اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دلار اسیر رفتارهای هیجانی

سایت طلا : بازار ارز در روزهای اخیر تحت تأثیر جو روانی توافق هسته ای بود که دلار با نوسانات شدید و با تجربه ی کف قیمتی سال 94، اسیر این رفتارهای هیجانی شد.

به گزارش سایت طلا، دلار در هفت روز گذشته با افت و خیزهایی روبرو شد که در نظر کارشناسان این نوسانات با توجه به رخ ندادن اتفاقی خاص و ایجاد نشدن گشایش ارزی، مقطعی و زود گذر خواهد بود.

بازار ارز در حالی هفته ی گذشته را آغاز کرد که دامنه ی نوسانات محدود و فضای بازار نسبتاً آرام بود و فعالان رشد دلار را در این روز به فعالیت معامله گران غیر رسمی نسبت دادند که پیرامون برخی اخبار منتشر شده از مذاکرات هسته ای به دنبال کسب سود بودند.

البته در این روز اکثر معامله گران ترجیح دادند منتظر نتایج نهایی مذاکرات باشند.

در روز شنبه در کنار دلار 3249 تومانی، یورو و پوند نیز هفته را با افزایش قیمت آغاز کردند و بر بهای 3640 و 5030 تومان قرار گرفتند.

روز یکشنبه در آستانه ی آشکار شدن نتیجه ی مذاکرات هسته ای، میزان خرید دلار بسیار کاهش و دلار افت 19 تومانی را تجربه کرد و بر بهایی قرار گرفت که از 24 اسفندماه سال 93 برای این ارز بی سابقه بود.

احتمال افزایش دامنه ی نوسانات بعد از توافق هسته ای و نگاه مثبت اکثر معامله گران به این مذاکرات سبب شد تا حجم خرید کاهش و میزان فروش افزایش یابد.

جو انتظاری بازار و کاهش حجم معاملات سبب شد تا دلار در روز دوشنبه رکورد کاهشی دیگری را تجربه کند و با 18 تومان کاهش نرخ فروشش تا آبان ماه سال 93 به عقب برود.

درحالیکه برخی از معامله گران منتظر ریزش دلار به زیر کانال 3200 تومانی پس از توافق هسته ای هستند، گروهی دیگر براین باورند دلار افت شدیدی را متحمل نمی شود و در صورت کاهش این ارز، سطح تقاضا افزایش و دلار با آغاز سفرهای تابستانی بعد از ماه رمضان تقویت می شود.

افت دلار در روز دوشنبه در حالی بود که دلار رسمی با افزایش همراه شد تا بیش از پیش شکاف این دو ارز کاهش یابد.

در این روز بهای یورو با 40 تومان کاهش به 3580 تومان رسید که کف قیمتی این ارز در سال جاری بود و فعالان تضعیف این ارز در سطح جهانی را در این امر موثر دانستند. ارزش پوند نیز با 30 تومان کاهش به 4990 تومان رسید که این ارز این بها را در اواخر فروردین ماه سال 94 تجربه کرده بود.

بازار ارز روز سه شنبه را با نوسان شدید و افت قیمت آغاز کرد و دلار در لحظاتی به زیر مرز 3200 تومان رفت. اما هر چه زمان به برگزاری نشست عمومی نزدیک تر می شد دلار در مسیر بازگشت قرار گرفت و در نهایت با بسته شدن بر بهای 3235 تومان، رشد 23 تومانی را شاهد بود.

در پایان معاملات این روز ارزش یورو و پوند به 3580 و 4980 تومان و درهم امارات به 878 تومان رسید.

گزارش سایت طلا حاکیست، چهارشنبه بازار ارز روز پرنوسانی را شاهد بود. معامله گران غیر رسمی با خرید ارز و ایجاد هیجان از کاهش بیشتر قیمتها تحت تأثیر فضای روانی توافق هسته ای جلوگیری و با برهم زدن تعادل میان عرضه و تقاضا زمینه ی رشد دلار را فراهم کردند.

اما صرافی بانک ها با افزایش عرضه به مدیریت بازار پرداختند و مانع از رشد دلار شدند، بطوریکه با بسته شدن دلار بر بهای 3218 تومان نسبت به روز گذشته 17 تومان کسر داشت.

در این روز یورو و پوند افزایش 90 و 110 تومانی را به ثبت و بر بهای 3670 و 5090 تومان قرار گرفتند. درهم امارات نیز با رشد 17 تومانی بر نرخ 895 تومان ایستاد.

روز پنج شنبه قیمت دلار 12 تومان افزایش یافت اما بهای هفتگی این ارز افت قیمت را تجربه کرد.

یورو و پوند بعد از رشد روز گذشته مجدداً در مسیر کاهشی قرار گرفتند و کاهش 60 و 40 تومانی را متحمل شدند.

در پایان مبادلات روز پنج شنبه دلار و یورو با بهای 3230 و 3610 تومان و پوند و درهم با قیمت 5050 و 884 تومان به فروش رسیدند.

کارشناسان تغییرات نرخ ارز در هفته ی گذشته را ناشی از رفتارهای هیجانی برخی از فعالان اقتصادی دانستند و معتقدند اثرات این توافق طی ماههای آینده در بازار نمود خواهد یافت.

کریمی مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با تأکید بر نمایان شدن آثار توافق هسته ای بر متغییرهای اقتصادی و بازارها در بلند مدت، بیان داشت؛ در حقیقت توافق هسته ای بر متغییرهای بنیادین، الگوهای تولیدی و روابط تجاری که متغییرهای بلند مدت تعیین نرخ ارز در اقتصاد هستند، آثاری دارد که به لحاظ ساختاری بودن این متغییرها، طی ماههای آینده و به تدریج قابل ارزیابی و مشاهده خواهد بود.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد