اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تحلیل بلومبرگ از نشست بریکس

پایگاه خبری بلومبرگ با اشاره به پیوستن عربستان سعودی، مصر و امارات به گروه بریکس آن را نزدیک شدن متحدان واشنگتن به مدار روسیه و چین خواند.

به گزارش سایت طلا،به دنبال تصمیم گروه بریکس برای اضافه کردن 5 عضو جدید شامل عربستان سعودی، مصر، امارات عربی متحده، ایران و اتیوپی به این گروه، رسانه‌های غربی در حال بررسی و تحلیل این اقدام مهم و اثرات استراتژیک و ژئوپلتیک آن در عرصه بین‌المللی هستند.

خبرگزاری بلومبرگ در تحلیلی در این زمینه نوشت: بعضی از متحدان ایالات متحده آمریکا در غرب آسیا از جمله بزرگترین صادر کننده نفت، در حال نزدیکتر شدن به مدار چین و روسیه هستند؛ اقدامیکه باعث افزایش پیچیدگیهای ژئوپلتیک به ویژه پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین خواهد شد.

این گزارش افزود: عربستان سعودی، امارات متحده و مصر پس از دعوتی که روز پنج شنبه در جریان اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی صورت گرفت قرار است به این بازار بزرگ نوظهور متشکل از پنج کشور برزیل، روسیه، چین، آفریقای جنوبی و هند بپیوندند. این کشورها در کنار ایران، آرژانتین و اتیوپی قرار است از اول ژانویه سال 2024 عضو این گروه شوند.

بلومبرگ با اشاره به مساله جایگزینی دلار با ارزهای ملی نوشت که اعضای بریکس با ورود کشورهای جدید احتمالا در تلاش برای جایگزینهایی برای دلار در معاملات تجاری خود برخواهند آمد.

ایده ایجاد گروه بریکس با نزدیکی ۴ قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به حضور ۴ عضو موسس، به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ رسماً تاسیس شد. آفریقای جنوبی نیز در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ به این گروه اضافه شد و نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

بریکس نمادی از «رژیم‌سازی و ساختارسازی جدید در صحنه بین‌المللی» است که توسط قدرت‌های در حال ظهور و در مقابل گروه G7 شکل گرفته و رو به پیشرفت است. بانک بریکس نیز با نام «بانک توسعه نوین» در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد. در حال حاضر این گروه بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی جهانی (۳۱.۵ درصد) را در مقایسه با سایر بلوک‌های اقتصادی از جمله گروه ۷ (۳۰.۷ درصد) به خود اختصاص داده است. ۴۶ درصد از نیروی کار دنیا، یک چهارم مساحت خشکی زمین، حدود ۴۰ درصد از جمعیت جهان (۳ میلیارد و ۱۸۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱) به اعضای فعلی این گروه تعلق دارد. در اجلاس ژوهانسبورگ ۲۰۲۳ علاوه بر ۵ کشور اصلی، از سران ۷۰ کشور دیگر برای شرکت در اجلاس دعوت شده که هیچیک از کشورهای اصلی غربی در لیست مدعوین قرار ندارند.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد