اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آخرین رویدادهای شاخص نفت و دلار جهانی

شاخص دلار در معاملات امروز افزایش یافت.قیمت نفت روز سه‌شنبه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به محدود شدن ظرفیت مخازن نفت جهان و پیش‌بینی بهبود اندک تقاضا برای سوخت پس از کاهش محدودیت‌های قرنطینه، به روند نزولی روز گذشته ادامه داد و کاهش یافت.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در جریان معاملات سه شنبه، روند صعودی دلار از سر گرفته شد و بسیاری از ارزها در برابر اسکناس سبز در موقعیت نزولی قرار گرفتند.

وقایع معاملات ارز کماکان تحت تاثیر اخبار مربوط به ویروس کرونا قرار دارد. بسیاری از شرکت های مطرح جهان از زیان هنگفت خود در سه ماهه نخست امسال خبر داده اند تا جایی که بانک اچ اس بی سی انگلیسی از زیان ۴۰ درصدی خود در مقایسه با سه ماهه نخست سال قبل و بانک یو بی اس نیز از زیان ۳۴ درصدی خود خبر داده است.

مجلس سنای آمریکا همان طور که انتظار می‌رفت لایحه نیم تریلیون دلاری پیشنهادی دولت برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی در برابر ویروس کرونا را تصویب کرد و این لایحه اکنون برای اخذ تایید نهایی به کنگره ارسال خواهد شد، هر چند که احتمالا دولت ترامپ برای به تصویب رساندن این لایحه در کنگره با دردسرهای بیشتری نسبت به مجلس سنا مواجه خواهد شد.

قرار است روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا در خصوص انجام اقدامات حمایتی بیشتر تصمیم بگیرد. این بانک تاکنون حدود ۲.۵ تریلیون دلار برای حمایت از بخش‌های مختلف اعتبار تخصیص داده است.

کوین هاست، مشاور اقتصادی ترامپ در یک برنامه تلویزیونی، با جدی خواندن ریسک کرونا بر اقتصاد آمریکا، نسبت به وقوع شوک های اقتصادی تاریخی و رسیدن نرخ بیکاری به بالای ۱۶ درصد در هفته‌های آینده هشدار داده و گفته است که شاید برای اطمینان یافتن از بازیابی اقتصاد آمریکا نیاز به اقدامات حمایتی بیشتری باشد. به گفته وی در خوش بینانه ترین حالت، اقتصاد آمریکا دست کم تا چهار هفته آینده نیز درگیر پیامدهای کرونا خواهد بود.

تحت تاثیر کاهش شدید فعالیت های تجاری و بازرگانی، نرخ تورم در بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان از جمله در انگلیس، ژاپن، کانادا و چین به شدت کاهش یافته و نرخ تورم ماهانه نیز به سطوح منفی یا نزدیک به صفر رسیده است و این مساله کار بانک های مرکزی را برای دستیابی به تورم دو درصدی دشوارتر می‌سازد.

بانک مرکزی ژاپن در نشست خود وعده داد حمایت بیشتری از بازارهای مالی از طریق خرید بیشتر اوراق بدهی انجام دهد. این بانک متعهد شد تا ۱۵ تریلیون ین ( ۱۴۰ میلیارد دلار) از اوراق مختلف شرکت‌ها را خریداری کند. اکنون سرمایه گذاران منتظر اجرایی شدن بسته‌های حمایتی جدید توسط بانک‌های مرکزی اروپا و آمریکا هستند.

تاکنون بیش از سه میلیون و ۶۵ هزار و ۱۷۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۲۱۱ هزار و ۶۳۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۶ هزار و ۸۰۳ نفر، ایتالیا با ۲۶ هزار و ۹۷۷ نفر، اسپانیا با ۲۳ هزار و ۵۲۱ نفر، فرانسه با ۲۳ هزار و ۲۹۳ نفر و انگلیس با ۲۱ هزار و ۹۲ نفر بوده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۲۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۰.۱۸۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۴ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۱۹ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۴۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۳ درصد پایین رفت اما با ماندن در کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۸۲ دلار رسید.

کارل شاموتا، تحلیل گر بازار در موسسه کمبریج گلوبال پیمنتس گفت: رهبران اروپایی بار دیگر نتوانستند به یک وحدت نظر بر سر چگونگی مقابله با کرونا دست یابند و این مساله باعث سرخوردگی معامله‌گران نسبت به یورو خواهد شد چرا که احیای مجدد اقتصاد اروپا با توجه به تعلل های صورت گرفته احتمالا بیش از احیای اقتصاد آمریکا به طول خواهد انجامید.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۰۷.۲۱۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۴۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۸۴ یوان چین اعلام شد.

دلار استرالیا که طی یک ماه گذشته به پایین‌ترین سطح ۱۷ سال گذشته رسیده بود، در معاملات روز سه‌شنبه با رشد ۱۷ درصدی مواجه شد و از سطح مقاومتی ۰٫۶۴۴۵ دلار عبور کرد.

دلار استرالیا دارایی پرریسک محسوب می‌شود و به‌نظر می‌رسد، بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در استرالیا و بهبود چشم‌انداز سرمایه‌گذاران از مهم‌ترین دلایل رشد ارز این کشور محسوب می‌شود.

هر یورو اما به‌ازای ۱٫۰۸۳۲ دلار مبادله شد. رشد آهسته دلار در معاملات امروز، مانع از افزایش ارزش یورو شد.

بهای معاملات نفت برنت پس از سقوط هشت درصدی در روز دوشنبه، روز جاری با ۴.۱ درصد کاهش به ۱۸ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه رسید.

بهای وست تگزاس اینترمدیت آمریکا که روز دوشنبه ۲۵ درصد کاهش یافته بود، روز جاری در مقطعی ۱۶ درصد سقوط کرد و آخرین بار با ۱۴.۷ درصد کاهش، به یک دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید. دوشنبه گذشته وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه مه به منفی ۴۰ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه سقوط کرد و شاخصهای قیمت بازار جهانی هفته گذشته برای سومین هفته متوالی کاهش پیدا کردند.

به گفته استراتژیست‌ها، بخشی از عامل سقوط وست تگزاس اینترمدیت اقدام صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس در فروش قراردادهای ژوئن و خرید ماه آتی است تا ضرر هفته گذشته را جبران کنند. نگرانی اصلی این است که دیگر جایی برای ذخیره نفت خامی که فعلا به دلیل رکود فعالیت اقتصادی جهانی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، تقاضای برای آن نیست، وجود ندارد.

اوپک و متحدانش شامل روسیه که به اوپک پلاس معروف هستند، قرار است از اول ماه مه تولیدشان را حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند اما این حجم برای جبران کاهش ۳۰ میلیون بشکه در روز تقاضا کافی نخواهد بود.

شرکت لوک اویل اعلام کرده که روسیه تولید نفت خود در ماه میلادی آینده را ۱۹ درصد در مقایسه با فوریه کاهش داده و به ۸.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رساند. انتظار میرود تولیدکنندگان دیگر نظیر آمریکا، نروژ و کانادا هم به کاهش تولید ملحق شوند و مجموع کاهش تولید به ۲۰ میلیون بشکه در روز معادل یک پنجم از تولید جهانی بالغ شود.

آمار شرکت مشاوره کپلر نشان داد که در نتیجه فروپاشی تقاضا، حدود ۸۵ درصد از ظرفیت مخازن نفت خشکی در هفته گذشته پر شده است. بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که بازار جهانی نفت حداقل سه تا چهار هفته دیگر با محدودیت ظرفیت مخازن نفت روبرو خواهد شد که کاهش حدود ۲۰ درصد از تولید جهان را ضروری می‌سازد.

بر اساس گزارش رویترز، معامله‌گران نفت به کرایه کشتی‌های گران قیمت آمریکایی برای نگهداری بنزین یا صادرات سوخت به خارج پرداخته اند که نشان میدهد صنعت انرژی تا چه حد مایوسانه به دنبال جایی برای نگه‌داری نفت است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد