اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

شاهین، محصول جدید سایپا + قیمت

شاهین صرفاً محصولی جدید از خودروسازان داخلی نیست و نتیجه‌ی ۶ سال طراحی و توسعه‌ی پلتفرم خودرو در سایپا است. درواقع رهام، نخستین محصول سایپا با پلتفرم جدید این شرکت است. پلتفرم SP سایپا، قرار است مبدأ تمام محصولات جدید این شرکت باشد، یعنی علاوه بر نسخه سدان خانوادگی باید منتظر محصولات دیگری نیز با پلتفرم کراس‌اور و هاچ‌بک باشیم. این خودرو در ابتدا قرار بود با پیشرانه برلیانس سری ۳۰۰ وارد بازار شود، اما در پی تحریم‌های اخیر صنعت خودروسازی کشور، استفاده از موتور اصلاح‌شده تیبا برای این خودرو در دو نوع ساده و توربو وجود دارد؛ اما بعد از تغییر موتور رهام، اسم رهام نیز تغییر کرد، چندی پیش بود که برخی از پژوهشگران ایرانی ازجمله دکتر غلامرضا کیامرزی (پژوهشگر پرندگان شکاری) و همچنین انجمن‌های حامی محیط‌زیست، برای حفاظت از گونه در حال انقراض شاهین ایرانی، پیشنهاد تغییر اسم سدان جدید سایپا (رهام) را دادند.

شاهین خودرو جدید سایپا است که در ابتدا با نام رهام رونمایی شد، در این مطلب به معرفی این خودرو، مشخصات فنی، قیمت و رقبا آن می‌پردازیم.

سال گذشته بود که گروه خودروسازی سایپا در هفدهمین نمایشگاه خودرو شیراز از جدیدترین خودرو ملی خود رونمایی کرد.

طبق گفته محمد کیاحیرتی، مدیر پروژه SP۱۰۰ در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا، در این پروژه سه مدل ایرانی در یک پلتفرم جدید طراحی‌شده است که رهام مدل سدان این پلتفرم است و همچنین در طراحی نمای بیرونی و چراغ این خودرو، از پرنده شاهین الگو گرفته است.

رهام صرفاً محصولی جدید از خودروسازان داخلی نیست و نتیجه‌ی ۶ سال طراحی و توسعه‌ی پلتفرم خودرو در سایپا است. درواقع رهام، نخستین محصول سایپا با پلتفرم جدید این شرکت است. پلتفرم SP سایپا، قرار است مبدأ تمام محصولات جدید این شرکت باشد، یعنی علاوه بر نسخه سدان خانوادگی باید منتظر محصولات دیگری نیز با پلتفرم کراس‌اور و هاچ‌بک باشیم.

این خودرو در ابتدا قرار بود با پیشرانه برلیانس سری ۳۰۰ وارد بازار شود، اما در پی تحریم‌های اخیر صنعت خودروسازی کشور، استفاده از موتور اصلاح‌شده تیبا برای این خودرو در دو نوع ساده و توربو وجود دارد؛ اما بعد از تغییر موتور رهام، اسم رهام نیز تغییر کرد، چندی پیش بود که برخی از پژوهشگران ایرانی ازجمله دکتر غلامرضا کیامرزی (پژوهشگر پرندگان شکاری) و همچنین انجمن‌های حامی محیط‌زیست، برای حفاظت از گونه در حال انقراض شاهین ایرانی، پیشنهاد تغییر اسم سدان جدید سایپا (رهام) را دادند.

اما چندی پیش مدیرعامل سایپا در تاریخ ۷ اسفندماه ۹۸ با این پیشنهاد دوستداران محیط‌زیست موافقت کرده است؛ بنابراین از این به بعد به‌جای (رهام) باید از اسم تازه «شاهین» برای محصول جدید سایپا استفاده کنیم.

مشخصات ظاهری و داخلی

به بخش طراحی خودرو شاهین یا همان رهام می‌رسیم، بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند شاهین یا همان SP۱۰۰ بر مبنای پلتفرم XP۹۰ تویوتا یا همان گریت وال وولیکس C۳۰ است.

وولیکس C۳۰ که محصول کمپانی گریت وال چین شناخته می‌شود و در سال‌های تولید توانسته بود فروش خوبی کسب کند و در بحث ایمنی و استهلاک هم تا حدودی راضی‌کننده بود، بر مبنای نسل دوم تویوتا Vios یا همان یاریس ساخته‌شده و فاصله محوری آن و ابعادش کمی بزرگ‌تر از XP۹۰ تویوتا به نظر می‌رسید.

نمای داخلی خودرو شاهین (رهام)

اکنون شرکت سایپا نیز با الگوبرداری از C۳۰ و Vios نسل دوم حدود ۴ سانتی‌متر به فاصله محوری رهام اضافه کرده و این شاسی را عضوی از پلتفرم ملی خود می‌داند.

در ماه‌های گذشته بار‌ها توسط برخی کارشناسان و منابعی که نمی‌خواهند نامشان فاش شود، گفته‌شده بود که رهام (SP۱۰۰) بر مبنای خودرویی اقتصادی از خانواده تویوتا است و گریت وال هم از آن شاسی و اصول پلتفرم در سال‌های گذشته استفاده کرده است.

طراحی چراغ‌های جلو شاهین شبیه به محصولات بیوک رگال است و از نمای جلو تا درب موتور می‌توان فهمید طراحان یک کپی بی‌نقص از محصولات بیوک را در این خودرو انتخاب کرده‌اند.

به نمای بغل که می‌رسیم به شباهت‌های این خودرو به محصولات تویوتا یاریس و گریت وال ولیکس سی ۳۰ بیشتر جلب‌توجه می‌کند، حتی در بحث طراحی فریم در‌ها و نوع خم ستون‌ها، این دو خودرو شباهت‌های بسیاری به هم دارند و تا حدی شاهین را می‌توان پخته‌تر و به‌روزتر از ولیکس سی ۳۰ دانست، زیرا به‌هرحال محصولی است که می‌خواهد در سال ۲۰۱۹ به بازار آید و باید با خودرویی که در سال ۲۰۰۵ توسط تویوتا و در سال ۲۰۱۰ توسط گریت وال عرضه‌شده است، تفاوت داشته باشد.

در نگاه از نمای جلو، عقب و سه رخ همچنان می‌بینیم که شباهت‌های بسیاری میان زاویه ستون‌ها و ابعاد خودرو‌ها وجود دارد، با این تفاوت که از هر نظر تنها چند سانتی‌متری شاهین از تویوتا Vios و ولیکس C۳۰ بزرگ‌تر است.

به کابین خودرو که وارد می‌شویم می‌فهمیم شاهین گویا مدل فیس لیفت خودرو‌های برلیانس و ولیکس سی ۳۰ است. چراکه این خودرو حتی در طراحی داخلی نیز به سبک و سیاق برند برلیانس و گریت وال پیش رفته است. استفاده از رنگ‌های مشخص، طراحی المان‌های داخلی و حتی شکل و فرم صندلی‌های خودرو شباهت عجیبی به خودرو‌های برلیانس سری ۳۰۰ دارد.

البته این‌یک نقطه‌ضعف محسوب نمی‌شود و ازآنجایی‌که برلیانس درزمینهٔ طراحی داخلی محصولات سری ۳۰۰ بسیار خوب عمل کرده، ما نیز از این کپی‌برداری راضی هستیم، ولی به کیفیت بد کابین خودرو رأی منفی می‌دهیم.

امکانات ایمنی و رفاهی شاهین، نسبتاً قابل‌قبول است. این خودرو، دارای ۲ کیسه هوا در مدل استاندارد و ۶ ایربگ در نمونه‌ی فول‌آپشن است. ترمز ضد قفل (ABS) با فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) در تمامی مدل‌ها وجود دارد و سیستم مدیریت تعادل (ECS)، آپشن قابل انتخاب خواهد بود.

سان روف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی ۷ یا ۱۰ اینچ (بسته به تیپ خودرو)، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی با سختی حساس به‌سرعت، کلید‌های کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، صندلی باقابلیت تنظیم ارتفاع، آینه‌های جانبی فلزی همراه باز و بسته شدن خودکار، سنسور پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید، استارت دکمه‌ای و رینگ‌های اسپرت آلومینیوم، مهم‌ترین امکانات جانبی شاهین در مدل‌های مختلف هستند.

مشخصات فنی شاهین

شاهین قرار بود تا قبل از تحریم‌ها به یک پیشرانه ۱۶۵۰ سی‌سی از محصولات برلیانس با حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۴ نیوتون متر به همراه گیربکس دستی و خودکار و استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهز شود؛ اما سایپایی‌ها گفته‌اند قرار است این خودرو با موتور اصلاح‌شده تیبا به بازار کشورمان برسد.

طبق شنیده‌ها قرار است، شرکت «مگا موتور» به‌عنوان زیرمجموعه موتورساز سایپا، در حال آزمایش‌های نهایی دو سری پیشرانه برای خانواده SP۱۰۰ است.

مهندسان این شرکت دو پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ و ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ توربو را به مرحله تست فنی رسانده‌اند. پیشرانه اول M۱۸ نام دارد و پیشرانه دوم M۱۵T و در حال حاضر نمونه‌هایی از رهام ۱٫۵ لیتری توربو در کارخانه سایپا به مرحله تولید رسیده‌اند.

مشخصات پیشرانه M۱۸ سایپا و مگا موتور به شرح زیر است:

۱٫۵ لیتر

۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ

۱۰۷ تا ۱۱۴ اسب بخار

۱۴۰ تا ۱۴۸ نیوتن‌متر

مشخصات پیشرانه M۱۵T سایپا و مگا موتور به شرح زیر است:

۱٫۵ لیتر توربو

۴ سیلندر و ۸ سوپاپ

کوئل‌های متفاوت نسبت به M۱۵ تیبا و ساینا و کوییک

۱۰۵ تا ۱۲۰ اسب بخار

گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر

۱٫۵ لیتر توربو

۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ

۱۳۵ تا ۱۴۸ اسب بخار

گشتاور ۱۹۰ تا ۲۱۰ نیوتن‌متر

در حال حاضر گیربکس ۵ سرعتِ دستی بر روی نمونه‌های قابل‌عرضه سایپا شاهین نصب‌شده توان پیشرانه‌اش را به چرخ‌های جلو می‌رساند. یکی دیگر از جعبه‌دنده‌های انتخابی شرکت سایپا، شش سرعتِ خودکار است که زیرساخت مهندسی HPT در آن دیده می‌شود.

گارانتی و ایمنی

نمونه اولیه شاهین و سدان SP۱۰۰ در شرایطی تولید شد که تحریم‌های آمریکا آغاز نشده بود و امکان تأمین فلز‌های خارجی برای این خودرو فراهم بود. در تست‌های ایمنی و استاندارد انجام‌شده در مراکز تخصصی آلمانی (توف)، سایپا رهام با دو کیسه هوا و سازه‌ای با فلزات وارداتی سه ستاره ایمنی را بر اساس استاندارد یورو انکپ ۲۰۱۸ و گلوبال انکپ ۲۰۱۹ به دست آورد. از تجهیزات ایمنی این خودرو می‌توان به سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، ترمز ABS، EBD و BA، سیستم کنترل پایداری الکتریکی و کنترل هرزگردی TCS و ESP و ۲ کیسه هوا در مدل استاندارد و ۶ ایربگ در نمونه‌ی فول‌آپشن اشاره کرد.

در بخش گارانتی هم این خودرو مانند محصولات دیگر سایپا مثل سراتو و چانگان احتمالاً به سه سال یا ۷۵ هزار کیلومتر به همراه سرویس اولیه رایگان اعلام شود.

رقبای شاهین

در بخش رقبا می‌توان مهم‌ترین رقبای شاهین را برلیانس سری ۳۰۰، دنا پلاس توربو، ساندرو استپ وی، بسترن بی ۳۰، ام جی ۳۶۰، آریو و چری آریزو ۵ دانست که هرکدام مزایا و معایب خودشان رادارند. ولی با توجه به استقبال مردم از این خودرو احتمالاً رهام رقیبی برای خود در این میان به‌جز دنا پلاس توربو نبیند.

قیمت شاهین

قیمت شاهین در زمان قبل از تحریم‌ها قرار بود در نسخه فول خود به زیر ۷۰ میلیون تومان برسد و یک خودرو نیمه لوکس برای اقشار عمومی مردم باشد، ولی با افزایش نرخ دلار و کمبود قطعات و کاهش تولید خودرو‌ها احتمال می‌دهیم شاهین سایپا یا همان رهام در نسخه خودکار و فول خود قیمتی در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان را تجربه کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد