اونس طلا2363.81
مظنه14,586,000
18 گرم3,367,100
ارزش سکه32,862,258
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)40,800,000
نیم23,800,000
ربع14,900,000

کلاهبرداری به سبک پانزی + فیلم

در این روش، افراد با وعده دریافت سود اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کردند و کلاهبرداران در این شرکت هرمی برای پرداخت سود به شخص دیگری، از پول آنها استفاده می‌کردند.

به گزارش سایت طلا،در این روش، افراد با وعده دریافت سود اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کردند و کلاهبرداران در این شرکت هرمی برای پرداخت سود به شخص دیگری، از پول آنها استفاده می‌کردند. البته این سود برای جلب اعتماد بوده که قربانیان افراد بیشتری را وارد هرم کنند و تنها چند نوبت پرداخت و بعد از آن حساب آنها قفل می‌شد.

پلبیس فتا می گدید در این پرونده بالای 40 میلیارد تومان مالباختگان ضرر کرده اند.

کلاه برداری پانزی چیست؟

بازار ارزهای دیجیتالی به همان اندازه که می‌تواند یک مکان فوق‌العاده برای کسب سود محسوب گردد، دقیقا به همان میزان می‌توان گفت که با توجه به نوظهور بودن این بازار و فناوری بلاکچین به بستری مستعد انجام انواع کلاه ‌برداری‌ها تبدیل شده است و در نتیجه بایستی از سرمایه خویش در برابر کلاه ‌برداری‌ها و پروژه‌های پانزی و همچنین اسکم محافظت نمایید.

اصولا کلاه‌ برداری پانزی با شعار یک سرمایه‌گذاری با وعده بازگشت سریع و همچنین زیاد سرمایه که یک پیشنهاد اغوا کننده است عجین شده و ممکن است در بادی امر بسیاری از افراد را به سمت خود جذب نماید.

آشنایی با شیوه کلاه برداری پانزی شیوه کلاه برداری پانزی (Ponzi scheme) در واقع یک طرح اغوا کننده است که بر پایه وعده بازگشت سریع و زیاد سرمایه به سرمایه‌گذاران اولیه بنا شده است. به بیان ساده‌تر در این طرح، کلاه برداران سرمایه سرمایه‌گذاران را با دادن وعده بازگشت سود و سرمایه به سرقت می‌برند که در چنین طرحی اصولا سود سرمایه‌گذاران اولیه با سرمایه سرمایه‌گذاران بعدی پرداخت شده و به نوعی به این شکل اعتماد افراد را به سمت خود جلب می‌نمایند.

این روند تا آنجایی ادامه پیدا می‌کند که در نهایت اسکمرها که همان طراحان اولیه پروژه هستند، نمی‌توانند به آن دسته از افراد جدیدی که به تازگی وارد پروژه شده‌اند، سودی پرداخت نمایند و دقیقا در همین نقطه است که این زنجیره کلاه برداری به خط پایان نزدیک شده و پرونده پروژه بسته می‌شود و این فرصت برای اسکمرها فراهم می‌شود تا با هر میزان سودی که تا این لحظه به دست آورده‌اند به یک باره ناپدید شوند!

در مراحل اولیه پروژه‌های مبتنی بر طرح کلاه برداری پانزی تمام تلاش اسکمرها بر روی این نکته متمرکز شده است که سرمایه‌گذاران را قانع کنند که سود دریافتی آن‌ها از طریق یک سرمایه‌گذاری کاملا قانونی صورت می‌گیرد و هیچگونه ریسک و خطری سرمایه آن‌ها را تهدید نمیکند.

نحوه جلب اعتماد در این شیوه کلاه برداری به این صورت است که اسکمرها با پرداخت سود در تاریخ‌های مقرر در چند ماه اول، به هدف خود می‌رسند و از این طریق سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کنند تا پول و سرمایه بیشتری را وارد پروژه نمایند.

تاریخچه کلاه برداری پانزی همان طور که از مطالب فوق برمی‌آید، احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید که شیوه کلاه برداری پانزی منحصرا به دنیای ارزهای دیجیتال اختصاص نداشته است و در بسیاری از بازارها و کسب‌وکارها شاهد چنین کلاه برداری‌هایی بوده‌ایم.

براساس تحقیقات به عمل آمده از سوی کارشناسان ما در مجموعه کیف پول من، اصطلاح کلاه برداری پانزی برای اولین بار در سال 1919 و پس از کلاه برداری شخصی به نام چارلز پانزی مورد استفاده قرار گرفت.

البته ناگفته نماند که هرچند تولد رسمی این شیوه کلاه برداری به اواخر قرن 19 بازمی‌گردد؛ اما با این وجود در اوایل و اواسط قرن 19 نیز نشانه‌هایی از آن را می‌توان یافت، به طوری که افرادی همچون آدل اسپیتزدر در آلمان و سارا هاو در آمریکا، کلاه برداری‌هایی را شبیه به طرح کلاه برداری پانزی ترتیب داده بودند.

پانزی که اصالتا یک فرد ایتالیایی بود، با دادن این وعده که قادر است سرمایه افراد را در عرض 90 روز دو برابر کند، افراد زیادی را در دام وعده‌های پوچ و تو خالی خویش گرفتار کرد.

ناگفته نماند که او پروژه کلاه برداری خویش را بر روی سیستم پستی آمریکا متمرکز کرده بود و در زمانی که سیستم پستی بسیار پیشرفت کرده و مورد قبول کل اعضای جامعه قرار گرفته بود، پالزی نوعی کوپن ایجاد کرد که از طریق آن، این امکان برای فرستنده فراهم می‌شد تا تمبر نامه بازگشتی را پیش خرید نماید و این کوپن را در پاکت نامه بگذارد و گیرنده نامه نیز می‌توانست با ارائه این کوپن، تمبر مورد نیاز خویش برای پاسخ به نامه دریافتی را دریافت نماید.

چارلز پانزی در واقع به سرمایه‌گذاران قول بازگشت سرمایه 50 درصدی در 45 روز و همچنین بازگشت 100 درصدی سود آن در 90 روز را می‌داد و با توجه به سابقه درخشان کمپانی او در پست، بسیاری از افراد به او اعتماد کردند تا سرمایه خود را وارد پروژه جدید مورد نظر او نمایند.

در نهایت این فرد در سال 1920 و با تحقیقات به عمل آمده دستگیر و به کلاه برداری محکوم شد.

به طور کلی همان طور که در طرح چارلز پانزی هم مشاهده می‌کنیم زیربنای اصلی این شیوه کلاه برداری را وعده سوددهی در زمان کوتاه شکل می‌دهد. جالب است بدانید بزرگ‌ترین کلاه برداری پانزی اتفاق افتاده در تاریخ توسط مدوف (Madoff) انجام گرفته است و به هنگام دستگیری او در تاریخ 11 دسامبر سال 2008 به وسیله اف‌بی‌آی، سرمایه او نزدیک به 65 میلیارد دلار برآورد گردید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد