اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بلومبرگ: رکورد ده ساله فروش نفت ایران به چین شکسته شد!

بر اساس برآورد کپلر، بزرگترین واردکننده نفت جهان در این ماه حدود 1.5 میلیون بشکه در روز نفت خام از ایران می‌گیرد. این در مقایسه با میانگین 917000 بشکه در روز در هفت ماهه اول سال است و بالاترین رقم در ارقام کپلر متعلق به سال 2013 خواهد بود.

به گزارش سایت طلا، به ادعای موسسه اطلاعاتی کپلر، واردات نفت تحریم‌شده ایران از چین به بالاترین سطح در حداقل یک دهه اخیر رسیده است، زیرا افزایش قیمت های جهانی باعث جذابیت بیشتر نفت خام تخفیف خورده شده است. نکته عجیب اینجاست که داده‌های گمرک چین هیچ وارداتی از ایران را از اواسط سال 2022 نشان نمی‌دهد.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، ایران امسال صادرات نفت خود را افزایش داده است زیرا دست این کشور از نظر ژئوپلیتیکی قوی‌تر شده و بیشتر محموله‌ها به چین می‌روند. به گفته بازرگانانی که در بازار فعال هستند، به نظر می‌رسد که کاهش کاوش و بازرسی واردات قیر توسط پکن که گاهی اوقات نفت خام ایران به در پوشش آن پنهان می‌شود، باعث تسریع در عبور محموله‌ها از گمرک می شود.

بر اساس برآورد کپلر، بزرگترین واردکننده نفت جهان در این ماه حدود 1.5 میلیون بشکه در روز نفت خام از ایران می‌گیرد. این در مقایسه با میانگین 917000 بشکه در روز در هفت ماهه اول سال است و بالاترین رقم در ارقام کپلر متعلق به سال 2013 خواهد بود.

جهش حدود یک پنجمی در قیمت جهانی نفت خام برنت از اواخر ژوئن، تقاضا برای نفت تخفیف‌خورده را افزایش می‌دهد، که بیشتر آن توسط پالایشگاه‌های مستقل خوشه‌ای در استان شاندونگ خریداری می‌شود. معامله‌گران گفتند که دو گرید اصلی ایران در حال حاضر با تخفیف بیش از 10 دلار در هر بشکه نسبت به برنت معامله می‌شوند و به طور قابل توجهی ارزان‌تر از انواع روسی هستند.

نفت خام ایران؛ جذاب و بهینه برای ارزان‌خرها

همایون فلکشاهی، تحلیل‌گر ارشد نفت در کپلر، می‌گوید: «هرچه قیمت‌های ثابت بالاتر برود، برای پالایشگاه‌های شاندونگ بهتر است تا به دنبال نفت خام ایران باشند. او گفت که در داده‌های دولت چین اغلب به‌عنوان نفت مالزی طبقه‌بندی می‌شود و اگر با نفت خام سنگین‌تر ونزوئلا مخلوط شود، گاهی اوقات می‌توان آن را به عنوان مخلوط قیر رقیق گزارش کرد.

پالایشگاه‌های مستقل اغلب نفت خام ایران را به عنوان مواد اولیه مانند مخلوط قیر پنهان می‌کنند تا از مصرف سهمیه واردات نفت خود جلوگیری کنند.

دولت آمریکا تحقیقاتی را در مورد واردات مواد اولیه در شاندونگ در ماه آوریل آغاز کرد که جریان نفت خام سنگین‌تر از ایران و ونزوئلا را متوقف کرده بود. دلایل این کاوش هنوز مشخص نیست، اما به گفته معامله‌گران، اخیراً کاهش یافته است.

در همین حال، شرکت Vortexa Ltd.، شرکت دیگری که جریان نفت به چین را رصد می‌کند، گفت که این کشور در ماه جاری حدود 1 میلیون بشکه در روز از نفت خام ایران مصرف می‌کند، در حالی که رکورد 1.3 میلیون بشکه در دسامبر بود. برآوردهای متضاد از شرکت‌های ردیابی نفت‌کش ممکن است به دلیل روش‌های مختلف در تجزیه و تحلیل آمار و جریان باشد.

اما لی، تحلیلگر Vortexa گفت: «سهمیه‌های واردات خام و عدم اطمینان در مورد استانداردهای واردات غیرخام، واردات چین را در ماه اوت تحت کنترل قرار داده است. او گفت که بخشی از افزایش صادرات نفت ایران ممکن است به انبارهای شناور نیز برود.

این صنعت به ارقام شرکت‌هایی مانند Kpler و Vortexa متکی است، زیرا خرید نفت ایران معمولاً در داده‌های گمرک چین گنجانده نشده است و از ژوئن 2022 هیچ وارداتی را نشان نمی‌دهد.

نفت خام ایران اغلب به عنوان مخلوط قیر رقیق‌شده طبقه بندی می‌شود. بر اساس داده‌های گمرک، واردات نفت سنگین در ماه ژوئن حدود 88 برابر نسبت به ماه مه افزایش یافت، در حالی که خرید مخلوط قیر چهار برابر شد. مالزی بزرگترین تامین کننده هر دو دسته است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد