اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

اولین واکنش پوتین به انفجار سد «کاخوفکا»

رئیس‌جمهور روسیه حادثه رخ داده در سد «کاخوفکا» در منطقه خرسون را اقدام وحشیانه کی‌یف تحت هدایت غرب خواند.

به گزارش سایت طلا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در اولین واکنش به حادثه رخ داده در سد «کاخوفکا» در منطقه خرسون، آن را اقدام وحشیانه خواند که کی‌یف تحت هدایت غرب سازماندهی کرد.

کرملین (کاخ ریاست‌جمهوری روسیه) در بیانیه‌ای اعلام کرد پوتین چهارشنبه (هفتم ژوئن) در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود گفت: این اقدام وحشیانه منجر به فاجعه زیست‌محیطی و انسانی در مقیاس بزرگ شده است.

مقام‌های روسیه پیش از این هم در واکنش به اتهام‌زنی اوکراین، اعلام کردند کی‌یف در این اقدام تروریستی دست داشته است.

سه‌شنبه سد «نووا کاخوفکا» در منطقه خرسون تخریب شد و بخش‌های وسیعی از منطقه را آب فراگرفته که هزاران نفر را مجبور به ترک آنجا کرده است.

پوتین همچنین به اردوغان گفت اوکراین به تحریک غرب به طرز خطرناکی در حال تشدید خصومت‌ها با روسیه است.

رئیس‌جمهور ترکیه قبل از گفت‌وگوی امروز با پوتین، در تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی به او پیشنهاد ایجاد کمیسیون بین‌المللی برای بررسی تخریب سد کاخوفکا در جنوب اوکراین را داد.

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه بعد از گفت‌وگوی اردوغان با زلنسکی اعلام کرد: رئیس‌جمهور اردوغان گفت می‌توان کمیسیونی با مشارکت کارشناسان طرف‌های متخاصم، سازمان ملل و جامعه بین‌المللی از جمله ترکیه برای بررسی دقیق انفجار در سد کاخوفکا تشکیل داد.

این سد مهم بر روی رودخانه دنیپرو، آبراه اصلی که از جنوب شرقی اوکراین می‌گذرد، قرار دارد و چند منطقه مسکونی و شهر در پایین آن قرار دارد. به گفته تحلیلگران، سیلاب ناشی از این تخریب، پتانسیل ایجاد ویرانی بزرگ حوالی شهر خرسون و سایر مناطق پرجمعیت در امتداد رودخانه دنیپرو را دارد.

به نوشته رویترز، این سد یک زیرساخت حیاتی است که حدود ۱۸ کیلومتر مکعب آب در مخزن کاخوفکا را در خود جای داده است. این سد آب بسیاری از بخش‌های جنوبی اوکراین و شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه الحاق شد را تامین می‌کند.

این سد همچنین آب نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تامین می‌کند که در بخش بالای آن قرار دارد و تحت کنترل روسیه است.

پیش‌تر، یک منبع در خدمات اضطراری روسیه اعلام کرد پس از فرو ریختن سد نیروگاه برق-آبی کاخوفکا در جنوب اوکراین، حدود دو هزار و ۷۰۰ خانه زیر آب رفت.

به نوشته تاس، در حال حاضر ۱۴ شهرک در منطقه سیل‌زده قرار دارد و ممکن است در مجموع حدود ۸۰ روستا زیر آب برود. تخریب این سد باعث آسیب زیست‌محیطی جدی شده و زمین‌های کشاورزی در امتداد رودخانه دنیپرو با آب شسته شده و این خطر وجود دارد که کانال کریمه شمالی کم‌عمق شود.

اکنون نگرانی‌های فزاینده به خطرات ناشی از آن برای حیات وحش، زمین‌های کشاورزی، خانه‌ها و منابع آب و آلودگی احتمالی رودخانه دنیپرو به دلیل نشت مواد شیمیایی صنعتی از نیروگاه برق آبی نووا کاخوفکا معطوف شده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد