اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

ایران وارد مذاکره شد تا تحریم ها برداشته شود نه تعلیق /آمریکا ادبیات خود را اصلاح کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: فارغ از همه شعارها، مردم، مجلس و دولت همه به دنبال این بودند که تحریم ها برداشته نه آنکه تعلیق شود، بنابراین آمریکا باید ادبیات خود را اصلاح کند تا برداشت دیگری صورت نگیرد.

غلامعلی جعفرزاده افزود: حتی در صورت لغو تحریم های ایران، یکی دو سال طول می کشد که شرایط اقتصادی و تجاری، به خصوص صنعت نفت و گاز ایران به حالت عادی بازگردد.


وی در رابطه با هزینه های اقتصادی تحریم های ایران، گفت: چارچوب تحریم های بین المللی که طی چندین دهه گذشته علیه کشور شکل گرفته بر اکثر بخش های اقتصادی ایران تاثیرگذار بوده است.


این نماینده مجلس افزود: در صورت لغو تحریم ها هزینه واحدهای تولیدی و نیاز به نقدینگی آنها کاهش خواهد یافت و راه برای سرمایه گذاری خارجی باز و رابطه عادی مالی و اقتصادی با کشورها و نهادهای بین المللی برقرار خواهد شد، در نتیجه دستاورد اقتصادی ما در گرو لغو همه تحریم ها است.


وی ادامه داد: با اینکه برخی اقتصاددانان نیز تذکر داده اند که رفع تحریم ها در کوتاه مدت منجر به شکوفایی اقتصاد ایران نمی شود اما به دلیل اهمیتی که لغو تحریم ها در اقتصاد کشور دارد، اگر آنها بر تعلیق تحریم ها پافشاری کنند، ما هم بحث هسته ای را تعلیق می کنیم و اگر لغو کنند، تا جایی که به حقوق ملت آسیب وارد نشود، لغو می کنیم.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به آنکه اگر آمریکا به نفع خود تعابیر مختلفی از برجام ارایه دهد، مرتکب اشتباه بزرگی شده است، گفت: وزارت خارجه اذعان می دارد که تحریم ها برداشته می شود اما به مرور زمان و با حجم کم بنابراین خطوط قرمز ما هم این است که تحریم ها باید یکجا برداشته شود چرا که نمی توانیم به دشمن دیرینه اعتماد کنیم.


این نماینده مجلس با اشاره به سابقه تاریخی روابط ما با امریکا، افزود: سابقه تاریخی نشان می دهد که آمریکایی ها در دهها مورد بعد از پذیرفتن موضوعی، دبه درآورده اند و با آنکه اوباما می گوید من با دیگران فرق دارم و به شما تضمین می دهم اما مگر کسی که حتی نمی تواند یک برجام و مصوبه را از کنگره بگیرد، چقدر قدرت دارد که بتوانیم روی قدرت و تضمین او حساب باز کنیم.


این نماینده مجلس تصریح کرد: در نتیجه ما به هر شکلی که طرف آمریکایی عمل کند، عمل خواهیم کرد و این را حق ملت خود می دانیم، اگر آمریکا در لغو تحریم ها جدی نباشد، کمتر از یک ساعت به نقطه اول خود بازخواهیم گشت.


وی با بیان اینکه نقد کمیسیون برجام کمک به دولت تلقی می شود، گفت: این کمیسیون فعلا کار بررسی کارشناسانه را انجام می دهد و نقاط قوت و ضعف را اعلام می کند اما بهتر است بیرونی ها اجازه دهند مجلس استقلال خود را حفظ و بر این اساس، رای خود را صادر کند.


لازم به ذکر است؛ مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان نکات مهمی را درباره برنامه جامع اقدام مشترک هسته ای (برجام)، رویکرد ایران نسبت به این موضوع و همچنین انتقاد از رویکرد آمریکا درباره این مساله بیان کردند.


ایشان با تاکید بر اینکه اگر تحریم ها برداشته نشود، معامله ای در کار نخواهد بود، تصریح کردند: اگر در مذاکرات در برخی موارد کوتاه آمدیم و برخی امتیازات را داریم، عمدتا برای این بود که تحریم ها برداشته شود وگرنه چه لزومی به حضور در مذاکرات بود و ما کار خود را ادامه می دادیم؛ بنابراین، باید تکلیف این موضوع مشخص شود.


رهبر معظم انقلاب با تاکید بر لزوم ورود مجلس به موضوع بررسی برجام، خاطرنشان کردند: من در مورد نحوه بررسی و اینکه آن را رد کنند و یا تصویب هیچ توصیه ای به مجلس ندارم و نمایندگان ملت باید تصمیم بگیرند.

انتهای پیام /


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد