اونس طلا2337.71
مظنه14,931,000
18 گرم3,446,800
ارزش سکه33,639,543
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)41,100,000
نیم24,200,000
ربع14,500,000

دلیل عجیب عدم بارش برف و باران در ایران؟!

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در خصوص ماجرای نصب دکل‌های ضد تگرگ در اطراف کوه سبلان توضیحاتی ارائه داد.

به گزاش سایت طلا، مجید کوهی، مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در خصوص شایعاتی مرتبط با نصب دکل‌های پراکنده کننده ابرهای تگرگ‌زا در سبلان اظهار کرد: این سیستم‌ها صرفا به شکل نقطه‌ای و بر روی محوطه برخی از باغات مشکین‌شهر و خلخال نصب شده و تاثیر می‌گذارد و کار آن تبدیل تگرگ موجود در ابر همان محوطه به باران برای جلوگیری از خسارت به محصولات باغی است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در خصوص ماجرای نصب دکل‌های ضد تگرگ در اطراف کوه سبلان توضیحاتی ارائه داد.

طی روزهای اخیر شایعاتی درباره نصب دکل‌های دورکننده تگرگ‌زا در اطراف کوه سبلان منتشر شد و گفته شد که این دکل‌ها سبب پراکنده شدن ابرهای بارش‌زا در منطقه می‌شود.

بررسی موضوع از طریق مراجع ذی‌ربط نشان داد که این سیستم بیشتر از ۱۰ سال پیش در منطقه نصب شده است که جهت بررسی بیشتر موضوع گفت‌وگویی را با مدیرکل‌هواشناسی استان اردبیل انجام دادیم.

مجید کوهی، مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در خصوص شایعاتی مرتبط با نصب دکل‌های پراکنده کننده ابرهای تگرگ‌زا در سبلان اظهار کرد: این سیستم‌ها صرفا به شکل نقطه‌ای و بر روی محوطه برخی از باغات مشکین‌شهر و خلخال نصب شده و تاثیر می‌گذارد و کار آن تبدیل تگرگ موجود در ابر همان محوطه به باران برای جلوگیری از خسارت به محصولات باغی است.

وی افزود: اینکه نصب این سیستم‌ها بتواند ابرهارا پراکنده کند و یا مانع بارش شود کذب است، زیرا صرفا این ستون‌ها می‌توانند برای محدوده‌خاصی جهت تبدیل تگرگ به باران عمل کنند که تحقق این امر نیز شرایط خاص خود را دارد و عملکرد این ستون‌ها جهت از بین بردن تگرگ قطعی نبوده و نسبی است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل تاکید کرد: این سیستم‌های ضد تگرگ ۱۰ سال پیش به شکل شخصی در برخی از باغات اطراف سبلان و جنوب استان نصب شده است و متولی آن خود باغداران هستند.

کوهی عنوان کرد: از نظر هواشناسی وجود این سیستم‌ها هیچ مانعی برای بارش و وجود ابرها نیست و شایعه مورد در این باره تکذیب می‌شود.

جلوگیری از خسارت به باغات با تبدیل تگرگ به باران

غفور آقایی، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز به فارس گفت: چیزی به نام دکل تگرگ‌زدا در کوه سبلان نداریم و صرفا دستگاه‌های تبدیل تگرگ به باران در حدود ۱۲ عدد در برخی از باغات شهرستان مشکین‌شهر نصب شده است.

وی در خصوص عملکرد این دستگاه‌ها افزود: دستگاه‌های تگرگ‌زدا در حالت عادی غیرفعال هستند، اما زمانی که ابری تگرگ‌زا برروی محوطه باغی قرار می‌گیرد شلیکی از سوی این دستگاه به سمت جو انجام می‌شود تا به شکل مقطعی مانع برخورد تگرگ با محصولات کشاورزی موجود در باغات شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تاکید کرد: دستگاه‌های تگرگ‌زدا هیچ‌گونه مانعی برای بارش و ابرهای منطقه ایجاد نمی‌کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد