اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

رشد ۸ درصدی شاخص بورس در هفته پایانی فرودین‌ماه/شستا ارزش معاملات هفتگی بورس را ۳۴۷ هزار میلیارد ریال کرد

در هفته‌ای که گذشت اگر چه شاخص کل بورس تهران بیش از ۴۸ هزار واحد رشد کرد، اما مهمترین اتفاق بورس بدون شک عرضه اولیه بزرگ شستا بود که در روز چهارشنبه انجام شد.شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۲۷ فروردین) به عدد ۶۴۵ هزار و ۷۶۲ واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود هشت درصد رشد را تجربه کرد.

در پنج روز معاملات هفته‌ جاری، شاخص بورس ۴۸ هزار و ۶۶۸ واحد افزایش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (۲۰ فروردین) با عدد ۵۹۷ هزار و ۹۴ واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۲۷ فروردین ماه) به عدد ۶۴۵ هزار و ۷۶۲ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور در آخرین روز معاملات هفته گذشته ۷۷۱ هزار و ۸۵۶ واحد بود که در روز چهارشنبه این هفته به رقم ۸۲۲ هزار و ۷۲۴ واحد رسید و افزایش ۵۰ هزار و ۸۶۸ واحدی را رقم زد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) در پایان هفته گذشته ۲۱۳ هزار و ۷۸۳ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۲۲۵ هزار و ۵۵۸ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) از ۱۴۲ هزار و ۲۲۷ واحد به عدد ۱۵۰ هزار و ۱۰ واحد رسید.

در پنج روز معاملاتی این هفته بازار سرمایه نمادهای بانک ملت، بانک تجارت، فولاد مبارکه اصفهان، گلوکوزان، پالایش نفت اصفهان و ملی صنایع مس ایران در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت گروه های شیمیایی، بانک‌ها، فرآورده های نفتی، صنایع غذایی به جز قند و شکر، خودرو و قطعات، مواد دارویی، بیمه و بازنشسته، کانی‌های غیرفلزی، کانی‌های فلزی، فلزات اساسی، چند رشته ای صنعتی و سیمان با رشد مثبت بر شاخص کل همراه بودند.

هفته‌ ای که گذشت بانک‌ها و موسسات اعتباری، خودرو و قطعات، فلزات اساسی، شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، صنایع غذایی به جز قند و شکر، مواد دارویی، سیمان، آهک و گچ، کانه های فلزی، سرمایه‌گذاری‌ها، حمل و نقل، بیمه و بازنشستگی، محصولات فلزی، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، واسطه‌گری‌های مالی و پولی و صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله نسبت به دیگر صنایع بیشترین حجم معاملات را داشتند.

همچنین شیمیایی، فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، صنایع غذایی به جز قند و شکر، خودرو و قطعات، فرآورده‌های نفتی، مواد دارویی، سیمان، آهک و گچ، بیمه و بازنشستگی، کانه‌های فلزی، سرمایه گذاری‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، انبوه سازی املاک و مستغلات، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، واسطه گری‌های مالی و پولی، محصولات کاغذی و محصولات فلزی و فنی و مهندسی بیشترین میزان از ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

مهمترین اتفاق این هفته روز چهارشنبه رخ داد و شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی نماد «شستا» را در بورس عرضه اولیه کرد. در پایان عرضه اولیه به هر کد بورسی حداکثر ۳۶۳۷ سهم در سقف قیمت ۸۶۰ تومان تعلق گرفت که ارزش آن بیش از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود. در این روز همچنین تصمیم سازمان بورس مبنی بر معاملات خارج از زمان معاملاتی بورس چهار عرضه اولیه پرتقاضای اخیر ( شگویا، زکوثر، تملت و صبا ) موجب کاهش فشار بر هسته معاملاتی شد و کمتر شاهد اختلال در انجام عرضه اولیه شستا بودیم. در پایان معاملات آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص کل ۱۹ هزارو ۳۵۴ واحد رشد کرد تا ضمن قرار گرفتن در قله ۶۴۵ هزار و ۷۶۲ واحدی رکوردی تازه را به ثبت برساند. در پایان روز تعداد معاملات با توجه به عرضه اولیه شستا به بیش از ۳ میلیون دفعه رسید که در این میان ارزش کل معاملات فراتر از ۱۱۰ هزار میلیارد ریال گزارش شد. که از این میان بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال ارزش معاملات شستا بود.

در پایان هفته، اگرچه شاخص کل ۸٫۱۲ درصد و ارزش کل معاملات ۲٫۹۵ درصد افزایش داشت اما حجم معاملات نسبت به هفته گذشته افتی ۷٫۴ درصدی را تجربه کرد. همچنین تصمیم گرفته شد تا اطلاع ثانوی معاملات نماد شستا و دیگر عرضه‌اولیه‌های پرتقاضای اخیر در خارج از ساعت معاملاتی روز و بین ۱۲:۳۵ تا ۱۳:۳۰ انجام شود تا از فشار بر سامانه معاملاتی کاسته و اختلالی در ثبت سفارش‌ها صورت نگیرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد