اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

رشد ۶ هزار واحدی با وجود تغییرات حجم مبنا/ افزایش حجم مبنا در بورس+نحوه محاسبه

شیوه محاسبه حجم مبنا، با توجه به افزایش ارزش معاملات در اکثر نمادهای بورس اوراق بهادار تهران و با هدف ارتقاء سطح کارآمدی مدل محاسباتی حجم مبنا و بر اساس تقاضای بورس اوراق بهادار تهران و همچنین مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس از امروز(١٢اسفند) تغییر کرد.در معاملات اول وقت دوشنبه، شاخص کل بورس تهران با رشدی ۶ هزار واحدی به کانال ۵۲۱ هزارتایی صعود کرد.

به گزارش سایت طلا حجم مبنای کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در ١٠هزار سهام شرکت است؛ به شرطی که حداقل ارزش مبنا برای تمامی شرکت‌ها برابر با ۵۰ میلیارد ریال و حداکثر ارزش مبنا برای شرکت های با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریال و بالاتر، ۱۲۰ میلیارد ریال و برای شرکت‌های با سرمایه کمتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال، ۱۰۰ میلیارد ریال باشد.

تعداد حجم مبنای هر سهم براساس قیمت پایانی سهم در آخرین روز معاملاتی هر هفته محاسبه و از اولین روز معاملاتی هفته بعد اعمال می شود.

همچنین در صورت اقدامات شرکتی تغییرات حجم مبنا براساس مقررات و با رعایت نصاب های این مصوبه محاسبه و اعمال می شوند.

نحوه محاسبه حجم مبنا در فرابورس

همچنین از امروز حجم مبنا برای تمامی شرکت‌های بازارهای اول و دوم فرابورس ایران معادل چهار در ١٠ هزار تعداد سهام هر شرکت اعمال می‌شود.

بر اساس این گزارش، کارشناسان بر این باورند که تغییر نحوه محاسبه حجم مبنا با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه، مخصوصا برای سهم های کوچکی که پیش از این با ارزش معاملات روزانه کم، حداکثر رشد قیمتی مجاز روزانه را تجربه می‌کردند اقدام مثبتی است.

البته این موضوع بیشتر روی سهام فرابورسی که پیش از این حجم مبنا نداشت تاثیرگذار است.

در جریان معاملات اول وقت دوشنبه ۱۲ اسفند، شاخص کل با رشدی ۶ هزار واحدی به کانال ۵۲۱ هزار واحدی صعود کرد. این در حالی است که شاخص در هفته گذشته به این سطح رسیده بود ولی در اولین روز این هفته با سقوطی ۱۸ هزار واحدی مواجه شده بود

در ۳۵ دقیقه ابتدایی معاملات امروز، نمادهای فارس، خودرور و شبریز به ترتیب با ۱۵۹۳، ۲۳۸ و ۲۲۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند و این در حالی است که نماد فارس با صف خرید همراه است. از سوی دیگر تاثیر تعیین حجم مبنا بر نمادهای فرابورس نیز در بازار امروز کاملا مشهود است به طوری که اکثر نمادهای این گروه با وجود تشکیل صف‌های خرید سنگین به دلیل حجم کم معاملات، قیمت پایانی بسیار پایین‌تری نسبت به قیمت معامله دارند.

در معاملات ابتدایی امروز بیش از ۱۶۰ هزار معامله انجام شد که در این میان بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ برگه سهم با ارزش بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال داد و ستد شد. گروه‌های پتروشیمی و خودرویی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‎‌اند. و نمادهای سرمایه‌گذاری و انبوه‌سازی نیز با استقبال بسیار زیادی مواجه هستند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد