اونس طلا2232.37
مظنه14,406,000
18 گرم3,325,600
ارزش سکه32,456,718
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

برای داشتن قلبی سالم این نکات را رعایت کنید+ خوردنیهای مفید

بیماری‌های قلبی از علل اصلی مرگ و میر بوده و با افزایش رسوب در سرخرگ‌ها، تصلب شرایین به وجود می‌آید که باعث باریک و سفت شدن رگ‌ها می‌شود. گرفتگی رگ‌ها در قسمت‌های مختلف بدن می‌تواند ناراحتی‌های متعدد از جمله کاهش جریان خون به قسمت‌های تحتانی پا و بدن، درد قفسه سینه، بیماری قلبی، حمله قلبی و یا سکته، ایجاد کند.

به گزارش سایت طلا، بیماری قلبی و عروقی به هر گونه بیماری که دستگاه گردش خون را تحت تأثیر قرار دهد اشاره دارد که شامل بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عروقی مغز و کلیه و بیماری‌های شریانی می‌شود.

با تغییر سبک زندگی به یک سبک سالم می‌شود از خطر بیماری‌های قلبی پیشگیری نمود. عوامل اساسی یک سبک زندگی سالم شامل رژیم غذایی مناسب، ورزش روزانه، کنترل بیماری‌هایی از قبیل دیابت، فشارخون بالا و کلسترول و درخواست از خانواده برای کمک به شما در انجام تغییرات مهم است.

در ادامه چند توصیه برای داشتن سبک زندگی سالم‌تر، محافظت از قلب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی آورده شده است:

۱) در مورد عوامل خطر خود با پزشک‌تان صحبت کنید:

پزشک شما می‌تواند در درک خطرات و کارهایی که می‌توانید برای محافظت از قلب خود انجام دهید به شما کمک کند. در صورت داشتن هر یک از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله سوابق خانوادگی، استعمال دخانیات یا چاقی به پزشک خود اطلاع دهید.

۲) رژیم غذایی خود را اصلاح کنید:

رژیم غذایی متعادل به بهبود سلامت قلب و پمپاژ بهتر خون به سراسر بدن کمک می‌کند. غذاهای فرآوری شده، نمک، شکر و چربی‌های اشباع را در رژیم خود کاهش داده و فیبر، امگا ۳، میوه‌ها، سبزیجات، انواع آجیل‌ها و دانه‌ها و غلات کامل را بیشتر مصرف کنید.

۳) فعالیت بدنی خود را افزایش دهید:

نشستن زیاد و نداشتن فعالیت بدنی منجر به اضافه وزن و چاقی و هم‌چنین افزایش فشار خون می‌شود. پزشکان حداقل دو ساعت و نیم فعالیت بدنی را در هفته برای بزرگسالان توصیه می‌کنند که می‌توان آن را به ۳۰ دقیقه در روز و برای پنج روز در هفته تقسیم کرد.

راه‌های زیادی برای فعالیت بدنی بیشتر در طول روز وجود دارد و یکی از ساده‌ترین راه‌ها داشتن روزانه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی سریع است. اما فراموش نکنید که داشتن هر گونه فعالیت بدنی در طول روز بهتر از بی‌حرکتی و نداشتن فعالیت است، پس هر گونه فعالیتی که برای شما راحت‌تر است از همان پیروی کنید.

۴) به سلامت دندان‌های خود اهمیت بیشتری دهید:

به توصیه‌های دندانپزشکان بیشتر اهمیت داده و نخ دندان و مسواک زدن را در روز فراموش نکنید. داشتن دهان و دندان‌های سالم به داشتن قلبی سالم کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که ممکن است بین سلامت دهان و دندان و بیماری‌های قلبی و عروقی ارتباط مهمی وجود داشته باشد.

باکتر هایی که باعث بیماری لثه می‌شوند ممکن است از طریق جریان خون حرکت کرده و باعث التهاب و آسیب عروق خونی شوند. علاوه بر معاینات منظم دندانپزشکی، حداقل دو بار در روز مسواک زده و هر بار پس از غذا خوردن از نخ دندان استفاده کنید تا باکتری‌های موجود را از بین ببرید.

مواد غذایی مفید برای سلامت قلب و عروق​

سیر: از قدیم، سیر برای درمان بیماری قلبی و فشار خون بالا به کار برده می‌شود. طبق تحقیقی که در مجله «Preventive medicine» چاپ شده، سیر مانع رسوب کلسیم در شریان‌ها می‌شود. محققان آلمانی نیز دریافتند، مصرف پودر سیر تشکیل نانو پلاک‌ها (اولین جرم‌ها) را ۴۰ درصد و اندازه خود نانو پلاک‌ها که شکل گرفته را نیز ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.



- انگور: خاصیت این میوه از فلاووانوئید که رنگ بنفش به این میوه می‌دهد، به دست می‌آید. ۳ ماده فلاووانوئید، کورستین و رسویراترول در پوست، ساقه و دانه تا قسمت میانی انگور متمرکز است. فلاووانوئید، مانع اکسیده شدن کلسترول مضر که علت گرفتگی در دیواره‌های رگ‌ها است، می‌شود. علاوه بر آن این ماده خطر لخته شدن خون را که منجر به حمله قلبی می‌شود کاهش می‌دهد.



- میوه‌های توتی: توت فرنگی، شاه توت، قره قاط... غنی از آنتی اکسیدان است که از سفت شدن رگ‌ها پیش گیری می‌کند و در از بین بردن جرم‌های ایجاد شده بر دیواره رگ‌ها موثر است.

- سیب: این میوه حاوی «پکتین» نوعی فیبر قابل حل است که کلسترول خون را کاهش می‌دهد. کورستین، پتاسیم و منیزیم نیز به کنترل فشار خون کمک می‌کنند. گلابی و میوه‌های مرکباتی نیز غنی از پکتین هستند.

- اسفناج: لوتئین موجود در اسفناج علاوه بر محافظت از کوری چشم مربوط به سن، با مانع شدن تراکم کلسترول در دیواره رگ‌ها از حمله قلبی پیش گیری می‌کند. پتاسیم و اسیدفولیک موجود در این گیاه بدن را در مقابله با فشار خون بالا محافظت می‌کند.



- ماهی: ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد و تن که سرشار از اسید چرب امگا ۳ می‌باشد از لخته شدن خون و آسیب رسیدن و یا اکسیده شدن کلسترول پیش گیری می‌کند.

- روغن زیتون: تحقیقات نشان می‌دهد که مولکول‌های کلسترول مضر در ترکیب با چربی‌های تک غیراشباع که در روغن زیتون یافت می‌شود، احتمالا کمتر قابل اکسیده هستند. این فرآیند یعنی اکسیده نشدن چربی‌های مضر از تجمع جرم بر دیوار رگ‌ها می‌کاهد.

- گوجه فرنگی: این گیاه غنی از لیکوپن است که خطر تصلب شرایین را به طور چشمگیری ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است، لیکوپن مانع سفت شدن رگ‌ها می‌شود.



- چای سبز: فلاووانوئید نوعی آنتی اکسیدان موجود در چای سبز خطر بیماری قلبی را نیز کاهش می‌دهد.

- انار: انار و آب آن غنی از آنتی اکسیدان است که با کاهش دادن آسیب رگ‌های خونی مانع سفت شدن آن‌ها می‌شود و حتی پیشرفت این بیماری را کاهش می‌دهد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد