اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
خاتمی خوانساری تشریح کرد

«مالیات» و لزوم تفکیک آن از «خمس و زکات»

استاد سیدمرتضی خاتمی خوانساری، محقق مبرز علوم اسلامی و مدرس حوزه، درخصوص مالیات و تفکیک آن از خمس و زکات اظهارنظر کرد.

وی در پاسخ به این که آیا مالیات و خمس و زکات هم‌زمان باید پرداخت شود یا خیر، گفت: اینها در کلاسهای سوا هستند و به هم ارتباطی ندارند.

خوانساری خاطرنشان کرد: دولت خدمات ارائه می‌کند و بازای آن می‌تواند مالیات بگیرد؛ که انواع مختلف دارد.

این مدرس حوزه در ادامه با تبیین شرایطی که به مال فرد خمس تعلق می‌گیرد، گفت: یک فرد علاوه بر مالیات خرجهای متنوعی دارد؛ با لحاظ تمام این مخارج ــ ازجمله مالیات ــ در آخر سال اگر درآمدش طوری بود که از خرج متعارف، مقداری زیاد آمد، آنجاست که خدا می‌گوید یک پنجمش را بده.

خوانساری در پاسخ به این سؤال که آیا شما موافق هستید حاکمیت خمس و زکات را جایگزین مالیات کند یا خیر؟ تصریح کرد: خیر؛ اساساً نمی‌تواند؛ این دو مقوله جدا هستند و نمی‌توانند جای هم را بگیرند.

وی افزود: محل خرج‌کرد سواست، گیرنده هم سواست؛ نصف خمس سهم سادات است و نیم دیگر سهم امام است که زیر نظر مجتهدین، مصارف خاص دارد، این ربطی به مالیات ندارد.

خوانساری در تبیین چرایی فلسفه مالیات‌ستانی متذکر شد: در زمان پیغمبراکرم و ائمه هدی (صلوات الله علیهم) دولتها این‌قدر خدمات نمی‌دادند؛ خدمات عمرانی، امنیتی، جنگها و ... حالا شرایط عوض شده، خدمات می‌دهند و در قِبَلَش پول می‌گیرند، و این خدمات ربطی به خمس و زکات ندارد.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد