اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

کویت مدعی ضرورت تعیین مجدد مرزهای دریایی با ایران شد

وزیر نفت کویت بی‌اعتنا به مرز بندی‌های سابق دریایی کشورش با ایران، تعیین مجدد مرزها به منظور حل اختلاف بر سر میدان گازی آرش (الدره) را خواستار شد.

به گزارش سایت طلا، «سعد البراک»، وزیر نفت کویت در گفت‌وگو با اسپوتنیک ترسیم مرزها با ایران را نخستین گام برای حل اختلاف بر سر مالکیت میدان نفت و گاز الدره/آرش خواند.

وزیر کویتی در پاسخ به تاکید ایران بر حق خود در میدان آرش گفت: تعیین مرزها اولین گام است و بعد از آن هرکس حقی داشته باشد، آن را ‌خواهد گرفت.

وی در گفت‌وگو با این خبرگزاری روسی افزود: کویت بر اساس قوانین بین المللی اداره می‌شود که جهان بر اساس آن اداره می‌شود ‌... تعیین مرزها بر اساس قوانین بین المللی انجام شود و هرکسی حق خود را بگیرد.

اختلاف کویت و عربستان سعودی با ایران بر سر میادین نفتی آرش پیشینه طولانی دارد و حالا با تاکید ایران بر ضرورت حل این اختلاف به منظور بهره برداری از منابع این میادین و حفاری آنجا‌، مناقشات رسانه‌ای میان کویت و عربستان سعودی با ایران بیشتر شده و کویت و عربستان برنامه‌های ایران را رد کردند.

وزیر نفت کویت به تازگی مدعی شده است که میدان گازی آرش، ثروت طبیعی کویت و عربستان است و تا زمان ترسیم مجدد مرزهای دریایی، هیچ طرف ثالثی در آن حقی ندارد.

مذاکرات ایران و کویت بر سر میدان آرش/الدوره از سال ۱۹۶۰ آغاز شده و تا امروز ادامه دارد و بحث اصلی بر سر تعیین مرز آب‌های فلات قاره بین این دو کشور است.

مرزهای دریایی ایران در سال‌های پیش از انقلاب ۵۷ و بر اساس قوانین بین‌المللی تعیین شده که تا امروز مورد پذیرش حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است.

با این مرزبندی، حدود ۴۰درصد ساختمان میدان گازی آرش در مرزهای ایران قرار می‌گیرد اما کویت، با استناد به نتایج پژوهش‌های سایزمیک(لرزه‌نگاری) شرکت شل، مدعی مرزهای تازه‌ای شده که تمام میدان آرش را در محدوده بی طرف کویت-عربستان قرار می‌دهد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد