اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

نرخ تورم در ترکیه به ۵۶ درصد رسید

با توجه به افزایش هزینه انرژی و مواد غذایی، نرخ تورم در ترکیه در ماه گذشته میلادی احتمالاً حدود ۵۶ درصد بوده و از ۴۸ درصد ماه ژوئیه فراتر رفته است.

به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، نرخ تورم در ترکیه با سریع‌ترین سرعت از ابتدای سال جاری میلادی رو به افزایش است و تلاش‌های بانک مرکزی این کشور را به چالش می‌کشد. بانک مرکزی ترکیه تلاش می‌کند با افزایش نرخ بهره هزینه زندگی مردم را پایین بیاورد.

نظرسنجی از اقتصاددان‌ها نشان می‌دهد با توجه به افزایش هزینه انرژی و مواد غذایی، نرخ تورم در ترکیه در ماه گذشته میلادی احتمالاً حدود 56 درصد بوده و از 48 درصد ماه ژوئیه فراتر رفته است.

آمار تورم ماهیانه احتمالاً 6.5 درصد خواهد بود. در استانبول، بزرگترین شهر ترکیه و مرکز تجاری این کشور، تورم سالیانه به بیش از 74 درصد در ماه اوت رسیده است.

اولویت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از انتخاب مجدد در ماه مه بازگرداندن ثبات قیمت‌ها بوده است. وی تیم اقتصادی خود را با منصوب کردن مهمت شیمشک به عنوان وزیر دارایی و حافظ ارکان به عنوان رئیس بانک مرکزی تغییر داد.

تلاش برای پایان دادن به دوره نرخ پایین بهره تا حالا باعث سه بار افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی تا 25 درصد شده است.

رئیس بانک مرکزی ترکیه در اواخر ژوئیه اعلام کرد تورم تا پایان سال جاری میلادی احتمالاً 58 درصد خواهد بود و در سه ماهه دوم سال آینده میلادی به اوج 60 درصد می‌رسد. مقامات مالی ترکیه هشدار داده‌اند افزایش قیمت‌ها ممکن است فراتر از حد پیش بینی آنها باشد.

تحلیلگران وال استریت عقیده دارند سیاست‌های پولی ترکیه باید سختگیرانه‌تر شود. از نظر این تحلیلگران متوسط نرخ تورم در پایان سال جاری میلادی در این کشور 65 درصد خواهد بود. تاثیر اقدامات اخیر بانک مرکزی مانند افزایش نرخ بهره تا مدت‌ها ظاهر نخواهد شد و فشار قیمت‌ها همچنان تورم را در کوتاه مدت بالا می‌برد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد