اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دلار فرو ریخت/ پیش‌بینی جدید از قیمت دلار در بازار

امروز قیمت دلار متاثر از سیگنال‌های معامله‌گران کاهشی بازار در شب گذشته، کانال ۴۹ هزار تومانی را بعد از یک ماه از دست داد.

به گزارش سایت طلا، امروز قیمت دلار متاثر از سیگنال‌های معامله‌گران کاهشی بازار در شب گذشته، کانال ۴۹ هزار تومانی را بعد از یک ماه از دست داد. بازیگران ارزی معتقدند بازار خالی از سیگنال منفی است و زمزمه‌هایی از توافق موقت نیز به گوش می‌رسد.

امروز ۲۵ تیر بعد از گذشت بیش از سه هفته، قیمت دلار کانال ۴۹ هزار تومانی را از دست داد و در کانال پایین‌تر معامله‌ شد. تعبیر معامله‌گران بازار ارز از این کاهش قیمت، عدم تزریق سیگنال منفی به بازار است. امروز دلار با قیمت ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

در حالی که تنها سه روز به آغاز محرم باقی مانده، برخی از معامله‌گران شکست سد ۴۹ هزار تومانی را ناشی از رکود بازار در ماه محرم می‌دانند. این در حالی است که دیروز برخی معامله‌گران دم از افزایش مقطعی قیمت دلار در روزهای آینده به جهت راهپیمایی اربعین و خروج چند میلیون نفر از کشور می‌زدند. به اعتقاد آنها این افراد احتیاج به ارز دارند و تقاضای نقدی ارز بالا می‌رود.

چرا کاهش قیمت دلار خطرناک است؟

جواد فلاحیان کارشناس اقتصادی، معتقد است که نوسانات سه تا چهار درصدی در بازار ارز منطقی است در همین راستا وی به تجارت‌نیوز گفت: «هنوز بازار در حالت نوسانات سایدوی است و بازار ارز همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد. باید توجه داشت فعلا این بازار با مخابره اخبار مثبت مدیریت می‌شود.»

وی به فاکتورهای کلان اثرگذار بر قیمت دلار اشاره کرد و افزود: «نقدینگی و تورم در حال رشد است و این ناترازی تمام فعالان اقتصادی را مردد کرده است که دلار به کدام سمت حرکت می‌کند.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «ماه‌هاست که در اقتصاد کشور اقلام و کالاها با دلار بالای ۵۰ هزار تومان مبادله می‌شود و این قیمت در سایر کالاها تثبیت شده و با کاهش دلار روند نزولی نمی‌گیرد. بنابراین پایین آمدن بیش از حد قیمت دلار می‌تواند اثرات بدی را روی کلیت اقتصاد داشته باشد.»

وی با تاکید بر اینکه کلیت بازارها اعم از خودرو، مسکن، طلا و سکه و حتی بازار سرمایه در رکود به سر می‌برند، خاطرنشان کرد: «برخلاف رکود قیمت‌ها در سال جاری، سال گذشته بازارها رشد قیمتی قابل توجهی داشتند، به همین منظور شاید بتوان گفت بازاری که رشد بیشتری داشته، امسال با ریزش بیشتری مواجه شده است.»

اسکناس آمریکایی با کدام سیگنال ریخت؟

در حالی که برخی معامله‌گران معتقدند بازارساز با ثبات نرخ حواله درهم امارات سعی کرده قیمت دلار را در یک محدوده خاص نگه دارد. اما به نظر نمی‌رسد مسیر نزولی قیمت دلار به این سادگی‌ها فراهم شده باشد. موید این موضوع نیز کنایه برخی معامله‌گران بازار ارز به قیمت مرغ در روز جاری بود. به اعتقاد آنها زمانی که سایر اقلام و کالاها جهش قیمتی دارند،‌ چرا قیمت دلار که به سایر بازارها خط می‌دهد باید ارزان شود؟

شاید اشاره به این مقدمه خالی از لطف نباشد که، این روزها اوضاع برای ایران خوب پیش می‌رود و در کنار فروکش کردن اعتراضات داخلی، روابط با چین و روسیه به ثمر نشسته، کشورهای عربی به دنبال راه‌هایی برای نزدیک‌ شدن به تهران هستند و موضوع دیگر، مربوط به توافق با ایالات متحده است. این مقدمه مربوط به گزارشی در خصوص توافق موقت ایران با آمریکا از روزنامه رژیم صهیونیستی هاآرتص منتشر شده است.

محدودیت غنی‌سازی در ازای آزادسازی ارزی

این رسانه که سابقه انتشار اخبار محرمانه را در پرونده خود دارد، اشاره کرده که دولت بایدن در حال اجرای یک توافق‌نامه نانوشته با ایران است که اجرای بخش قابل توجهی از آن شروع شده است. دولت بایدن از اعلام رسمی آن به عنوان یک توافق امتناع می‌کند، خصوصا به این دلیل که واکنشی منفی از سمت جمهوری‌ خواهان کنگره را در پی خواهد داشت.

این روزنامه مدعی است که ابتکار ایالات متحده مبتنی بر «توقف در ازای آزادسازی» است. ایران متعهد شده که اورانیوم را بالاتر از سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی نکند. واشنگتن نیز به صورت ضمنی با آزادسازی دارایی‌های ایران به ارزش ۲۰ میلیارد دلار در بانک‌های چندین کشور موافقت می‌کند. ایران و کشورهای غربی متقابلاً زندانیان یکدیگر را آزاد خواهند کرد. این تفاهمات غیررسمی از قبل عملی شده و به نظر می‌رسد که ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم را بسیار کاهش داده است.

کاهش قیمت در بازار ارز مقطعی است؟

باید توجه داشت که روز چهارشنبه ۱۷ خرداد این نشریه در گزارشی مدعی شد که مذاکرات ایران و آمریکا پیشرفت چشمگیری داشته است. که بعدتر توسط دولت بایدن هر گونه توافقی با ایران تکذیب شد. اما این خبر بار اخبار سیاسی را بر دوش بازارهای مالی سنگین‌تر کرد و توانست قیمت سکه را میلیونی کاهش دهد و دلار نیز کریدور ۵۰ هزار تومانی را از دست داد.

کارشناسان اقتصادی همواره بر سیاست تنش‌زدایی مسئولان کشور تاکید دارند. آنها معتقدند این رویکرد بدون توافق حداقلی در حوزه برجام نتایج چندانی برای کشور نخواهد داشت. با این وجود این عده می‌گویند اگر در حوزه برجام اتفاق خاصی رخ دهد، قیمت دلار تا ۴۴ هزار تومان هم می‌رسد اما این روند نزولی موقتی است زیرا شرایط کلان اقتصادی ، مانع ماندگاری طولانی‌ مدت دلار در این محدوده می‌شود.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد