هشدار انگلیس: با اسرائیل مرتبطید، به بابالمندب نزدیک نشوید
شرکتهای امنیت دریایی به کشتیها توصیه کردهاند که برای عبور از دریای سرخ ارتباطات خود با اسرائیل را بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه ارتباط از آنجا دوری کنند.
به گزارش سایت طلا،در روزهای اخیر، صنعت حملونقل دریایی جهان با هشدارها و توصیههایی جدی از سوی مراکز و شرکتهای امنیت دریایی روبهرو شده است. هشدارهایی که کشتیها را به بررسی دقیق هرگونه ارتباط با رژیم صهیونیستی دعوت میکند تا از خطر هدف قرار گرفتن توسط نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ در امان بمانند.
شرکت انگلیسی «فانگارد تک» که در زمینه مدیریت ریسکهای دریایی فعالیت میکند، گزارشی منتشر کرده و معیارهایی را برشمرده که بر اساس آنها، کشتیها ممکن است به فهرست اهداف نیروهای صنعاء وارد شوند.
بر مبنای این گزارش، کشتیهایی که با پرچم اسرائیل تردد میکنند یا در ساختار مالکیت آنها بهطور کامل یا جزئی ردپایی از منافع اسرائیل دیده میشود ــ چه از طریق مالکیت، ثبت شرکت، سرمایهگذاری یا ارتباط با تجار اسرائیلی ــ و همچنین کشتیهایی که سابقه پهلوگیری در بنادر اشغالی را داشتهاند، در معرض خطر حمله قرار دارند.
این شرکت همچنین هشدار داده است که کشتیهایی که به بنادر اسرائیل سفر کردهاند و به شرکتهایی وابستهاند که با ساختار مالکیت یا مدیریت کشتی هدف ارتباط دارند، نیز میتوانند مورد حمله واقع شوند.
«فانگارد تک» در این گزارش تصریح کرده: «تمامی شرکتهای حملونقل موظفند با دقت و بررسی کامل، اطمینان حاصل کنند که آیا کشتیهای آنها هیچگونه ارتباط علنی با اسرائیل دارند یا خیر؛ چه در زمینه سفرهای پیشین به بنادر اسرائیل، چه در مالکیت، چه در ساختار سهامداری و سایر پیوندها.»
همچنین هشدار داده شده که خاموش کردن سیستم شناسایی خودکار کشتیها (AIS) تاثیری در مخفی شدن از دید نیروهای انصارالله نخواهد داشت و به همین دلیل این اقدام نمیتواند مانع حملات احتمالی شود.
در همین زمینه، مرکز اطلاعات نیروهای دریایی بینالمللی مشترک (JIMAC) نیز در پایان هفته گذشته، یادداشتی منتشر کرده که مورد توجه پایگاه «یمن إیکو» قرار گرفته است. در این یادداشت بهصراحت به تمامی شرکتهای کشتیرانی و اپراتورهایی که از دریای سرخ، بابالمندب و خلیج عدن عبور میکنند، توصیه شده است تا ارزیابیهای ریسک خود را بازنگری کنند و نسبت به هرگونه سفر به بنادر اشغالی از سوی ناوگان خود، کشتیهای همگروه، کشتیهای اجارهای یا آنهایی که بهطور مشترک مدیریت میشوند، بررسیهای دقیق انجام دهند.
این مرکز بر لزوم بررسی دقیق ردپای دیجیتال کشتیها ــ از جمله دادههای سیستم AIS، سامانههای ردیابی کشتی و پایگاههای داده عمومی ــ تأکید کرده تا مانع از برداشتهای احتمالی نیروهای یمنی از وجود ارتباط با اسرائیل شود.
انتشار این هشدارها پس از آن صورت گرفت که نیروهای مسلح یمن در پاسخ به تجاوزگریهای صهیونیستها و حامیانشان، دو کشتی تجاری بهنامهای «مجیک سیز» و «اترنتی سیز» را که توسط شرکتهایی با سابقه همکاری با بنادر اسرائیل اداره میشدند، در عملیاتهایی دقیق و حسابشده هدف قرار داده و غرق کردند.
خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه به نقل از منابع امنیتی دریایی فاش کرد که آمادگیهای اطلاعاتی نیروهای یمنی در این حملات، نسبت به گذشته، بسیار پیشرفتهتر و دقیقتر بوده است. طبق این گزارش، دادههای حملونقل جهانی نشان داده است که کشتیهای ناوگانهایی که این دو کشتی به آنها تعلق داشتهاند، بارها به بنادر اسرائیل سفر کرده بودند.
در پی این تحولات، بسیاری از کشتیهایی که از دریای سرخ عبور میکنند، در بخش پروفایل دیجیتال خود عباراتی همچون «هیچگونه ارتباطی با اسرائیل نداریم» را درج کردهاند تا از خطر حملات احتمالی در امان بمانند.
عبدالملک الحوثی، رهبر انقلاب یمن روز پنجشنبه تأکید کرد که حملات اخیر بهدلیل تلاشهای صهیونیستها برای بازگشایی بندر ایلات و انتقال فعالیتهای کشتیرانی به آن، توسط شرکتهای همکار با اسرائیل انجام شده است. وی تصریح کرد که تصمیم منع عبور کشتیهای مرتبط با اسرائیل همچنان پابرجاست.