اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
سخنگوی وزارت امور خارجه:

موگرینی شنبه به تهران می آید

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فدریكا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هیات بزرگی از هفت كمیسیونر اتحادیه اروپا شنبه آینده (28 فروردین) به تهران سفر می كند.

حسین جابری انصاری روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: سفر خانم موگرینی و هیات بزرگ همراه وی نشان دهنده محتوایی و جدی بودن این سفر است.

رییس دستگاه دیپلماسی همچنین با بیان این كه نخست وزیر ایتالیا هم فردا به تهران می آید، اظهارداشت: در بهمن ماه گذشته سفر رییس جمهوری ایران به ایتالیا انجام شد كه سفر موفقی در زمینه تبادل نظر و رایزنی در مسایل مختلف دوجانبه و حصول توافق ها و تفاهم های اولیه بین بخش خصوصی و دولتی دو كشور بود.
جابری انصاری ادامه داد: در سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران مجموعه این رایزنی ها پیگیری خواهد شد و امیدواریم روابط دو كشور كه در دوران سخت روابط نسبتا متمایزی بوده است در دوره جدید هرچه بیشتر گسترش یابد تا منافع دو كشور و دو ملت را تامین كند.

** توافق های جدیدی بین تهران - مسكو برای اجرای قرارداد معوقه اس 300 حاصل شده است
جابری انصاری در خصوص تحویل سامانه دفاعی اس 300 به ایران اظهار داشت: توافق های جدیدی بین دو كشور برای اجرای قرارداد معوقه حاصل شده و در مسیر اجراست.
وی افزود: مرحله نخست این قرارداد مسیر اجرایی را طی كرده و امیدواریم بر اساس برنامه جدید تا پایان قرارداد مراحل مختلف اجرایی آن تكمیل شود.
جابری انصاری همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر و تحولات در وزارت امورخارجه بویژه تغییر پست حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه اظهار داشت: تعییر و تحول پست در وزارت امور خارجه امری كاملا عادی است و در طول هر سال و بویژه در تابستان تعداد قابل توجهی از مدیران مركز به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران اعزام می شوند.
وی تصریح كرد كه در مورد آقای امیر عبداللهیان هم جدا از تغییر و تحولات طبیعی در وزارت اموتر خارجه نیست.
وی افزود: هیچكس نه سخنگو، نه وزیر و نه معاونین پست های ابدی در وزارت امورخارجه ندارند، یك زمان آغاز می شوند و یك زمان خاتمه می یابد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آقای امیر عبداللهیان چند سال در این سمت شاغل بودند و خدمات شایانی انجام دادند و در صورتی كه گردشی صورت بگیرد كاملا طبیعی خواهد بود.
جابری انصاری خاطرنشان كرد: تفسیرها و تحلیل ها مختلفی كه در این زمینه مطرح می شود نوعی خیالات و حرف ها بی اعتبار است و هیچ ربطی با تغییرات در وزارت امور خارجه ندارد.

** عربستان سیاست خلاف حركت عقربه های ساعت دنبال می كند
خبرنگاری سوال كرد: عربستان برای جلوگیری از افزایش صادرات نفت ایران دست به وضع تحریم های ثانویه علیه ایران زده و اعلام كرده است كه نفتكش های خارجی كه یكی از 3 بندر آخر محل بارگیریشان ایران است باید قبل از ورود به آب های عربستان از مقامات سعودی مجوز بگیرند در این مورد موضع وزارت امور خارجه ایران چیست؟
سخنگوی وزارت خارجه نیز گفت: اقدامات و مواضع این گونه عربستان سعودی كه بالاتر از ظرفیت های اجرایی این كشور است ایستادگی در برابر اراده بین المللی و اجرای توافقاتی است كه بین طرف های مختلف ایجاد شده است.
جابری انصاری یادآور شد: عربستان سعودی به دلیل این كه منافع خود را در اجرا نكردن توافقات و تحولات در سطح منطقه و جهان دنبال می كند نه فقط در برابر ایران بلكه در برابر منافع طرف های مختلف منطقه ای و بین المللی كه منافع خودشان را در گسترش همكاری ها و تبادلات اقتصادی مابین ایران و كشورهای مختلف می بینند در حال موضع گیری است و اقداماتی را انجام می دهد.
وی ادامه داد: اما دوران این سیاست ها گذشته است و عربستان در حال رویارویی با بسیاری از كشورهای منطقه و جهان است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح كرد: عربستان سیاستی را در مسیر خلاف عقربه های ساعت دنبال می كند و این سیاست ، سیاست عقیمی است كه با موفقیت همراه نخواهد شد.
خبرنگار دیگری سوال كرد كه آقای ظریف اخیرا گفته است كه سال جدید را باید سال همكاری با همسایگان و كشورهای پیرامون خود قرار دهیم، آیا وزارت خارجه برای تحقق این مهم برنامه خاصی دارد؟
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: اولویت نخست این وزارتخانه و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مقطع فعلی گسترش همكاری ها و روابط براساس منافع متقابل با همسایگان هم در حوزه جنوبی و هم در حوزه شمالی و شرق و غرب ایران است و در چارچوب این سیاست برنامه های مختلفی داریم كه یكی از نمودهای آن هم سفر اخیر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به كویت است.
جابری انصاری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران روابط ممتازی را با بسیاری از كشورهای همسایه دارد كه در همین مسیر تحركات و اقدامات جدیدی هم در پیش دارد.
وی یادآور شد: متاسفانه سیاست برخی بازیگران منطقه ای باعث تشدید درگیری ها و اختلافات در سطح منطقه است كه جمهوری اسلامی ایران در نقطه مقابل این سیاست است.
سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین گفت: ایران همه ظرفیت های سیاست خارجی و روابط خارجی خود را برای گسترش همكاری ها و مناسبات در حوزه های سیاسی، اقتصادی، منطقه ای و بین المللی در جهت حل و تخفیف مشكلات و بحران های موجود در منطقه به كار خواهد گرفت.
جابری انصاری افزود: برای تامین منافع اقتصادی و سیاسی كشورهای منطقه در همین قالب و با همین هدف گیری مجموعه ای از تحركات و رفتار و آمدهای متقابل در آینده نزدیك در دستور كار ایران با كشورهای همسایه خواهد بود.

** توجه به حوزه های مختلف جغرافیایی و ژئوپلتیك در سیاست خارجی ایران حایز اهمیت است
خبرنگار دیگری سوال كرد پس از توافق هسته ای شاهد تحركات دیپلماتیكی بیشتری با كشورهای اروپایی بودیم، اما كارشناسان اعلام كردند كه نگاه وزارت امورخارجه به كشورهای آسیای میانه و قفقاز كمرنگ تر شده است آیا ما شاهد تحركات بیشتر در این مناطق خواهیم بود؟
سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: من بارها گفتم كه سیاست خارجی ایران باید یك سیاست متوازنی باشد و تمركز بر یك حوزه خاص در شرایط فعلی جهان محقق كننده منافع ایران و هیچ كشوری نخواهد بود.
وی ادامه داد: بنابراین توجه به حوزه های مختلف جغرافیایی و ژئوپلتیك در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران حایز اهمیت است و راهنمای تنظیم روابط با حوزه های مختلف جغرافیایی، منافع ایران و طرف های متقابل خواهد بود.
وی یادآور شد: دكتر ظریف 12 روز قبل از تعطیلات سال جدید به 6 كشور شرق آسیا سفر كرد و بعد از تعطیلات عید نیز بلافاصله اجلاس سه جانبه رامسر با حضور تركیه و جمهوری آذربایجان كه چهارمین نشست بود، برگزار شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه كرد: در نشست رامسر درمورد همكاری های سه جانبه در حوزه های مختلف اقتصادی و غیراقتصادی آخرین رایزنی ها انجام شد و برنامه اقدام مشتركی هم در حوزه های مختلف همكاری و گسترش روابط مورد توافق قرار گرفت .
جابری انصاری گفت: بعد از اجلاس رامسر وزیر امور خارجه برای شركت در نشست سه جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه به باكو سفر كرد كه این مجموعه ای از همكاری ها و تعاملات سه جانبه در حوزه های اقتصادی و غیراقتصادی را شامل می شود.
وی یادآور شد: سیاست خارجی ایران سیاستی متوازن و توجه به حوزه های مختلف جغرافیایی و ژئوپلتیكی است و اصل راهنمای ما منافع جمهوری اسلامی ایران از مسیر این همكاری ها خواهد بود و در همین مسیر هم پیش خواهیم رفت.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد