اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

اولتیماتوم وزیر صنعت برای ساماندهی بازار خودرو تا ۲۴ ساعت آینده /ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو+جدول

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه بررسی وضعیت بازار اعلام کرد: به سازمان‌ حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار تکلیف شده است ظرف ۲۴ ساعت آینده در اقدامی مشترک بازار خودرو را ساماندهی کنند و جلوی آشفتگی‌های موجود گرفته شود. از طرفی بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو و تاکید بر لزوم برخورد با دلالان و مسببان گرانی خودرو موجب افت 5 تا 20 میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در بازار شد.

به گزارش سایت طلا ، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه بررسی وضعیت بازار اعلام کرد: به سازمان‌ حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار تکلیف شده است ظرف 24 ساعت آینده در اقدامی مشترک بازار خودرو را ساماندهی کنند و جلوی آشفتگی‌های موجود گرفته شود.

رضا رحمانی افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است در روش‌های کنترل و نظارت خود بر بازار خودرو تجدید نظر کند و در سریعترین زمان ممکن و برای فروکش کردن تلاطم به‌وجودآمده در این بازار، اقدامات مقتضی را انجام دهد و نتایج را به مردم گزارش کند.

وی اضافه کرد: شورای رقابت نیز باید تا فردا، طبق دستورالعمل‌های خود نسبت به تعیین قیمت خودرو اقدام و نتیجه را به ستاد تنظیم بازار کشور جهت تصویب نهایی ارائه کند.

رحمانی تأکید کرد: در همین راستا ضرورت دارد ستاد تنظیم بازار نیز در اسرع وقت نسبت به تصویب نهایی تصمیمات اعلامی شورای رقابت با اولویت تأمین حداکثری حقوق مردم اقدام و اطلاع‌رسانی نماید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تأکیدات انجام‌شده به مدیران خودروسازی کشور در جلسه روز گذشته خود با آنها، تصریح کرد: خودروسازان تکلیف دارند در نحوه ثبت‌نام متقاضیان، اصلاحات لازم را اعمال کنند و در این خصوص شفاف‌سازی کنند.

رحمانی گفت: هر یک از این اقدامات باید تا 24 ساعت آینده به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و عملیاتی شوند تا بازار به‌نحو مطلوبی مدیریت شود و مصرف کنندگان واقعی خودرو بتوانند به سهولت دسترسی به خودرو داشته باشند.

گفتنی است؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت طی دیروز و امروز در جلسات متعدد و مستمر، با حضور صاحب‌نظران، انجمن‌ها، تشکل‌های تخصصی و مسئولان مرتبط با صنعت خودرو، مسائل و اتفاقات روزهای اخیر بازار خودرو را مورد بررسی دقیق قرار داده است.

بازگشت دوباره شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو و تاکید مسئولان بر لزوم برخورد با دلال بازی در بازار خودرو باعث افت قیمت های نجومی در این بازار شد. هرچند هنوز هم قیمت خودروها در بازار به نرخ کارخانه نزدیک نشده، اما فعالان بازار معتقدند شروع این اتفاق می تواند عاملی برای ادامه افت قیمتها باشد.

* پراید 67 میلیونی هم خریدار ندارد

موتمنی با بیان اینکه قیمت پراید در روزهای گذشته تا 90 میلیون تومان نیز بالا رفته بود، افزود: در حال حاضر قیمت سایپا 131 در بازار به 72 میلیون تومان رسیده و البته برای این قیمت هم مشتری وجود ندارد و حتی کسی حاضر به خرید این خودرو با قیمت 67 میلیون تومان هم نیست.

وی تصریح کرد: کاهش 20 میلیون تومانی قیمت سایپا 131 در مورد سایپا 111 نیز اتفاق افتاده و در حال حاضر این خودرو هم تقریباً هم قیمت سایپا 131 در بازار عرضه می شود.

وی با بیان اینکه قیمت برخی خودروهای داخلی نیز در بازار 5 و یا 10 میلیون تومان کاهش یافته است، گفت: پژو 405 نیز که قیمتش در بازار تا 150 میلیون تومان بالا رفته بود امروز با قیمت 127 میلیون تومان عرضه شد که البته با همین قیمت هم مشتری برای خرید وجود ندارد.

به گفته موتمنی، قیمت تیبا نیز در بازار با افت 10 میلیون تومانی به 80 میلیون تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: پژو پارس هم با کاهش 7 میلیون تومانی قیمت در بازار روبرو شده و امروز با قیمت 143 میلیون تومان عرضه می شود.

* بازار خودرو کساد است

علی ملااحدی، یکی دیگر از فعالان بازار خودرو نیز در مورد وضعیت بازار به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر مراجعه کننده ای برای خرید خودرو در بازار نداریم و همه منتظر اجرایی شدن دستورالعمل جدید شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو هستند.

وی افزود: مردم منتظرند ببینند سازمان حمایت و نهادهای نظارتی چه برخوردی با دلالان و سوداگران بازار خودرو می کنند.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با تشریح جزئیات دستورالعمل قیمت گذاری خودرو توسط این شورا، به فارس گفته بود: خودروسازان در برخی بخش‌های غیر تولیدی سرمایه گذاری کرده‌اند که این موضوع نباید بر قیمت خودرو سرشکن شود. در عین حال در شرایط فعلی صنعت خودرو با مشکل تحریم‌ها رو به رو است و با توجه به این که تولید خودروها بین 20 تا 30 درصد ارزبری دارد، خودروسازان برای تهیه ارز با مشکلاتی رو به رو هستند که برای کمک به این موضوع، هزینه معاملات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای خودروسازان در نظر گرفتیم.

وی توضیح داد: یکی دیگر از مسائلی که مطرح شد، این است که خودروسازان می‌گفتند سبد بانک مرکزی در مورد خودروهای مختلف به روزرسانی نشده، یعنی سبدی که نشان دهنده همه هزینه‌های تولید یک خودرو از جمله دستمزدها، هزینه ارزی و قطعات است، به روز رسانی نشده که در این مورد وزیر صنعت از خودروسازان خواست تا اطلاعات مربوطه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شورای رقابت ارائه دهند تا ما با ارائه آن به بانک مرکزی از مسؤولان بانک مرکزی بخواهیم که سبد هزینه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به روزرسانی کنند.

شیوا با بیان این که فعلا تعیین قیمت خودرو بر اساس سبد قدیم نیز قابل انجام است، گفت: تا سه ماه دیگر اگر تغییری در سبد هزینه‌ها ایجاد شود می‌توانند آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در قیمت خودرو لحاظ کنند.

قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار امروز به شرح زیر است:

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد