اونس طلا2212.65
مظنه14,216,000
18 گرم3,281,700
ارزش سکه32,028,648
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

روزی که طلای سیاه، کثیف شد!

نفت خام به عنوان یک کاتالیزور در اقتصاد جهانی، در ماه گذشته و در مدت زمان کوتاهی قیمت منفی داشت.

به گزارش سایت طلا به نقل از تایمز مالتا، WTI نام تجاری استاندارد آمریكا که مشتریان فراوانی دارد ۴۰ دلار در هر بشکه معامله و به کسانی که مایل به خریداری آن هستند، تحویل داده میشد. پالایشگاه ها که خریداران نهایی نفت خام هستند هیچ تمایلی به آن نداشته و تاسیسات نفتی در قطب این کالا تعطیل گردید. فراوانی در منابع نفتی موجب منفی شدن بازارها شد.

هنگامی که انرژی خورشیدی و بادی، برق بیشتر تولید می کنند خدمات شهری و صنایع این امکان را دارند که با پرداخت حق بیمه ای اندک، به راحتی این برق را هدر بدهند. زمانی که پس اندازها زیاد و بیش از نیاز سرمایه گذاری باشد ـ همانطور که یک دهه پیش نیز اتفاق افتاد ـ سپرده های بی ارزش بانکی با نرخ بهره منفی به ما تعلق می گیرد تا ما را ترغیب به مصرف بیشتر و پس انداز کمتر کند.

پس اندازهای ما، حساب های بازنشستگی و دارایی های نقدی ما جا و مکانی برای حفظ ‌شدن ندارند. نفت خام نیز در همین وضعیت قرار گرفته است. با تعطیلی اقتصادجهانی در نتیجه شیوع همه گیری کرونا، کارخانه های زیادی تعطیل و ترافیک کاهش یافته است. پالایشگاه ها برای یافتن نفت سفید و بنزین دچار مشکل شده اند چرا که کشتی ها حرکت نمی کنند، خودروها از حرکت باز ایستاده و هواپیماها نیز پرواز نمی کنند.

این روزها، برای آنهایی که اثرات سنگین و ناتوان کننده افزایش قیمت نفت را در گذشته به یاد می آورند عجیب است؛ طلای سیاه، کثیف و بی‌ارزش شده است. بسیاری از خریداران نفت آمریکا سرمایه گذاران خرده فروش بودند نه پالایشگاه های بزرگ نفتی. این سرمایه گذاران با تصور اینکه خریداری ذخایر نفت خام فیزیکی مانند صندوق های قابل معامله طلا می تواند زمینه رشد سود آنها در آینده باشد، اقدام به خرید آن کرده بودند. این معاملات معمولا پی شاز تحویل فروحته می شوند.

علاوه بر نفت ایالات متحده. سایر نفت های جهان نیز شاهد سقوط بی سابقه بها بوده اند. رقابت شدید میان دو تولیدکننده بزرگ نفت ، عربستان سعودی و روسیه، و ریسک بالایی که به واسطه شیوع کرونا در جهان ایجاد شد، هر دو تقاضای فراوان این کالا را به شدت کاهش داد.

این روزها آسمان آلوده ترین شهرهای جهانی نیز دوباره آبی شده است. مصرف گسترده سوخت های فسیلی و درگیری های مسلحانه در بخش های زیادی از دنیا کاهش یافته و همه آن را ناشی از شیوع این ویروس می دانند. در حالی که احتمالا درگیری نظامی یان ایران وآمریکا از بین رفته، نفت شیل ایالات متحده به ورشکستگی نزدیک می شود. اقتصاد جهانی شاهد کاهش محسوس و قابل توجه درخواست انرژی است حتی در شرایطی که اختلالات عرضه در خلیج فارس حل و فصل شده است.

محیط زیست در این روزها مونواکسید، دوده، ریزذرات و CO2 کمتری را تجربه می کند. جهان با سرعت در حال بازگشت به روزگاری است که پدربزرگ ها و مادربزرگ های ما در آن می زیسته اند. با این وجود، در طولانی مدت ارزان بودن نفت برای آینده عاری از کربن، مضر است ، زیرا هر نوع تولید انرژی دیگر اعم از انرژی باد، خورشیدی، هسته ای، جزر و مد یا آب در مقایسه با آن غیر قابل قبول به نظر می رسد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد