اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

واکنش مقامات صهیونیستی به تبادل زندانیان دو تابعیتی در ایران

چند مقام رژیم صهیونیستی در واکنش به تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن آن را بخش کوچکی از یک توافق غیررسمی بزرگتر میان دو طرف بر سر برنامه هسته‌ای ایران در راستای تلاش دولت جو بایدن برای ممانعت از دستیابی تهران به تسلیحات اتمی دانستند.

به گزارش سایت طلا به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، مقامات صهیونیستی در واکنش به خبر توافق تهران و واشنگتن بر سر تبادل زندانیان که دیروز (پنج شنبه) اعلام شد، مدعی شدند که این توافق، بخش کوچکی از تفاهم دو طرف در راستای یک توافق غیررسمی بر سر برنامه هسته ای ایران است.

دو مقام ارشد دفاعی رژیم صهیونیستی در گفت و گو با این روزنامه پرشمارگان آمریکایی مدعی شدند که تبادل زندانیان درواقع نتیجه توافقاتی است که میان ایران و آمریکا در جریان مذاکرات غیرمستقیم در عمان انجام شده است.

اشاره مقامات اسرائیلی به توافق تهران- واشنگتن بر سر تبادل زندانیان به انتقال چهار زندانی آمریکایی به یک هتل در تهران است که شبکه خبری سی ان ان نزدیک به دولت بایدن نخستین بار خبر آن را منتشر کرد و آن را نشانه ای امیدوار کننده از آزادی آنها پس از سال‌ها حبس دانست.

این شبکه خبری اسامی سه زندانی دو تابعیتی را سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز اعلام کرد و در مورد نام نفر چهارم آن را نامشخص خواند.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود در این خصوص آورده است: توافقنامه زندانیان می تواند دیپلماسی بیشتر بین دو کشور را تسهیل کند، زیرا دولت جو بایدن به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

بر اساس ادعای مطرح شده مقامات صهیونیستی، توافق بر سر تبادل زندانیان باتوجه به اینکه دولت بایدن به دنبال ممانعت ایران از دستیابی به تسلیحات هسته ای است، می تواند منجر به تسهیل دیپلماسی میان دو کشور شود.

نیویورک تایمز در ادامه به نقل از مقامات اسرائیلی افزود: با توافق میان دو طرف بر سر زندانیان، یکی از گره های موجود در روابط تهران و واشنگتن برطرف می شود.

این روزنامه سپس مدعی شد: در ماه های اخیر روابط ایران و آمریکا به دلیل حمایت تهران از مسکو در جنگ با اوکراین با ارسال پهپادهای جنگی و تهدیدات ایران در حوزه تجارت دریایی در خلیج فارس و سایر مسائل، شاهد تنش بیشتری بوده است.

نویسنده این مطلب با بیان اینکه تبادل زندانیان میان تهران- واشنگتن حاکی از پایبندی دو طرف به توافقات غیررسمی منعقد شده در عمان است، اضافه می کند که براساس این معامله، نه تنها توسعه برنامه هسته ای ایران محدود می شود بلکه حملات نیروهای نیابتی ایران علیه پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه هم متوقف خواهد شد.

یک مقام نظامی آمریکا نیز در این خصوص به نیویورک تایمز گفت که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه و عراق حملات علیه نیروهای آمریکایی را کاهش داده‌اند.

اما مقامات آمریکایی در واکنش به ادعای مقامات اسرائیلی مبنی بر توافق با تهران در جریان مذاکرات غیرمستقیم در عمان، دستیابی به هرگونه توافق هسته ای با ایران را رد کردند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در این خصوص تاکید کرد که توافق بر سر تبادل زندانیان با تهران منجر به کاهش تحریم ها علیه ایران نمی شود.

اظهارات این مقام دولت واشنگتن در حالی است که نیویورک تایمز در گزارشی دیگر به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: آمریکا و ایران به توافقی دست یافته‌اند تا در ازای تبادل چند ایرانی، چهار آمریکایی زندانی در ایران، آزاد شوند و در نهایت تهران به حدود ۶ میلیارد دلار درآمد نفتی خود دسترسی پیدا کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد