات بیشتری به نمایش می‌گذارد. در مجموع اگر به عکاسی در شب علاقه دارید، بهتر است به جای نوت ۱۰ پلاس سراغ S20 الترا یا آیفون ۱۱ پرو مکس بروید.

در نور روز اما جزییات و بافت سوژه به خوبی حفظ شده و رنگ‌ها به شکلی درخشان و زنده ثبت می‌شوند. چه در تصاویر سنسور واید و چه تله فوتو که برای زوم مناسب است، خبری از نویز نیست و کنتراست بالایی در عکس‌ها به چشم می‌خورد. اگر عاشق تصاویر پرتره هستید، باید بدانید دوربین سه بعدی ToF به همین منظور در گوشی تعبیه شده و پرتره‌های چشم نوازی در انتظارتان است. نرم افزار دوربین هم با انبوهی از قابلیت‌های هوشمند مثل Scene Optimizer در تنظیم خودکار سطح نور و اشباع رنگ‌ها به کمکتان می‌آید.

فیلمبرداری: گلکسی نوت ۱۰ امکان فیلمبرداری 4K با نرخ ۶۰ فریم و 1080p با نرخ‌های ۳۰، ۶۰ و ۲۴۰ فریم را به شما می‌دهد که در حالت دوم با تکیه بر فناوری سوپر استدی لرزش‌های ناخواسته به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد. ویدیوهای ثبت شده با این گوشی فارغ از وضوح و نرخ فریم عاری از نویز بوده و محدوده دینامیکی مطلوبی دارند. فیلمبرداری با این گوشی قابلیت‌های جذابی مثل بوکه ویدیوها و متمرکز کردن میکروفون‌ها روی یک منبع صوتی خاص را به ارمغان می‌آورد.

سلفی: دوربین جلوی گلکسی نوت ۱۰ پلاس با قابلیت فیلمبرداری 4K یکی از بهترین نمونه‌ها در دنیای موبایل است. فوکوس خودکار دوگانه و HDR خودکار به ارتقای کیفیت تصاویر کمک شایانی می‌کنند. نکته عجیب این است که سامسونگ اپرچر را فدای کاهش حفره دوربین در نمایشگر کرده و به همین خاطر کیفیت تصاویر سلفی در شب افت پیدا می‌کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد