اونس طلا2154.48
مظنه14,186,000
18 گرم3,274,800
ارزش سکه31,961,058
قدیم (بهار)36,000,000
جدید (امامی)38,750,000
نیم23,150,000
ربع14,400,000

ایران خودرو؛ از تغییر مدیر تا وعده های داده شده

گرچه گروه خودروسازی ایران خودرو در روزهای نیمه اول سال ۱۳۹۸ روزهای خوبی را تجربه نکرد؛ میزان بدهکاری‌ها، زیان‌دهی و تعهدات معوقه‌اش به مشتریان زیاد شد و دست آخر هم مدیرعامل و برخی مسئولان خود را به دلیل گران‌فروشی و برخی مسائل دیگر بازداشت شده، دید اما در نیمه دو سال با آمدن مدیرعامل جوان، توانست کمی شرایط خود را بهبود و تا حدودی خود را از بحران نجات دهد.

به گزارش سایت طلا ، نیمه ابتدایی سال ۹۸ برای گروه صنعتی ایران‌خودرو روزهای چندان خوبی به همراه نداشت. این خودروساز سال خود را با تعهدات معوق تحویل خودرو از سال ۹۷ آغاز کرد. بعد از آن هم که به دلیل زیان‌های فراوان، کاهش شدید تیراژهای تولید و ... در مرز ورشکستگی قرار گرفت. پس از آنکه در اواخر نیمه اول سال که به گفته مسئولان ذی‌ربط به دلیل گران‌فروشی‌ها، مدیرعامل خود را بازداشت شده دید، با آمدن معاون وزیر صمت تا حدودی توانست از ورشکستگی فاصله بگیرد. این مدیر جدید توانست تا حدودی به وعده های خود جامعه عمل بپوشاند. جمع آوری خودروهای ناقص کف کارخانه و بازگشت به تیراژ تولید نه در حد روزهای اوج؛ اما روزهای پیش از تحریم‌ها و زیان‌ده شدن کارخانه از جمله آن‌هاست که فاصله این خودروساز با ورشکستی و تعطیلی را بیشتر کرد.

تعهدات معوق خودروهای ایران خودرو از سال ۹۷، در اوایل سال ۹۸، برای این شرکت مشکل ساز و مشتریان این شرکت را معترض کرد. آن‌ها معتقد بودند زمانی که هنوز شرکت، موفق به تحویل خودروهای پیش فروش شده سال گذشته خود نیست، چگونه اقدام به فروش فوری محصولات‌ با موعد تحویل یک ماهه می‌کند؟

به دنبال موج جدید التهاب و افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو در اوایل اردیبهشت ماه، کمیته خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب کرد که سهم فروش فوری خودروسازها ۱۰ درصد دیگر افزایش یابد. با این حساب، خودروسازان موظف شدند ۳۰ درصد از تولیدات روزانه خود را برای فروش فوری در نظر بگیرند. این درحالی بود که آن زمان آماری رسمی‌ از تعداد خودروهای تحویل شده به مشتریان اعلام نمی‌شد.

اما کمی بعد، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو با بیان این که فروش فوری روزانه ایران خودرو با برنامه و محاسبه دقیق است، از اجرای تمامی تعهدات معوق حداکثر تا پایان سال ۹۸ خبر داد.تاحدودی این وعده عملیاتی شد و میزان تعهدات این خودروساز کاهش یافت.

خردادماه بود که درخواست صدور مجوز تولید سواری دیزلی از سوی مرکز تحقیقات ایران‌خودرو مطرح شده و مخالفت سازمان محیط زیست را به دنبال آورد. مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بودند که چنانچه مجوز تولید این خودروها صادر شود، دستگاه‌های نظارتی ورود خواهند کرد. این سازمان دلیل این مسئله را آلایندگی این خودروها و عدم توزیع سراسری سوخت گازوئیل مناسب در کشور عنوان کرده بود.

در این رابطه اما کارشناسان صنعت خودرو کشور معتقد بودند که مطرح شدن عدم تولید خودروهای سواری دیزلی چندان منطقی نبوده و بهتر است به جای رفع صورت مسئله، به رفع مشکل اصلی پرداخته شود و در حقیقت کیفیت سوخت و گازوئیل بالا رود؛ در حقیقت نظر بر این داشتند که باید اقدامی صورت گیرد تا علاوه براینکه سوخت دیزل (گازوئیل) به یک سوخت با کیفیت‌تر تبدیل شود، از سوی دیگر موتورهای پایه‌ دیزل نیز برای خودروهای سواری در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد.

خصوصی‌سازی و واگذاری سهام دولتی خودروسازان

موضوع ورشکستی خودروسازان بزرگ ایران از جمله ایران‌خودرو در تیرماه توسط کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح شد. اعضای کمیسیون خصوصی‌سازی را راه نجات شرکت‌های خودروسازی دانسته و تاکید داشتند که ایران خودرو و سایپا با توجه به افزایش بدهی‌هایشان به سمت ورشکستگی خواهند رفت. در این رابطه وزیر صنعت معدن و تجارت نیز ضمن تاکید داشتن بر احتمال ورشکستگی ایران خودرو و سایپا به دلیل زیان انباشته،از اصلاح ساختار و فروش اموال مازاد این شرکت ها خبر داد و گفت: واگذاری اموال غیرتولیدی، شرکت‌های وابسته و خود شرکت‌های ایران خودرو و سایپا آغاز شده و واگذاری این دو خودروسازی تا سال ۱۳۹۹ انجام خواهد شد. البته کارشناسان صنعت خودرو معتقد بودند که واگذاری این سهام به بخش خصوصی ناکارآمد داخلی، اوضاع را بدتر خواهد کرد.

با وجود عزم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واگذاری سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا، اما کمیسیون صنایع و معادن مجلس تنها راه نجات صنعت خودرویی کشور را خصوصی‌سازی و نه خصولتی‌سازی این صنعت عنوان کرد. البته به گفته رئیس این سازمان، سهام دولتی دو خودروساز بزرگ در وثیقه بوده؛ لذا باید قبل از پروسه واگذاری، از وثیقه خارج شود. این در حالی بود که کارشناسان صنعت خودرو کشور ضمن پیچیده خواندن فرآیند خصوصی‌سازی دو خودروساز که بایستی حداقل در سه الی چهار لایه انجام شود، معتقد بودند باید ابتدا شرکت‌های بی ربط با صنعت آن ها و سپس شرکت‌های قطعه‌سازی که خودروسازان دارند واگذار شده و بعد از آن به سراغ خصوصی‌سازی بروند.

طرح مشارکت در تولید خودرو ۲۰۷ هاچ بک دستی و اتوماتیک پانوراما

شرکت ایران‌خودرو محصول ۲۰۷ هاچ بک را در دو نوع دستی و اتوماتیک مجهز به سقف شیشه‌ای (پانوراما)، به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان و افزایش سطح رضایت‌مندی آنان به صورت طرح مشارکت در تولید خودرو به فروش رساند. این طرح از ۲۲ تیر آغاز و تا پایان آن ماه ادامه داشت. موعد تحویل خودرو نیز از تیر تا مهرماه سال ۹۹ پیش بینی شده بود.

برنامه ایران‌خودرو برای خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت

طبق اعلام قائم مقام ارشد گروه صنعتی ایران خودرو، این خودروساز با استفاده از قانون مصوب ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی در حمایت از تولید داخلی، نسبت به تجدید ارزیابی دارایی‌های خود برای خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و اصلاح ساختار مالی، پس از تأیید دستگاه‌های ذی‌ربط و طی مراحل قانونی، ارزش دارایی‌های خود را به روز کرد. قرار بر این بود که منابع جدید مالی حاصل از این تجدید ارزیابی پس از طی مراحل قانونی به حساب افزایش سرمایه شرکت منظور شود.

رونمایی از خودروی پژو ۳۰۱

در تیرماه، مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو ضمن رونمایی از خودروی پژو ۳۰۱، از داخلی‌سازی یکی از قطعات استراتژیک خبر داد و گفت: اولین سری از خودروهای پژو ۳۰۱، اردیبهشت ماه سال ۹۹ به مشتریان عرضه خواهد شد. تولید پژو ۳۰۱، ایران را صاحب یک پلتفرم خواهد کرد که می‌توان خودروهای زیادی را بر روی آن تولید کرد. او معتقد بود که کسی تا آن زمان جرائت تولید این قطعه داخلی سازی شده را نداشته اما به کمک مدیران جوان ایران‌خودرو، این قطعه داخلی‌سازی و تولید شد.

طبق وعده، قرار است که خودروی پژو ۳۰۱ در دو مدل وارد بازار شود و نخست مدل دستی آن ارائه خواهد شد. فعالیت ساخت مدل اتوماتیک نیز از سال ۹۸ آغاز شده که پس از گیربکس دستی به بازار خواهد آمد. این محصول استانداردهای ۸۵ گانه را پاس می‌کند. تولید قطعات با حداکثر خودکفایی و کمترین میزان ارزبری در این پروژه انجام شده است. خودکفایی این محصول در زمان رونمایی ۶۱ درصد بود اما تا پایان سال به ۸۰ درصد رسید.

تغییر مدیرعامل ایران خودرو؛ داغ‌ترین خبر سال ۹۸

اواخر مرداد ماه بود که سخنگوی دولت، در یک نشست خبری، از برکناری هاشم یکه‌زارع -مدیرعامل ایران‌خودرو- به دلیل تغییر قیمت خودرو خبر داد و عباس علی‌آبادی- مدیرعامل مپنا - را به عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو معرفی کرد. آن روزها برای گروه صنعتی ایران خودرو روزهای پر فراز نشیبی بود. روزهایی که در نهایت به بازداشت، مسدود شدن حساب‌ها، ممنوع‌الخروجی و در نهایت تغییر وی (هاشم یکه زارع) بعد از شش سال تکیه بر صندلی مدیرتعاملی ایران‌خودرو شد.

۱۹ مردادماه به دستور اداره دعاوی حقوقی بانک مرکزی تمامی حساب‌های هاشم یکه زارع مسدود شد. کمتر از دو هفته قبل از آن، یعنی ۸ مرداد، در پی اعتراضاتی که به دعوتنامه‌های جدید ایران‌خودرو با قیمت‌های بالاتر از نرخ کارخانه شده بود، این شرکت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به مکانیزه بودن صدور دعوتنامه در ایران خودرو، به علت به وجود آمدن ایراد نرم افزاری، تعداد اندکی از دعوتنامه‌های ارسال شده با بهایی مغایر با قیمت مصوب شرکت صادر شده که این تعداد دعوتنامه نیز در اسرع وقت اصلاح و مجددا ارسال خواهد شد اما در ۲۸ مرداد سخنگوی دولت از برکناری مدیرعامل ایران خودرو خبر داد و به فاصله چند ساعت بعد، خبر بازداشت یکه‌زارع رسانه‌ای شد.

برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به بازداشت مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کردند که بازداشت چند نفر در ایران خودرو یک ظاهرسازی تکراری است. رانت خودرو به حدی فراگیر است که آن را به مصون‌ترین قلعه در مقابل قوانین کشور تبدیل کرده است. تا زمانی که فهرست بهره‌مندان از هزینه‌های تحمیلی به مردم اعلام نشود، این رانت خونین ادامه دارد.

معاون جوان وزارت صمت، راهی جاده مخصوص کرج شد

در حالی که سخنگوی دولت در ابتدا جایگزین هاشم یکه زارع را عباس علی‌آبادی معرفی کرده بود اما او به دلایلی که هیچگاه مشخص نشد، این سمت را نپذیرفت. در نهایت فرشاد مقیمی که تا آن زمان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بود، به اتفاق آرای اعضای هیات مدیره ایران خودرو، در مورخه ۴ شهریور ماه ۱۳۹۸ به عنوان جوان‌ترین مدیرعامل این گروه خودروسازی منصوب شد.

مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران خودرو در جلسه معارفه خود در ارائه برنامه‌های مدنظر خود برای ایران‌خودرو، ضمن تاکید براینکه ابتدا باید رونق تولید را معنا کرد، اظهار کرد: قطعا با ایجاد رونق تولید تمامی اهدافی که دشمنان با اعمال تحریم برای صنعت کشور در نظر گرفته اند، خنثی خواهد شد. با اقدامات اصلاحی و اجرای برنامه ها و فعالیت های جدید سرعت تولید را افزایش خواهیم داد. به کارگیری روش های نوین تامین منابع مالی را از جمله محور برنامه‌های ایران خودرو خواهد بود.

او همچنین اعلام کرده بود که با پشتیبانی سازندگان قطعات تعداد خودروهای کف پارکینگ را براساس برنامه زمانبندی به صفر خواهد رسید. باتوجه به اینکه برنامه تولید ایران خودرو مشخص و نیازمندی ها در حوزه تامین نیز مطابق با تعداد تولید تعیین شده است، با همت و یاری تامین‌کنندگان در کمتر از دوماه آینده (که حدودا آبان ماه می‌شد) به تیراژ تولید روزانه دست کم ۲۰۰۰ دستگاه خودرو خواهیم رسید.

هرچند این وعده تا دوماه بعد از تاریخ اعلام که شهریور ماه بود عملیاتی نشد اما نهایت در دی ماه میزان خودروهای ناقص کف پارکینگ ایران‌خودرو به صفر نزدیک شد.

توقف تولید پژو ۴۰۵

اوایل شهریور ماه بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: طبق یکی از بندهای بسته تولیدی این وزارتخانه برای صنعت خودرو، خودروهای جدید باید در چرخه تولید قرار بگیرند و خودروهای قدیمی همچون پراید در سایپا و پژو ۴۰۵ در ایران خودرو از چرخه تولید خارج شوند.

آغاز همکاری های ایران‌خودرو و شرکت‌های دانش‌بنیان

مدت زیادی از آمدن مدیرعامل جدید ایران خودرو نگذشته بود که عملی کردن برنامه های خود را آغاز کرد. به عنوان اولین گام، در دیدار با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همکاری شرکت‌های دانش بنیان، طراحی و تولید خودروهای برقی مورد تاکید قرار گرفت. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در این دیدار بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه صنعت خودرو تاکید کرده و گفت: با توجه به حرکت‌های ایجاد شده در گروه خودروسازی برای استفاده از دانشمندان و مهندسین جوان و خلاق کشور ، قصد داریم با محوریت و پرچم‌داری گروه خودروسازی و به کارگیری توان کشور در حوزه‌های مختلف، یک حرکت یکپارچه و منسجم برای دستیابی به محصولات جدید از جمله خودروهای برقی ایجاد کنیم.

خان‌کرمی بازداشت شد

گروه خودروسازی ایران خودرو تازه به آرامشی نسبی رسیده بود که خبر بازداشت مصطفی خان کرمی- قائم مقام فروش ایران خودرو- در محل کارش از سوی دادسرای کارکنان دولت منتشر شد.

در ادامه به مهمترین دستاوردهای ایران خودرو از نیمه دوم سال ۹۸ تا پایان سال می پردازیم:

ممنوعیت واردات قطعات با توان ساخت داخل

یک ماه از پس از ورود مقیمی به ایران‌خودرو نوید آشکار شدن روند روبه رشد داخلی‌سازی قطعات خودرو داده شد. او خرید و واردات قطعاتی که توان و امکان ساخت داخل وجود داشت را ممنوع کرده و اعلام کرد که با جدیت با کسانی که بخواهند در این فضا خللی ایجاد کنند، برخورد خواهد کرد.

نوسازی ۵۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده

در مهرماه بود که مدیرعامل ایران‌خودرو از آمادگی این شرکت برای تحویل ۵۰۰ دستگاه تاکسی‌ نو جایگزین تاکسی‌های فرسوده و تست موتور EF۷ دوگانه‌سوز روی خودروی ون خبر داد و تفاهم‌نامه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و آغاز تحویل خودروهای تاکسی مطابق ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر را امضا کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در آن زمان با اشاره به تردد ٧٠٠٠ ون فرسوده در سطح شهر، اظهار کرد: ۲۵۰ دستگاه ون را می‌توانیم با شرایط گذشته تحویل دهیم. طبق تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری داشته‌ایم به زودی ون جدید با موتور EF۷ برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور به بازار خواهد آمد. موتور EF۷ دوگانه‌سوز روی ون‌ها در حال تست است و به زودی طی تفاهم‌نامه با شهرداری تهران این محصول جدید را به بازار ارائه خواهیم کرد. علاوه‌ بر این تقویت ناوگان مینی‌بوس کشور باید انجام شود و به همین دلیل ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس آرین آماده تحویل شده است و این تعداد قابل افزایش تا ۲۰۰ دستگاه نیز خواهد بود. همچنین در موضوع نوسازی خودروهای فرسوده حاضر در شبکه حمل و نقلی کشور، مطابق تفاهمی با شهرداری‌های مختلف کل کشور، با صرف هزینه‌های اندک و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی حدود ۶۰۰۰ خودرو در این سیستم نوسازی خواهند شد.

معرفی ۳ خودروی جایگزین پژو ۴۰۵

در آبان ماه معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول ایران خودرو ضمن بیان اینکه با هماهنگی و توافق صورت گرفته میان وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد ایران و ایران خودرو، خط تولید محصول پژو ۴۰۵ GLX بنزینی در پایان خرداد ماه سال۹۹ متوقف خواهد شد، از جایگزینی سه محصول رانا،‌ پارس و گروه سمند با خودروی پژو ۴۰۵ GLX بنزینی خبر داد. البته تعهدات این خودرو تا پایان تاریخ یاد شده اجرایی و بعد از پایان خرداد ۹۹، محصول۴۰۵ GLX دوگانه‌سوز طبق تقاضای تاکسیرانی، صرفا برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور تولید خواهد شد.

داخلی‌سازی ابزار مخصوص هایما، دانگ‌فنگ، سوزوکی و ۲۰۰۸

به گفته مدیرعامل ایساکو از سال ۱۳۹۷ با اتفاقاتی که برای صنعت خودرو افتاد، در بحث خودروهایی همچون هایما و دانگ‌فنگ، استخراج اقلامی که در خدمات پس از فروش بیشترین گردش را دارند، آغاز و ابزار مخصوص تعمیرات خودروهای هایما، دانگ‌فنگ، سوزوکی و پژو ۲۰۰۸ داخلی‌سازی شد. در خودروی دانگ‌فنگ تقریبا ۱۷۶ قطعه و در خودروی هایما ۲۶۰ قطعه در دو کلاس S۵ و S۷، شناسایی شد و داخلی‌سازی آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

انعقاد تفاهم نامه ایران خودرو و شرکت ملی نفت در راستای توسعه خودروهای گازسوز

مقیمی با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تفاهم‌نامه‌ای در راستای توسعه خودروهای گازسوز با هدف کاهش مصرف بنزین و جایگزینی بنزین با سوخت پاک، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل بار و مسافر و همچنین کاهش آلودگی‌های ناشی از خودروهای بنزینی امضا کرد و در این رابطه اعلام کرد که در دوگانه‌سوز شدن خودروها طبق مصوبه شورای اقتصاد، علاوه براینکه محصولاتی که از گذشته بوده و امکان تولید وجود داشته و دارای ظرفیت هستد را در اختیار تفاهم‌نامه‌ای که فی‌مابین دو مجموعه امضا شده، قرار داده‌ایم؛ برای خودروها و محصولات جدیدی که می‌توانیم به بازار عرضه کنیم، این اقدامات را انجام و با سرعت بیشتری دنبال خواهیم کرد.

در آذرماه سال ۹۸، سازمان حفاظت محیط زیست در قالب نامه ای به مدیرعامل ایران خودرو خواستار توقف پیش‌فروش چهار محصول یورو ۴ این شرکت شد و تاکید کرد که در صورت پیش‌فروش این خودروها، سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد. این درحالی بود که انجمن خودروسازان ایران معتقد بود به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها به‌ویژه عدم تولید و توزیع سوخت یورو ۵، امکان تولید خودروی سواری با استاندارد آلایندگی یورو ۵ فعلا وجود ندارد؛ اما شرکت ایران‌خودرو در پاسخ به نامه سازمان حفاظت محیط زیست، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:‌ ایران‌خودرو محصولات تولیدی خود را بر اساس جدول زمان‌بندی که سازمان‌های ذی‌ربط تعیین نموده‌اند، ارتقاء خواهد داد و بر حسب تکالیف قانونی، محصولات یورو ۵ یا هر استاندارد دیگری تولید و عرضه خواهد کرد.

خداحافظی با خودروهای ناقص از دی ماه

مدیرعامل ایران‌خودرو در اواخر آذر ماه از پایان داستان تولید خودروهای ناقص خبر داد. به گفته او با آغاز داخلی‌سازی قطعات تحریمی، تا یک ماه آینده تولید خودروهای ناقص پایان یافته و دیگر خودروی خوابیده در کف کارخانه به دلیل کسری قطعه نخواهیم داشت.

عرضه خودروی دنا اتوماتیک در اردیبهشت ماه ۹۹

مدیرعامل ایران خودرو وعده عرضه خودروی دنا اتوماتیک با ۹۰ درصد خودکفایی در کل خودرو و ۷۵ درصد در قطعات آن را اردیبهشت ماه سال (۹۹) داد و خاطرنشان کرد که برنامه‌هایی نیز برای تولید خودروهای اقتصادی با قیمت‌های پایین‌تر در این شرکت وجود دارد. البته که سعی بر این است که میزان خودکفایی بالاتر هم برود.

اما چندی بعد این مقام مسئول در حاشیه افتتاح طرح توسعه تولید قطعات خودرو در شرکت یدکی موتور ایران به وضعیت تولیدات جدید صنعت خودرو کشور اشاره کرد و گفت: خط تولید خودروی دناپلاس اتوماتیک در بهمن ماه ۹۸ توسط وزیر صنایع رونمایی و از فروردین ماه سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه خواهد شد.

ایران خودرو در بحث تامین قطعات برای خودرویی مشکل ندارد

به گفته مقیمی، ایران خودرو در تامین قطعات خودرو هیچ مشکلی نداریم، بخشی از قطعات تامین داخلی و بخشی هم خارجی است. امروز داخلی‌سازی صددرصد نداریم، چراکه به طور مثال ساخت برخی تجهیزات توجیه اقتصادی ندارد که بخواهیم در داخل تولید کنیم؛ وارد می‌کنیم و هیچ مشکلی هم وجود ندارد.

همکاری ایران خودرو و صنایع دفاعی

در صنعت دفاعی همکاری هایی مابین ایران خودرو و صنایع دفاعی کشور شکل گرفته است. موتورهایی که در صنایع دفاع ساخته شده، حاصل ترکیب صنعت و دفاع بوده که با تیراژ بالا تولید می‌شود. به اعتقاد مقیمی آنچه تاکنون کمتر به آن توجه شده، انتقال دانش و تکنولوژی از صنعت دفاع به سایر صنایع است. حال توانسته‌ایم با مجموعه صنایع دفاعی همکاری‌های خوبی را در حوزه‌های مختلف از جمله تکنولوژی‌های پایین، میانی و سطح بالا آغاز کنیم که می‌تواند تحول خوبی برای این صنعت ایجاد کند.

تیراز تولید ایران خودرو به حالت سابق و بیش از ۲۰۰۰ دستگاه در روز رسید

طبق اعلام مدیرعاملی ایران‌خودرو، افزایش تولید خودروسازان و کاهش خودروهای ناقص مانده در کف کارخانه‌ها عملا ماحصل کار صنعت قطعه‌سازی بوده است. اگر قطعه‌سازان آستین همت بالا نمی‌زنند، این خودروها جمع نمی‌شد. از دی ماهایران‌خودرو روزانه بیش از ٢٠٠٠ دستگاه خودرو تولید می‌کند. البته که این رقم بالاتریم میزان تولید این شرکت در ده ساله اخیر نیست اما نشان می دهد که حداقل توانسته به روزهای دو سال گذشته و قبل از تحریم‌ها بازگردد.

تولید خودرو یورو ۵

تولید انبوه محصولات برخی محصولات ایران‌خودرو با موتور یورو ٥ با هدف اجرای سیاست‌های دولت و دستیابی به استانداردهای آلایندگی زیست محیطی صورت گرفت. یکی از موتورهای یورو ٥ این شرکت از آذرماه به تولید انبوه رسید. این شرکت تاییدیه و استاندارد موتورهای ملی را گرفته‌ و از بهمن ماه‌ تولید انبوه موتورهای یورو ۵ را در دستور کار خود قرار داد.

باوجود اینکه خودروسازان الزامات و محدودیت‌های قانونی از این جهت که از ابتدای سال ٩٩ همه خودروها را باید با استاندارد یورو ۵ به بازار عرضه کنند، ایران خودرو سعی کرد زودتر از این تاریخ به دانش آن‌ها دست پیدا کند. تا دی ماه ۹۸، ٥٠٠ خودرو یورو ۵ تولید و به متقاضیان تحویل داده شد.

صرفه‌جویی ۵۸ میلیون یورویی ایران‌خودرو با داخلی سازی ۵۱ قطعه

این شرکت با حرکت از مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان، توانست مجموعه سیاست‌هایی را در گروه صنعتی ایران‌خودرو، در راستای حمایت از این شرکت‌ها اتخاذ کند. ایران خودرو صرفه‌جویی ۵۸ میلیون یورویی را با داخلی سازی ۵۱ قطعه و مواد اولیه را تا پایان بهمن ماه رقم زد.

سمند با پیمایش ۴۰۰ کیلومتر در هر سوختگیری

ایران خودرو در بهمن ماه سمند جدید پایه گازسوز که طراحی مخزن گاز آن در کف خودرو انجام شده و دیگر صندوق عقب خودرو را اشغال نمی‌کندف رونمایی کرد که پیمایشی به اندازه ۴۰۰ کیلومتر در هر بار سوختگیری را خواهد داشت.

۹ محصول جدید ایران‌خودرو در راه بازار

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران‌خودرو از تولید و عرضه ۹ محصول جدید این خودروساز به بازار طی سه سال آینده خبر داد. عرضه پنج محصول راناپلاس، سورن پلاس، سمند بهینه، دناپلاس اتوماتیک و ۲۰۷ پانوراما به بازار عرضه خواهند شد. علاوه‌براین این محصولات، چهار خودرو k۱۳۲ صندوقدار، k ۱۲۵ کراس اوور و k ۱۲۱ هاچ بک و همچنین دنای برقی از بهمن سال ۱۳۹۹ تا بهمن ۱۴۰۱ عرضه خواهد شد.

تولید ماسک در شرایط کرونایی

با دستور مدیرعامل ایران خودرو، شرکت مهرکام پارس اقدام به تولید روزانه ۱۰ هزار ماسک و توزیع در شبکه بهداشت و درمانی در جهت کمک به شبکه سلامت کشور برای مبارزه با کرونا کرد. این شرکت( مهرکام پارس) در حوزه طراحی و مهندسی قطعات پلیمری خودرو فعالیت می کند از شرکت های زیرمجموعه ایران‌خودرو است.

تحویل ۵۰ دستگاه آمبولانس ایران خودرو دیزل به وزارت بهداشت

۵۰ دستگاه خودروی آمبولانس پیشرفته تجهیز شده توسط شرکت ایران خودرو دیزل برای استفاده در ناوگان امدادی کشور و خدمت‌رسانی به ستاد مبارزه با کرونا تحویل به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد. از ۶۴ دستگاه آمبولانسی که قرار بوده است به وزارت بهداشت تحویل داده شود، ‌ در اسفند ماه ۵۰ دستگاه آماده تحویل شد. ۱۴ دستگاه باقی‌مانده نیز به‌زودی ترخیص و تحویل خواهد شد. آمبولانس‌های تحویل شده از نوع اسپرینتر ۳۱۵ بنز دیزلی است که با عالی‌ترین استانداردهای زیست محیطی روز از منظر شاسی و تجهیزات پزشکی ساخته و تحویل می‌شود.

علاوه بر این دستاوردها، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو تاکید دارد که "معیارهای ایمنی خط قرمز ما است" . او می‌گوید که "ما درصدد احیای نام و نشان تجاری ایران‌خودرو هستیم تا مشتریان به «سر اسب» روی خودرو افتخار کنند".

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد