اونس طلا2337.71
مظنه14,636,000
18 گرم3,378,700
ارزش سکه32,974,908
قدیم (بهار)37,500,000
جدید (امامی)40,600,000
نیم23,900,000
ربع14,500,000

کف و سقف «شهریه» مدارس غیردولتی اعلام شد

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ میزان شهریه مصوب مدارس غیر دولتی از ۵ میلیون آغاز می‌شود و تا ۴۸ میلیون تومان است که فقط دو مدرسه ما مجاز به دریافت شهریه ۴۸ میلیون تومانی هستند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال در فرمول شهریه مدارس غیر دولتی «نیروی انسانی» را همراه با لزوم «آموزش» این نیروها مد نظر قرار داده‌ایم، گفت: برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ میزان شهریه مصوب مدارس غیر دولتی از ۵ میلیون آغاز می‌شود و تا ۴۸ میلیون تومان است که فقط دو مدرسه ما مجاز به دریافت شهریه ۴۸ میلیون تومانی هستند.

به گزارش سایت طلا، احمد محمودزاده در نشستی خبری با موضوع شهریه مدارس غیر دولتی و توانمندسازی نیروی انسانی در مدارس غیر دولتی، اظهار کرد: ۳۸ درصد از شهریه تعیین شده برای هر مدرسه نیز طبق فوق برنامه است؛ فعالیت‌های تابستانی مدارس به شهریه‌ ثابت اضافه می‌شود که این شهریه برای مهر ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ به بعد است و شامل حال فعالیت‌های امسال نمی‌شود.

شهریه فعالیت‌های فوق برنامه و پرورشی «اختیاری» است

وی با بیان اینکه سرانه نیروی انسانی، سرانه فضای فیزیکی و تجهیزاتی، ضریب کیفیت بخشی و فوق برنامه درسی و برنامه‌های مکمل در شهریه تعیین شده مدارس مد نظر قرار گرفته است، ادامه داد: شهریه فعالیت فوق برنامه و پرورشی مدارس غیر دولتی اختیاری است و البته اغلب والدین برای دریافت این برنامه ‌ها فرزندان را در مدارس غیر دولتی ثبت نام می‌کنند.

محمودزاده تصریح کرد: حداکثر ساعت فعالیت فوق برنامه و مکمل و تابستانی در مقطع ابتدایی ۶ ساعت، در مقطع متوسطه اول ۸ ساعت در مقطع متوسطه دوم ۷ ساعت و برای هنرستان‌ها ۲ تا ۵ ساعت در هفته است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش همچنین با تاکید بر اینکه اگر والدین برای فوق برنامه‌ها، شهریه به مدارس پرداخت کرده‌اند باید برگزاری این برنامه‌ها را از مدرسه طلب کنند، گفت: تلاش می‌کنیم کیفی سازی برنامه‌های آموزشی و پرورش را در پیش داشته باشیم.

حداکثر شهریه دریافتی با احتساب فوق‌برنامه‌ها و برنامه‌های تابستانی هر مدرسه را در سایت ببینید

محمودزاده تاکید کرد: این دو مدرسه‌ای که مجاز به دریافت ۴۸ میلیون تومان شهریه در سال ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ هستند، اگر فوق برنامه و مکمل و برنامه تابستانی خود را بارگزاری کنند و از ما مجوز بگیرند، با ۳۸ درصد شهریه این فوق برنامه‌ها نهایتا باید ۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شهریه بگیرند. در سایت مشارکت‌ها مبلغ شهریه هر مدرسه غیر دولتی در شهریه مصوب، فوق برنامه، مکمل و برنامه تابستانی درج شده است و خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به آن از شهریه‌ها مطلع شوند. همچنین پوستری در مدارس غیر دولتی نصب شده که این امر را اطلاع رسانی می‌کند.

مدارس باید شهریه دریافتی اضافی را به خانواده‌ها بازگردانند

وی همچنین درباره مدارسی که بعضا شهریه‌هایی بیش از آنچه تعیین شده دریافت می‌کنند نیز تاکید کرد: شهریه مازاد حتما باید به خانواده‌ها بازگردد. هیچ مدرسه‌ای حق اضافه گرفتن شهریه ندارد و باید این هزینه‌ها به خانواده‌ها برگردد. من خودم از یکی دو مدرسه تهران بازدید کردم. امسال تا حدودی از افزایش شهریه مدارسی که بیش از آنچه تعیین شده بود از خانواده‌ها دریافت کرده بودند، جلوگیری کردیم و اگر شهریه افزایش یافته، خیلی پایین تر از سایر مدارس است.

تعیین تکلیف برای مدارسی که زبان خارجی تدریس می‌کنند

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درباره مدارسی که اقدام به تدریس زبان‌های خارجه می‌کنند نیز عنوان کرد: تدریس زبان اگر به عنوان برنامه تقویتی و مکمل است جزو فعالیت مدرسه‌ای محسوب می‌شود اما اگر آموزشگاهی هست حتما باید با همکاری موسسات آموزشی باشد. امسال این امر را تفکیک کردیم. بعضا به دانش آموزان اجحاف می‌شود، چند سالی در مدرسه زبان یاد می‌گیرند و گواهی به آنها تعلق نمی‌گیرند. مدارسی که فعالیت این چنینی دارند باید حتما مجوز آموزشگاهی داشته باشند.

فرصت یک هفته‌ای مدیران مدارس غیردولتی برای درج اطلاعات خود جهت تعیین شهریه

محمود زاده درباره مدارسی که تا به امروز موفق به درج اطلاعات خود در سامانه مشارکت‌ها برای تعیین شهریه خود نشده‌اند، خاطر نشان کرد: مدارس جا مانده از ابلاغ شهریه، حدود یک هفته کاری برای درج اطلاعات خود در سامانه و تعیین شهریه خود وقت دارند. طی هفته جاری باید اطلاعات خود را درج کنند، در غیر این صورت شهریه این مدارس برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ شهریه مصوب سال قبل خواهد بود. برخی مدارس غیر دولتی مقاومت و احساس می‌کنند خودشان باید شهریه را تعیین کنند که این ها باید حتما اطلاعات خود را درج کنند. سامانه آخر این هفته بسته می‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی همچنین این را هم گفت که ۱۵ هزار مدرسه غیر دولتی از بین ۱۸ هزار مدرسه غیر دولتی، زیر ۲۰ میلیون تومان شهریه می‌گیرند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص شهریه بالای مدارس "سلام" افزود: من خودم در یکی از مدارس سلام حضور یافتم، پرونده بچه‌ها را باز کردم و با چند نفر تماس گرفتم و از والدین پرسیدم چقدر شهریه پرداخت کرده‌اند و اگر تخلفی انجام شده بود با مدیر منطقه و مدرسه برخورد انجام شد. حدود ۱۰۲۴ مدرسه غیر دولتی در طول سال گذشته تخلفاتی داشتند که بعضا منجر به تعطیلی و توقف فعالیت مدرسه شد. ۸۰۰ آموزشگاه غیر مجاز را سال گذشته پلمب یا متوقف کردیم.

محمودزاده در بخش دیگر سخنان خود به تدوین دوره‌های ۳۶۰ ساعته برای توانمندسازی و صلاحیت حرفه‌ای معلمان مدارس غیر دولتی اشاره و توضیح داد: لازم است معلمان ما شناسنامه دار شوند و هویت داشته باشند تا هرجا مراجعه کردند با کارت صلاحیت حرفه‌ای بتوانند تدریس کنند. در حال حاصر با جا به جایی استانی مجبور هستند مجددا از نو شروع به کار کنند. این دوره‌ها حضوری و غیر حضوری است و اولویت ما اما برگزاری حضوری دوره است. تا کنون حدود ۱۹۵ هزار و ۷۹۱ نفر برای دوره حضوری و حدود ۲۲۵ هزار نفر برای دوره غیر حضوری ثبت نام کرده‌اند که ۶۰ درصد هزینه این دوره توانمندسازی را باید موسسین و ۴۰ درصد را معلمین پرداخت کنند.

۱۷۵ پایگاه تابستانی در مدارس هیات امنایی

وی درباره برنامه‌هایی که برای اوقات فراغت دانش آموزان نیز در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در این راستا برنامه‌های مختلف از جمله جشنواره کوله پشتی، اروی راهیان پیشرفت، جشنواره ایران شناسی و... داریم. ۱۷۵ پایگاه در مدارس هیات امنایی خواهیم داشت و در مدارس غیر دولتی ۱۵ هزار پایگاه خواهیم داشت. تا امروز که هنوز فعالیت تابستانی شروع نشده است ۱۸۱۲ مدرسه ثبت نام انجام داده‌اند.

حقوق معلمان مدارس غیردولتی؛ ۵۶ درصد حقوق قانون کار!

محمودزاده در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه سرانه نیروی انسانی، فضای آموزشی و تجهیزات از جمله مولفه‌های تعیین شهریه مدارس غیر دولتی است، درباره حقوق معلمان افزود: معلمان مدارس غیر دولتی در حال حاضر ۵۶ درصد از حقوق قانون کار را دریافت می‌کنند، به مجلس پیشنهاد داده‌ایم که حقوق این معلمان اینگونه محاسبه نشود. در نظر گرفتن قانون کار برای حقوق این معلمان خوب نیست. ما پیوست قرارداد با معلمان را در شهریه داریم. بعضا معلمان قرارداد می‌بندد اما دریافتی آنها طبق قرارداد نیست. باید نظارت‌ها قوی شود.

انتهای پیام

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد