اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

همه چیز در مورد هانتا ویروس

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور جزییات ویروس جدید با نام هانتا ویروس را تشریح کرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور جزییات ویروس جدید با نام هانتا ویروس را تشریح کرد.

علی صفر ماکنعلی با بیان اینکه جوندگان مخزن هانتا ویروس هستند، اظهار کرد:عارضه ریوی هانتاویروس یک بیماری تنفسی شدید و گاه کشنده در انسان است که در اثر عفونت با ویروس هانتا ایجاد می شود. این بیماری در سال ۱۹۹۵ جزو "بیماری های اخطار کردنی" در بعضی از کشورهای توسعه یافته بود. هانتا ویروس برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ در جنگ آمریکا و کره و در رودخانه Hantan در کره شناسایی شد.

وی ادامه داد: هرکسی که با جوندگان حامل ویروس هانتا ویروس در تماس باشد در معرض خطر ابتلا به عارضه ریوی هانتا ویروس است. مواجهه با جوندگان آلوده به این ویروس در داخل و اطراف خانه می تواند باعث آلودگی انسان شود .

هانتا ویروس در کجا یافت می شود؟

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: موارد انسانی عفونت هانتا ویروس اندک است و معمولا در مناطق روستایی، جنگل ها، مزارع که زیستگاه مناسبی برای جوندگان است ، رخ می دهد. البته اطراف خانه یا محل کار و مکان هایی که جوندگان ممکن است در آن زندگی کنند مانند انبارها، ریخته ها... محل های بالقوه ای هستند که ممکن است افراد را در معرض ویروس قرار دهند.

روش انتقال ویروس هانتا به انسان

وی در بخش دیگری از صحبت هایش روش انتقال هانتا ویروس به انسان را تشریح کرد و گفت: این ویروس می تواند از طریق نیش جوندگان آلوده به ویروس به انسان منتقل شود که روش بسیار نادری است. همچنین هانتا ویروس می تواند از طریق تماس با ادرار، مدفوع و یا بزاق جوندگان آلوده و سپس انتقال آن به انسان از طریق لمس بینی یا دهان خود نیز منتقل شود. از طرفی مصرف غذای آلوده به ادرار ، مدفوع یا بزاق جوندگان آلوده نیز می تواند افراد را بیمار کند.

علائم بالینی بیماری

وی با بیان اینکه دوره کمون بیماری به نظر می رسد بین ۱ تا ۸ هفته پس از قرار گرفتن در معرض ادرار تازه ، مدفوع یا بزاق جوندگان آلوده ایجاد شود، اظهار کرد: علائم بالینی شبیه علائم کووید ۱۹ ( تب، سرفه، تنگی نفس) است. علائم اولیه نیز شامل خستگی ، تب و دردهای عضلانی است .همچنین میزان مرگ و میر در انسان حدود ۳۸ درصد است.

راه های پیشگیری

وی در ادامه گفت: تماس با جوندگان را در خانه ، محیط کار خود از بین ببرید یا به حداقل برسانید. اگر مکان زندگی یا کار شما، مناسبی برای حضور جوندگان نباشد آنها به این مکان ها نخواهند آمد و بنابراین کمتر با آنها در تماس خواهید بود. همچنین سوراخ ها و شکاف ها را در خانه یا گاراژ خود ببندید. تله هایی را در داخل و اطراف خانه خود قرار دهید تا آلودگی جوندگان کاهش یابد. همچنین محل زندگی و پیرامون خود از مواد غذایی پاکسازی کنید و در محیط زندگی شما غذا برای تغذیه آنها وجود نداشته باشد.

به گفته وی نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که بسیاری از افراد پس از تماس مکرر با جوندگان و یا مدفوع آنها به عارضه تنفسی هانتاویروس مبتلا شده اند .

یک نفر در چین بدلیل ابتلا به هانتا ویروس درگذشت

وی افزود: رسانه ها خبری با تیتر " مسافر چینی که در داخل اتوبوس جان باخت نتیجه تست هانتا ویروس آن مثبت بود" منتشر کردند. در حقیقت مسافری که از یون نان (Yunnan) با اتوبوس در حال سفر به استان شاندونگ برای رفتن به محل کارش بوده روز دوشنبه هفته جاری در داخل اتوبوس در گذشت. ۳۲ مسافر دیگر در اتوبوس نیز مورد آزمایش قرار گرفتند و تا به حال اطلاعات بیشتری در رابطه با این مورد منتشر نشده است .

برنامه کنترل موش در امکان خاص جدی گرفته شود

به گفته وی جوندگان به عنوان مخزن این بیماری هستند بنابراین بیماری مشترک تلقی می شود و برنامه کنترل موش در اماکن خاص ( مرغ داری ها، انبارهاو ..) بایستی جدی گرفته شود .

وی در پایان گفت: با توجه به سبک زندگی و سطح بهداشت مردم کشور ما سطح چنین مخاطره ای برای مردم کشور ما بسیار پایین است و هیچ نگرانی نباید در این زمینه وجود داشته باشد .همچنین افرادی که با جوندگان کار می کنند و یا افرادی که در اماکن خاص دارای جونده، فعالیت دارند که ممکن است محل کارشان دارای جمعیت قابل توجهی از جوندگان باشند، بایستی معیارهای بهداشتی - محافظتی را رعایت کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد