اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

پیشرفت ۹۳ درصدی مسکن مهر و اتمام آن تا پایان سال

وزیر راه و شهرسازی با تشریح آخرین وضعیت مسکن مهر، اعلام کرد: پروژه مسکن مهر در حال حاضر ۹۳ درصد پیشرفت دارد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت تکمیل پروژه مسکن مهر گفت: پروژه مسکن مهر در حال حاضر ۹۳ درصد پیشرفت دارد. چندین بار بر این نکته تاکید کرده‌ام که در پروژه مسکن مهر به طورکلی یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی، حتی مرحله نازک کاری آنها به اتمام رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آنچه از مسکن مهر باقی‌مانده حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی است که از این تعداد، ۱۱۷ هزار واحد مسکونی از نظر مکان‌یابی مشکلات عمده‌ای دارند و در مراکزی قرار داردند که فاقد متقاضی است. اما آنچه که متقاضی دارد چیزی حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است که ممکن است تکمیل صددرصدی بخشی از آنها و واگذاری به متقاضیان آنها برای سال آینده (۹۶) باقی بماند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کارگاه ساختمانی در حال فعالیت هستند خدمات زیربنایی و روبنایی مناطقی که مسکن مهر در آنها ساخته شده است را دلیل اصلی عدم بهره‌برداری و تکمیل مسکن مهر عنوان کرد و گفت: آنچه مشکل اصلی مسکن مهر است عمدتا به خدمات زیربنایی و روبنایی برمی‌گردد و گرنه در ساخت و ساز واحدها مشکلی وجود ندارد و کارها بر اساس برنامه‌ریزی پیش می‌رود.

آخوندی تاکید کرد: بحث تامین زیرساختی در مسکن مهر از جمله تامین آب، برق، تاسیسات، فاضلاب و مسائلی از این دست، وظیفه وزارت راه و شهرسازی نیست که بخواهیم بر انجام آن متعهد شویم هرچند که دولت کار خود را انجام می‌دهد. بلکه، تامین زیرساخت‌ها وظیفه کل دولت است و برعهده یک سازمان به تنهایی نیست.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش عمده خانه‌سازی مسکن مهر تا پایان سال ۹۵ به اتمام می‌رسد. کارگاه‌های ساختمانی ساخت و ساز مانند پروژه‌ای مثل آزادراه تهران- شمال پروژه‌ای متمرکز نیست بلکه کارگاه‌های ساختمانی در همه جا به صورت پراکنده قرار دارند و کار خود را انجام می‌دهند.

آخوندی ادامه داد: اینکه بنده همواره به مسکن مهر نقد دارم و از آن گله می‌کنم، به این دلیل است که در انجام و اجرای چنین کارهایی که میلیون‌ها نفر به آن وابسته هستند در وهله نخست باید قبل از اجرا در هنگام مطالعات به فکر تامین زیرساخت‌ها و خدمات زیربنایی می‌بودند. اینجاست که جای نقد جدی دارد و در حال حاضر همه را گرفتار خود کرده است.

وی گفت: اخیرا سازمان مدیریت مطالعه‌ای انجام داده در این مورد که ما چقدر سرمایه برای زیرساخت‌های مسکن نیاز داریم. برآورد این سازمان ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که چنین بودجه‌ای اساسا وجود ندارد و رقمی که برای تامین و ادامه مسکن مهر در سال ۹۵ پیش‌بینی شده صفر بوده است و گرفتاری از اینجا شروع می‌شود، زیرا، اساسا دولت توانایی پرداخت چنین مبلغی ندارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بازپرداخت‌هایی که مردم دارند نیز مربوط به بانک است و بازپرداخت‌ها پول بانک بوده و پول بانک‌ها نیز اساسا پول مردم است و پول دولتی محسوب نمی‌شود و با وجوه امانی مردم، اساسا نمی‌توان زیرساخت‌ها را تامین کرد، گفت: ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فقط خدمات زیربنایی مسکن مهر است و خدمات روبنایی مسکن مهر عددی فراتر خواهد شد. به عنوان نمونه در تامین خدمات روبنایی در مناطقی که مسکن مهر ساخته شد به ۲ هزار و ۲۵۰ مدرسه نیاز بود. درحالی که برای آنها فکر نشد. هرچند قصد نقد وضع مسکن مهر را نداریم اما اینها شرحی از وضع موجود مسکن مهر است.

آخوندی تاکید کرد: ساخت مسکن مهر و آنچه بر اساس تعهدات بر عهده وزارت راه و شهرسازی است با سرعت خوبی در حال انجام است و هیچ کارگاه ساختمانی نیز تعطیل نشده است اما اگر مباحثی همچون زیرساخت‌ها و تامین آنها مدنظر است، وزارت راه و شهرسازی مسئولیت مستقیمی در این‌باره ندارد.

وزیر راه و شهرسازی، یکی از دغدغه های وزارت راه و شهرسازی را تامین خدمات روبنایی مساکن مهر عنوان کرد و افزود: بحث‌های فراوانی درباره تامین خدمات روبنایی مساکن مهر در دولت مطرح است و اگرچه ساخت مدرسه، کلانتری، مسجد و مراکز بهداشت جزو تعهدات وزارت راه و شهرسازی نبوده است اما با این حال وزارت راه و شهرسازی در دوره فعلی، ۴۷۷ مدرسه، ۵۷ کلانتری، ۴۲۴ مسجد و ۵ مرکز بهداشت ساخت است. زیرا ما معتقدیم که نمی‌توانیم به مردم بگوییم اوضاع همین است بلکه معتقدیم باید به فکر مردم باشیم.

آخوندی گفت: وقتی صحبت از مسکن مهر می‌شود، من همواره خود را به جای افرادی می‌گذارم که یک واحد مسکن مهر خریداری کرده‌اند و می‌خواهند در آن زندگی کنند و محل زندگی‌شان فاقد امکانات حداقل برای زندگی است، به همین دلیل نیز ساخت مدارس جهت آموزش، کلانتری برای ایجاد امنیت، مسجد برای معنویت و مرکز بهداشت برای سلامت محل زندگی را در اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی قرار داده‌ام.

وزیر راه و شهرسازی، هزینه ساخت خدمات زیربنایی مسکن مهر در سال ۹۴ را حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تخمین زد و گفت: مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان را برای خدمات زیربنایی مساکن مهر هزینه کردیم و این مبلغ از منابع داخل وزارت‌خانه در حوزه زمین و سایر حوزه‌های برای خدمات زیربنایی همچون معبر، آماده سازی آنها، سیستم‌های آب، فاضلاب و سایر امکانات هزینه شد.

آخوندی تاکید کرد: بخش عمده مسکن مهر تا پایان سال ۹۵ به اتمام می‌رسد و تنها شمار اندکی برای سال آتی باقی خواهد ماند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا نیاز هست که مردم برای تحویل واحدهای خود باز هم مبالغی پرداخت کنند یا خیر؟ گفت: پرداخت مجدد مبالغ دوباره بستگی به پروژه‌ها، اندازه و سال شروع آنها دارد. برخی پروژه‌ها هستند که در سال‌های ۸۹-۹۰ و برخی نیز در سال ۹۲ آغاز شده‌اند. مسلما، پروژه‌هایی که دیر شروع شده‌اند، با توجه به اینکه در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۳ قیمت‌ها به شدت افزایش یافت و تورم قابل‌توجه بود پرداخت مجدد خواهند داشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد