اونس طلا2414.89
مظنه14,536,000
18 گرم3,355,600
ارزش سکه32,749,608
قدیم (بهار)37,200,000
جدید (امامی)40,200,000
نیم23,300,000
ربع14,600,000

«برجام» می‌ماند یا متوقف می‌شود؟

وال استرین ژورنال معتقد است که سخت ترین کار ترامپ این خواهد بود که قدرت های دیگر جهان را برای همراهی با خود برای متوقف کردن برجام متقاعد کند.

برجام، یکی از دغدغه های جامعه بین المللی نسبت به شعارهای تبلیغاتی دونالد ترامپ بود، موضوعی که در کنار دیگر شعارهای عجیب و غریب این بیزنس منِ اهل نیویورک درباره مهاجران، زندانی کردن هیلاری و ممنوعیت مهاجرت مسلمان، نگرانی ها درباره آینده رئیس جمهور شدن ترامپ را افزایش داده بود.

دونالد جان ترامپ اکنون اما چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا شده است و قرار است تا 70 روز آینده وارد کاخ سفید شود، شوکِ پیروزی مردی که در تمام طول تبلیغاتِ انتخاباتی‌اش نشان داد یک ضدِ ارزشِ به تمام معناست هنوز ادامه داشت که گمانه زنی ها درباره آینده برجام در تحلیل ها و گزارش های رسانه ای آغاز شد؛ تحلیل های از احتمال لغو برجام تا پایبندی رئیس جمهور جدید به این توافق بین المللی.

نشریه هیل انگلیس با انتخاب عنوان «دولت ترامپ می تواند برجام را به خطر بیندازد» برای تحلیل خود در این باره نوشت: تحلیلگران و کارشناسان بر این باور هستند که امضای اوباما پای توافق هسته ای با ایران زمانی که دونالد ترامپ در ژانویه قدرت را به دست بگیرد، می تواند به خطر بیافتد.

هیل در این باره می نویسد: پس از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، حسن روحانی رئیس جمهور ایران به کابینه خود گفت که توافق هسته ای تنها با تصمیم یک دولت حذف نخواهد شد.

هیل همچنین یادآور می شود که هردوی مخالفان و موافقان توافق هسته ای ایران بر این باور هستند که جمهوری خواهان که اکنون کنترل کنگره و کاخ سفید را در اختیار خود گرفته اند می توانند گام های فوری در جهت زیر سوال بردن توافق هسته ای صورت دهند.

وال استریت ژورنال نیز در گزارش خود به موانعی که ترامپ در صورت تصمیم به لغو برجام بگیرد اشاره کرده و در این باره می نویسد: تعهد رهبران اروپا و روسیه به توافق هسته ای با ایران می تواند ایده رئیس جمهور جدید آمریکا برای لغو این توافق را بی اثر کند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می نویسد: دونال ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا به دنبال آن خواهد بود تا آمریکا را از تعهد دولت اوباما در توافق هسته ای با ایران دور کند، همانطور که در تبلیغات انتخاباتی خود نیز وعده داده بود.

وال استرین ژورنال معتقد است که سخت ترین کار ترامپ این خواهد بود که قدرت های دیگر جهان را برای همراهی با خود با هدف متوقف کردن برجام متقاعد کند، توافقی که به گفته اوباما باعث شد تهدید یک جنگ دیگر در خاورمیانه را برطرف کند.

رئیس جمهور جدید آمریکا که به باور بسیاری از تحلیلگران با تکیه بر نقاط ضعف دولت حاکم توانست به کاخ سفید راه یابد اگرچه پس از پیروزی لحن خود را تغییر داد و حتی گفت که طرح موضوع ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا از سوی وی تنها یک پیشنهاد بود اما هنوز روشن نیست که چه خوابی برای برجام دیده است.

اکنون باید دید ترامپ که به دلیل طرح شعارهای افراطی و ضدارزش های انسانی اکنون و پس از پیروزی با هشدار و لبخند تلخند رهبران جهان مواجه شده است چه مسیری را در پیش می گیرد، پیشنهادش برای لغو برجام که پیشتر مطرح کرده بود را نیز نادیده می گیرد یا آن را عملی کرده و عواقبِ احتمالا پرهزینه آن را نیز می پذیرد!

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد