اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

چه چیزی باعث شد پیکان قراضه 500میلیون تومان قیمت بخورد؟ + ویدیو

روز گذشته طی چند ساعت، انتشار رگباری آگهی‌های فروش خودروی پیکان، فضای دیوار و شیپور را به تسخیر خود درآورد.

روز گذشته طی چند ساعت، انتشار رگباری آگهی‌های فروش خودروی پیکان، فضای دیوار و شیپور را به تسخیر خود درآورد.

روزنامه فرهیختگان در این باره نوشت: موضوع قابل‌تامل، قیمت‌های نجومی این آگهی‌هاست که پیکان با 20 تا 25 سال کارکرد بین 350 تا 500 میلیون تومان آگهی شده است.

موضوع جالب‌توجه دیگر، تکرار عجیب‌وغریب و کلافه‌کننده این آگهی‌هاست. این اقدام ظاهرا از سوی سفته‌بازان و با هدف قیمت‌سازی صورت می‌گیرد، موضوعی که در روزهای اخیر مورد انتقاد رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد قرار گرفت. در این خصوص رئیس‌جمهور خواستار ساماندهی سکوهای انتشار آگهی و جلوگیری از قیمت‌سازی این سکوها شد و وزیر اقتصاد نیز پیشنهد در نظر گرفتن جرایم پلکانی و درنهایت لغو مجوز سکوهای متخلف را مطرح کرد.

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که افزایش قیمت پیکان و سفته‌بازی پیرامون آن ناشی از خبری است که درخصوص اسقاط خودروهای فرسوده منتشر شده است. برخی از فعالان بازار خودرو می‌گویند سفته‌بازان شایعه کرده‌اند که ترخیص خودروهای وارداتی مشروط به اسقاط خودروهای فرسوده است و با این دست‌فرمان درحال بازارگرمی و سفته‌بازی از آب گل‌آلود هستند. البته این خبر چندان جدید نیست و 28 تیرماه 1402 رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفت تمامی خودروهای وارداتی اعم از نو و کارکرده، برای شماره‌گذاری باید گواهی اسقاط داشته باشند. برخی منتقدان این الزام قانونی می‌گویند خودرویی اسقاط نمی‌شود و صرفا با کاغذبازی، افرادی صاحب میلیاردها تومان رانت می‌شوند و مهم‌تر از آن، با این الزام قانونی عملا قیمت خودروهای وارداتی افزایش شدیدی هم خواهد داشت.

مردم فریب سفته‌بازان پیکان را نخورند

یک مقام آگاه در وزارت صمت در این خصوص گفت مردم به چند دلیل فریب سفته‌بازان آگهی‌های فروش خودروهای فرسوده به قیمت‌های گزاف را نخورند. وی در پاسخ به سوال «فرهیختگان» که ماجرای گرانی عجیب خودروهای فرسوده و ازجمله آگهی فروش 500 میلیون تومانی پیکان 20 و 25 ساله چیست، گفت ظاهرا سفته‌بازان در بازار شایعه کرده‌اند که قرار است در قبال خارج کردن خودروهای فرسوده، خودروهای وارداتی ترخیص شوند. اما در این خصوص باید به چند نکته توجه داشت.

نکته اول اینکه برای واردات نیاز به برگه اسقاط است نه خودروی فرسوده! برگه اسقاط نیز مطابق آیین‌نامه دولت که در حال تصویب بوده، قیمت‌گذاری می‌شود. یعنی قیمت برگه اسقاط را سازمان حمایت تعیین می‌کند و هر برگه اسقاط نمی‌تواند از حدود 30 میلیون تومان فراتر رود.

نکته دوم هم اینکه، فرض کنید همانند آنچه که درخصوص برگه اسقاط برای تولید داخل رخ دهد و قیمت برگه اسقاط را برخی از اعضای اتحادیه اسقاط بخواهند بالا ببرند. در این صورت همانند آنچه که در تولید داخل رخ داد و اگر اختلالی در روند تولید ایجاد شود، دولت لایحه‌ای را به مجلس می‌برد که به جای برگه اسقاط، یک‌ونیم درصد قیمت خودرو به صندوقی برای دادن وام به مالکان خودروی فرسوده برای جایگزینی داده شود و عملا دولت اجازه نخواهد داد که قیمت گواهی اسقاط از میزان یک‌ونیم درصد قیمت خودرو بالاتر رود.

نکته سوم، تمرکز اصلی واردات روی خودروهای برقی است که از دادن برگه اسقاط معاف هستند!

نکته چهارم اینکه، مطابق قانون تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها ممنوع خواهد شد، پس خودروی فرسوده با توجه به وضع عوارض بالا روی آن، بی‌ارزش‌تر از قبل خواهد شد و گران خریدن آن هیچ توجیهی ندارد و صرفا برای مالک هزینه‌های جانبی فراوان ایجاد می‌کند.

بنابراین حالا که بازار خودرو ریزشی است و حتی در سامانه یکپارچه خودروهای عرضه شده متقاضی ندارد و بیش از پنجاه درصد انصراف می‌دهند، مردم فریب تبلیغات و شایعات دلال‌ها برای گرانفروشی خودروهای فرسوده را نخورند و توجه داشته باشند که قیمت برگه اسقاط هیچ زمانی از یک‌ونیم درصد قیمت خودرو بالاتر نخواهد رفت!

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد