اونس طلا2337.71
مظنه14,931,000
18 گرم3,446,800
ارزش سکه33,639,543
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)41,100,000
نیم24,200,000
ربع14,500,000
گزارش آگهی

حمایت از مشتری در برابر سایپا

قانونگذار در پی تخلفات گزارش شده از شرکت سایپا راه های قانونی را جهت طرح شکایت مشتریان از شرکت سایپا در نظر گرفته است.

بازار انحصاری خودرو در ایران موجب شده است تا سهم بالایی از خرید و فروش اتومبیل میان مردم به دو شرکت سایپا و ایران خودرو اختصاص یابد. بازار انحصاری خودرو اولین و مهم‌ترین اثری که در جامعه از خود باقی می‌گذارد، نارضایتی مشتری است. بدون رقابت شرکت‌های خودروسازی نیازی به بهبود عملکرد خود در تولید و توزیع نمی‌بینند و به این ترتیب میزان شکایات مردمی بالا خواهد رفت.

محدودیت در محصولات، قیمت‌گذاری نامناسب و عدم تحویل به موقع خودروی صفر باعث شده است تا سیل عظیمی از شکایات مردمی به سوی شرکتی مانند سایپا روانه شود. ما در این مطلب به بررسی وضعیت فعلی سایپا و راهکارهای حمایتی قانونگذار می‌پردازیم.

تخلفات و دلایل شکایت از سایپا کدام است؟

بسیاری از شما با ساز و کار فروش خودرو در سایپا آشنا هستید. شرکت سایپا با دریافت بخشی از هزینه خودرو به صورت اولیه و مابقی به صورت اقساط یا در هنگام تحویل قصد داشته که وضعیت را برای مشتریان خود آسان کند اما در مقابل با نامعلوم بودن قیمت نهایی خودرو به هنگام تحویل مشکلات جدیدی را به وجود آورده است.

فرض کنید بهای خودرویی ۲۰۰ میلیون تومان است و شما ۱۰۰ میلیون تومان را به صورت پیش پرداخت به حساب سایپا واریز کرده و در نهایت ۱۰۰ میلیون دیگر را باید تا مهلتی مقرر بپردازید. چنین وضعیتی برای افراد با احتساب درآمد و دارایی خود قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی می‌باشد.

در حالی که آنچه که امروز مشاهده می‌شود آن است که مبلغ اعلامی اولیه ۲۰۰ میلیون تومان است اما پس از آن که شما ۱۰۰ میلیون تومان را پرداخت می‌کنید، بدهی باقیمانده شما به صورت نامعلوم و افزایشی قرار می‌گیرد. در نتیجه به هنگام تحویل شما باید مبلغی بیشتر بپردازید که حتی مشخص نیست با چه نرخی افزایش یافته است.

دومین دلیل عمده شکایت از سایپا نامعلوم بودن زمان تحویل خودرو است. به هنگام پیش خرید خودرو تاریخ و بازه زمانی معمولا سه ماهه یا شش ماهه و یکساله تعیین می‌شود اما این موعد به هنگام تحویل با تاخیر رو‌به‌رو است. از طرف سایپا به مشتری اعلام می‌شود که قطعه خاصی از خودرو حاضر نیست یا به دلایل تحریم فعلا امکان تهیه را نخواهند داشت.

و در نهایت بخش خدمات پس از فروش سایپا در بسیاری از موارد مورد انتقاد کاربران قرار گرفته است. به ویژه در مواردی فرد ماشین صفر خود را مجبور است به دلیل مشکلات فنی پس از دو هفته برای تعمیر بیاورد و مشکل درست تشخیص داده نمی‌شود یا به درستی رفع نمی‌شود.

همه این موارد و بسیاری دلایل و تخلفات دیگر باعث شده است تا مشتریان سایپا با این پرسش مواجه شوند که چگونه می‌توان از سایپا شکایت کرد؟ ما در ادامه به بررسی طرق مختلف و پیگیری آن می‌پردازیم.

راه‌های قانونی و حمایتی مشتریان برای شکایت از سایپا

برای طرح شکایت از سایپا راه‌های قانونی مطرح شده است که ما در ذیل به ۵ راهکار مهم خواهیم پرداخت.

سامانه شکایت از شرکت سایپا

سامانه شکایت از شرکت سایپا نوعی پشتیبانی درون سازمانی است که شما به صورت داخلی شکایت و نارضایتی خود را به این شرکت اعلام می‌کنید تا جهت بررسی اقدام نمایند.

جهت استفاده از این روش کافیست تا به آدرس اینترنتی saipacorp.com مراجعه نموده و پس از ثبت نام اولیه، به بخش مرکز امور مشتریان بروید. در این بخش با ثبت مشخصات خود و خودروی مورد نظر شرحی از شکایت خود را وارد نموده و در صورت لزوم مشخصات نمایندگی مدنظر را نیز وارد نمایید.

با مراجعه مجدد به سایت پاسخ شکایت خود را دریافت خواهید کرد و ممکن است در مواردی با شما تماس گرفته شود.

همچنین روش‌های دیگری نیز از سوی سایپا برای شما فراهم شده است:

شکایت مشتریان تهرانی با شماره تلفن ۶۱۶۱۱۸۱۷
شکایت مشتریان خارج از تهران با شماره تلفن ۰۹۶۷۷۰
ارسال پیامک به سامانه پیامکی به شماره ۱۰۰۰۱۸۱۷
شکایت از طریق مکاتبه به صندوق پستی ۱۴۱۴-۳۷۵۱
شکایت از طریق ارسال ایمیل به آدرس customer@saipayadak.org

شکایت از طریق سازمان بازرسی کل کشور

در ماده ۲ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور آمده است که صلاحیت این سازمان رسیدگی به شکایات وارده بر عملکرد شرکت‌ها و موسسات و ارگان‌های دولتی، عام المنفعه و نیمه دولتی می‌باشد. در نتیجه طرح شکایت از سایپا نیز توسط سازمان بازرسی کل کشور امکان‌پذیر می‌باشد.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت سازمان بازرسی کل کشور به آدرس shekayat.bazresi.ir شکایت خود را به انضمام مدارک مستدل ثبت نمایید. با ورود اطلاعات تماس خود امکان ارسال کد پیگیری و اطلاع رسانی‌های بعدی برای شما میسر می‌باشد.

شکایت از طریق وزارت صنعت و معدن

در خصوص طرح شکایت در وزارت صنعت و معدن ابتدا لازم است تا با در دست داشتن مدارک لازم مانند اصل قرارداد فی‌مابین و مدارک شناسایی شکایت خود را ثبت کنید. تماس با شماره تلفن ۱۲۴ هم جهت ثبت شکایات مردمی آماده پاسخگویی می‌باشد. ابلاغیه و اطلاع رسانی‌های بعدی از سوی این سازمان به شما صورت خواهد گرفت.

نتیجه شکواییه مشتری، تا حداکثر سی روز کاری مشخص گردیده و سایپا موظف است در مهلت قانونی، در خصوص شکایت واصله اقدام نماید.

شکایت از طریق سازمان تعزیرات حکومتی

شکایت از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، مانند سایپا، می‌تواند از طریق سازمان تعزیرات حکومتی در برخی از کشورها امکان‌پذیر باشد. سازمان تعزیرات حکومتی یک نهاد مستقل است که وظیفه حل اختلافات و رسیدگی به شکایات عمومی و خصوصی در قالب قوانین و مقررات حاکم بر آن کشور را دارد. افراد و شرکت‌ها می‌توانند در صورت بروز مشکلات و اختلافات با سازمان‌های دولتی، شامل سایپا، اقدام به تقدیم شکایت کنند.

برای رسیدگی به شکایات در سازمان تعزیرات حکومتی، افراد باید مستندات و مدارک مرتبط با شکایت خود را ارائه دهند و موضوع شکایت را به طور کامل شرح دهند. سازمان تعزیرات حکومتی سپس به بررسی و تحلیل شکایت می‌پردازد و در نهایت تصمیم‌گیری را انجام می‌دهد. در برخی موارد، شکایت‌ها به صورت حضوری مورد بررسی قرار می‌گیرند و در بعضی دیگر از طریق فرم‌های آنلاین یا ایمیل ارسالی ممکن است پیگیری شوند.

مهم‌ترین هدف از تشکیل سازمان تعزیرات حکومتی، ارتقاء عدالت و انصاف در جامعه است. از این رو، اعتبار و قوانین مرتبط با این سازمان باید به‌گونه‌ای باشند که بتواند به درستی و منصفانه به شکایات و اختلافات مردم پاسخ دهد و حقوق آن‌ها را حفظ کند. در نتیجه، تصمیمات گرفته شده توسط سازمان تعزیرات حکومتی می‌تواند به عنوان نمونه‌ای از اعمال عدالت و حمایت از حقوق افراد در جامعه محسوب شود.

شکایت از طریق مراجع قضایی

برای اقدام به شکایت از سایپا در دادگاه، شما نیاز به تعیین دلیل دقیق شکایت خود و جمع‌آوری مدارک و مستندات مرتبط با این موضوع دارید. در ادامه توضیحات کوتاهی را ارائه می‌دهم که شما را به مراحل اصلی اقدامات شکایت در دادگاه هدایت می‌کند:

تعیین دلیل شکایت: قبل از شروع فرآیند شکایت، باید دلیل و اساس شکایت خود را مشخص کنید. این شکایت می‌تواند به دلیل ارتکاب سایپا از عملکرد نادرست، عدم انجام تعهدات قراردادی، یا نقض حقوق شما یا دیگران باشد. بررسی دقیق موارد و جمع‌آوری اطلاعات کافی از اهمیت بالایی برخوردار است.
مراجعه به وکیل: انتخاب وکیل متخصص که با مسائل حقوقی مرتبط با سایپا آشنا است، می‌تواند به شما کمک زیادی کند. وکیل می‌تواند به شما راهنمایی کند، مستندات لازم را جمع‌آوری کند و در تدوین شکایت و نمایندگی شما در دادگاه به شما کمک کند. همچنین، وکیل می‌تواند شما را در مذاکره با سایپا یا حضور در جلسات دادگاه همراهی کند.

با توجه به پیچیدگی حقوقی مسائل و فرآیندهای دادگاه، همکاری با یک وکیل ماهر و با تجربه می‌تواند تاثیر بسزایی در موفقیت شکایت شما داشته باشد. پس از تعیین دلیل شکایت و انتخاب وکیل، می‌توانید با طی کردن مراحل قانونی، شکایت خود را از سایپا در دادگاه تعریف کنید و انتظار داشته باشید که مسئله شما به صورت حرفه‌ای و قانونی مورد بررسی قرار گیرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد