اونس طلا2297.71
مظنه14,826,000
18 گرم3,422,500
ارزش سکه33,402,978
قدیم (بهار)38,200,000
جدید (امامی)41,800,000
نیم24,300,000
ربع15,500,000

خبر مهم فرزین درباره تجارت ایران

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، تجارت ایران علاوه بر کشورهای همسایه، با اعضای گروه اقتصادی بریکس نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش سایت طلا،محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی، امروز در دهمین همایش اقتصاد مقاومتی در بانک مرکزی با عنوان «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» بیان کرد:‌ با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تجارت ایران علاوه بر کشورهای همسایه، با اعضای گروه اقتصادی بریکس نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه هدف بانک مرکزی تقویت حکمرانی ریال است، گفت: ‌سهم صادرات و واردات ما عدد بزرگی است، اقتصاد ما اقتصاد باز است و به همین دلیل نسبت به ارز حساس می‌شویم.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: قبل از تحریم‌ها روال مراودات و مبادلات مالی مشخص بود ولی تحریم‌ها موجب شد نقشه تجاری تغییر کند، با تحریم، تجارت ما با غرب به شرق رفت ولی مراودات مالی به شرق نرفت؛ هنوز بیشتر شعب بانکی ما در غرب هستند؛ در انگلستان سه بانک داریم درحالی که تجارتی نداریم ولی در چین با این حجم از تجارت، بانکی نداریم. در این زمینه دچار مشکل هستیم.

فرزین اضافه کرد: ‌نقل و انتقال ارزی هم با تحریم‌ها تغییراتی داشت که پر هزینه و سخت‌تر شده است، ‌برای اینکه حکمرانی ارزی کل را تقویت کنیم باید ابزارهای لازم برای نقل و انتقالات ارزی کشور را تقویت کنیم.

‌وی با تأکید بر اینه ضرورت دارد ‌سازوکار جدیدی برای مراودات تجاری بعد تحریم‌ها تعیین می‌کردیم، گفت: حجم تجارت ما نزدیک به 200 میلیارد بوده است، ولی هنوز نتوانستیم به اندازه ای که در غرب حضور تخصصی داشتیم در شرق هم باشیم، از ابتدا که من به بانک‌ مرکزی آمدم این سیاست را در دستور کار قرار دادم؛ نظام رسمی مالی در منطقه نداریم و انتقال این نظام دشوار است، بخش زیادی از نیروها و شعبمان در کشورهایی هستند که هیچ مراوده ای نداریم، کم کم باید حضورمان را در این کشورها کم کنیم.

وی ادامه داد: سهم تجارت کشورمان سال گذشته نزدیک ۲۰۰ میلیارد دلار بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به افزایش سهم کشورهای شرقی در تجارت، ادامه داد: باید بتوانیم در این حوزه حضور بسیار قوی تری داشته باشیم؛ نهادسازی کنیم و از آن هم استفاده کنیم، در بریکس پیشنهادهایی برای روسیه داریم.

به گفته فرزین؛ باید تحولات اقتصادی را در بریکس دنبال کنیم، حکمرانی ارزی بدون‌تعامل با دنیا امکان‌پذیر نیست و باید با شرق و شریک‌های تجاری روابط مالی را توسعه دهیم.

وی اضافه کرد: در کشور ما دائما کانال‌هایی نرخ‌سازی می‌کنند و هرچه زمان می‌گذرد تعداد این کانالها افزایش می‌یابد و بعضا مرجعیت هم دارند ولی امیدواریم مرجعیت ارزها را به مرکز مبادله ارزی منتقل کنیم، هنوز با این هدف فاصله داریم ولی خسته نمی‌شویم و‌ حتما دنبال میکنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در کشور فضایی درست شده است که هرچقدر بیشتر انتقاد کنید جذاب‌تر نشان می‌دهد، ‌باید بتوانیم نقاط مثبت کشور را هم ببینیم، باید بتوانیم از دانش و توان تمام متخصص ها استفاده کنیم. در حوزه ارز چون دائما درحال تهدید بودیم الان متخصصان خوبی در این حوزه داریم که تسلط بالایی دارند.

وی با اشاره به اینکه همین الان 50 شعبه خارج از کشور داریم، ادامه داد: اینطور نیست که خودمان را محدود کرده باشیم بلکه دنبال توسعه روابط بین الملل هستیم و‌نمیخواهیم مرز بکشیم دور کشورمان.

رئیس کل بانک مرکزی به حکمرانی ریال هم اشاره و تاکید کرد: جریانی در کشورمان شکل گرفته که دایما درحال تضعیف حکمرانی ریال است؛ نمیگویم به عمد ولی بعضا تمام جوانب دیده نمی شود و‌مشکل ساز می‌شود، رمزارزها به‌راحتی می‌توانند جایگزین پول ملی کشور بشوند ولی در کشور ما بسیاری از وظایف اجتماعی و محدودیت ها به بانکها تحمیل می شود و ریال تضعیف می شود و خیلی ها ترجیح میدهند با ارزی غیر از ریال مبادله کنند، نباید مبادله با ریال را پر‌هزینه کنیم.

وی تصریح کرد: کسانی که در سیاست‌گذاری هستند باید حواسشان به ریال باشد، ‌حکمرانی ریال بسیار با اهمیت است، ریال افشور که مطرح کردیم اینگونه است که بخشی از مبادلات با کشورهای همسایه با ریال انجام شود؛ ما در بانک‌ مرکزی مرزبان ریال هستیم؛ معضل ما ریال است نه دلار؛ باید روی ریال متمرکز شویم. ریال امروز جایگزین پیدا کرده است؛ صنف‌ها از شمش، رمز ارز و دلار استفاده می‌کنند.

وی افزود: ‌در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌ها باید به ریال توجه شود؛ اگر لازم است همایش یا کمیته‌ای تشکیل شود ما هم آماده‌ایم کمک کنیم تا به راهکاری برسیم تا ریال تضعیف نشود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد