اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بعید است بانک مرکزی بازار گواهی سکه را تعطیل کند/ توسعه به جای تعطیلی بهترین راهکار

یک تحلیلگر بازارهای مالی با بیان این که انتظار تورمی که در سطح جامعه وجود دارد، روی بازار سکه و طلا هم مانند سایر کالا تاثیر گذاشته است، گفت: بعید می دانم بانک مرکزی، بازار گواهی سکه را تعطیل کند.

به گزارش سایت طلا ، تفاوت قیمت سکه در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا نسبت به بازار نقدی به خبر داغ این روزهای بازار سکه مبدل شده که برخی از صرافی‌ها معتقدند، حضور تعدادی از بانک‌ها در بورس و اقدام آن‌ها به خرید سکه با حدود ۵۰۰ هزار تومان بالاتر از بازار آزاد سبب شده که مردم به خرید سکه از صرافی‌ها و عرضه آن در بورس اقدام کنند که این کار سبب افزایش قیمت سکه شده است.

اظهار نظری قابل تامل که بیانگر دانش پایین فعالان بازار طلا با سازوکار معاملاتی گواهی سپرده سکه طلا در بورس دارد.

در همین زمینه شاهین شایان آرانی اقتصاددان و تحلیلگر بازارهای مالی اعلام کرد که «رشد تقاضای سکه در بازار در پی انتظارات تورمی و حفظ ارزش پول به همراه اطمینان از معاملات بورس و سهولت دسترسی به این مبادلات آنلاین بوده که در رویدادی منطقی، افزایش قیمت گواهی سپرده سکه به نسبت بازار نقدی را منجر شده است. از سوی دیگر با بررسی عملکرد بانک‌ها، متوجه خواهید شد، آن‌ها خزانه دار سکه هستند و دخالتی در روند بازار ندارند؛ با این تفاسیر دلیل اصلی افزایش قیمت سکه، افزایش تقاضای عمومی در بازار و بورس بوده است.»

گفت‌وگوی کامل با شاهین شایان آرانی را در زیر می‌خوانید.

* مباحثی در مورد تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا مطرح می شود و این معاملات تقریبا متوقف شده؛ این اتفاق در بازار سرمایه چه تاثیراتی را به وجود خواهد آورد؟

در یک جمله باید گفت این عمل بازگشت به عقب است و باعث از بین رفتن شفافیت و توقف یک ابزار مالی جدید بر پایه محصول جذاب سکه خواهد شد.

*نظر شما در مورد افزایش قیمت طلا و سکه در بازار سرمایه چیست؟

انتظار تورمی که در سطح جامعه وجود دارد که روی بازار سکه و طلا هم مانند سایر کالا تاثیر گذاشته است. البته این تاثیر روی سکه و طلا نسبت به مسکن و خودرو کم‌تر بوده اما برخی تمایل دارند سرمایه خود را از طریق خرید سکه و طلا در مقابل تورم حفظ کنند.

*به نظر شما دلایل اقبال به معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا چه عواملی بوده است؟

این تمایل حضور در بازارهایی که قابلیت معاملات غیر حضوری را دارند به دلیل شیوع کرونا در جهان و ایران بوده است و طبیعتا بازارهایی که نیاز به حضور فیزیکی دارند با استقبال کمتری نسبت به بازارهای آنلاین مواجه شدند. این جو در مورد همه کالاها وجود دارد. در برخی بازارها مانند خودرو و مسکن به واسطه دلالی شدید بدون اینکه معامله‌ای انجام شود قیمت تغییر می‌کند، اما در بازار طلا و سکه همیشه تعدادی خریدار و فروشنده هستند.

در این میان امکان معامله مطمئن سکه طلا در بورس کالا خود انگیزه ای بوده تا سرمایه گذاران و افراد بیشتری با این نحوه معاملات آشنا شوند که اتفاق توسعه اینگونه ابزارهای مالی مبتنی بر اوراق کالایی به سود اقتصاد کشورمان است.

*گواهی سپرده در مقایسه با ماهیت سکه در بازار چه جایگاهی دارد؟

باتوجه به امکان خرید و فروش گواهی سپرده سکه در بورس کالا از نظر ماهیت مانند سکه است، این مزیت برای گواهی سکه به نسبت سکه وجود دارد که می توان گواهی را از طریق سامانه‌های آنلاین معاملاتی خرید و فروش کرد و دیگر نیازی به تحمل ریسک‌های سرقت، حمل و نقل یا تقلبی بودن سکه وجود ندارد. از سوی دیگر زمانی که انتظار رشد قیمت کالایی وجود داشته باشد، قیمت آن محصول در دسترس‌ترین مکان معامله، زودتر از همه رشد می‌کند.

*به نظر شما آیا بانک و بورس در افزایش قیمت سکه نقشی دارند؟

بانک‌ها خزانه‌دار سکه تحویلی در معاملات گواهی سپرده سکه هستند و آن ها نقشی در نوسانات قیمت سکه ندارند، قیمت سکه براساس عرضه و تقاضای صرف مشخص می شود. بورس کالا هم که بستر معاملات را فراهم کرده تا نقدینگی سرمایه گذاران به شیوه‌ای شفاف و مطمئن راهی این معاملات شود.

به طور کلی دو سناریو در این افزایش قیمت مطرح است. این واقعیت وجود دارد افرادی که در بازار گواهی سکه خریدند، زودتر از سایرین متوجه موضوعی شدند و سریع‌تر به پیشواز افزایش قیمت طلا رفتند.

به همین دلیل قیمت گواهی سکه براساس واقعیت بازار، افزایشی بوده و بازار نقد نیز براساس همان فاکتورهای موجود همچون نرخ دلار، قیمت جهانی طلا و انتظارات تورمی با رشد روبه رو شده است.

فرض دوم این است که افزایش قیمت گواهی مقطعی بوده و برخی گمان کردند طلا گران می‌شود و تقاضای مقطعی درست کردند. این تقاضا بعد از مدتی هم در بازار گواهی و هم در بازار فیزیکی متعادل می‌شود؛ البته درحال حاضر مشخص نیست کدام سناریو قابل اتکا است.

*آیا حذف گواهی سکه می‌تواند جلوی رشد قیمت سکه را بگیرد؟

حذف گواهی سکه تصمیم اشتباهی است، اگر بازار گواهی سکه بسته شود، همه تقاضاها به بازار فیزیکی که شفافیت ندارد، منتقل خواهد شد. در این بازار فروشنده و خریدار مشخص نیست. البته بعید است بانک مرکزی همچنین تصمیمی بگیرد، زیرا این تصمیم اشتباه و بازگشت به عقب است. باعث عدم شفافیت خواهد شد.

* پیشنهاد شما برای تنظیم قیمت سکه چیست؟

راهکار این است که ابزارهای مالی بر پایه این محصول ارزشمند را گسترش دهیم، انبارها توسعه یابند تا همه بتوانند سکه خود را به گواهی تبدیل کنند و در قیمت های واقعی بازار به خرید و فروش بپردازند؛ این شرایط بهترین فرصت برای بانک مرکزی است که به جای طرح های قبلی پیش فروش سکه، در بازار گواهی سپرده سکه به عنوان بازیگر حضور داشته باشد و انبارها را توسعه دهد. به عبارت دیگر به هر میزان معاملات گواهی سکه در بورس بزرگ شود، نوسانات قیمت کمتر شده و شفافیت افزایش می‌یابد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد