اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

اگر ۷۲ ساعت نخوابیم چه اتفاقی برای بدنمان می افتد!

در حالی که این یکی از اساسی ترین عملکردهای بدن ما است، اما ما هنوز دقیقاً نمی دانیم چرا می خوابیم، فقط می‌دانیم که خواب نقش حیاتی در سلامت جسمی، شناختی و ذهنی ما دارد.

در سال ۱۹۶۳، رندی گاردنر ۱۷ ساله در آن زمان تصمیم گرفت به عنوان بخشی از یک پروژه تحقیقات علمی، ببیند چقدر می تواند بیدار بماند. او در نهایت رکورد جهانی را به نام خودش ثبت کرد . او این رکورد را زمانی به ثبت رساند که اعلام کرد ۱۱ روز و ۲۵ دقیقه نخوابیده است. او این رکورد را برای همیشه حفظ خواهد کرد زیرا کتاب رکوردهای جهانی گینس از این دسته خلاص شد. نخوابیدن بسیار خطرناک است.

در حالی که این یکی از اساسی ترین عملکردهای بدن ما است، اما ما هنوز دقیقاً نمی دانیم چرا می خوابیم. اما همانطور که میشل دراپ، متخصص طب خواب رفتاری، PsyD، DBSM، توضیح می‌دهد، فقط می‌دانیم که خوابیدن بسیار مهم است. دکتر درروپ می گوید: «خواب نقش حیاتی در سلامت جسمی، شناختی و ذهنی ما دارد. فرآیندهای ترمیمی در خواب وجود دارد که برای سالم ماندن به آنها نیاز داریم.»

اما وقتی یک یا سه شب خود را از خواب محروم می کنید، واقعاً چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

به خاطر داشته باشید که افراد مختلف برای سالم ماندن به میزان خواب متفاوتی نیاز دارند و افراد مختلف محرومیت از خواب را متفاوت تحمل می کنند. ممکن است علائم را زودتر یا دیرتر از سایر افراد تجربه کنید. وقتی صحبت از کم خوابی می شود، گوش دادن به بدن شما مهمتر از تماشای ساعت است.

اگر ۲۴ ساعت نخوابیم چه اتفاقی می افتد؟

با توجه به مشغله های امروزه، همیشه سروقت خوابیدن و بیدار شدن بسیار سخت است. ۲۴ ساعت نخوابیدن تاثیری طولانی مدت بر سلامتی شما نخواهد داشت، اما پیامدهای کوتاه مدت و منفی زیادی دارد. دکتر Drerup می گوید که اگر ۲۴ ساعت نخوابید، انواع آسیب هایی که می بینید شبیه مسمومیت است:

تاخیر در زمان واکنش، گفتار و تفکر نامفهوم، اختلال در قضاوت و تصمیم گیری، کاهش حافظه و توجه، تحریک پذیری، اختلال در بینایی، شنوایی و هماهنگی دست و چشم، لرزش و تنش عضلانی.

به گفته دکتر دراپ، اما این همه ماجرا نیست. او توضیح می‌دهد: «موضوع دیگری که وقتی ۲۴ ساعت نمی‌خوابید اتفاق می‌افتد، افزایش هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین است. این تلاش بدن شما برای جبران خستگی است که تجربه می کنید. به ازای هر ساعت اضافه ای که نمی خوابید، عوارض جانبی کم خوابی شدیدتر می شود. »

۳۶ ساعت نخوابیدن:

با توجه به اینکه، افراد مختلف محرومیت از خواب را به روش‌های متفاوتی تجربه می‌کنند، ۳۶ ساعت بیدار ماندن برای هیچکس خوب یا بی‌خطر نیست. دکتر دراپ خاطرنشان می کند: « بعد از ۲۴ ساعت ما تأثیرات جسمی و فیزیکی بیخوابی بر بدن را مشاهده می کنیم. با این سطح از کمبود خواب، احتمالاً شاهد سطوح بالاتری از نشانگرهای التهابی در خون خواهیم بود. نخوابیدن به مدت ۳۶ ساعت استرس زیادی به بدن شما وارد می کند. از عدم تعادل هورمونی گرفته تا متابولیسم کند، همه چیز را از بین می برید. تمام عوارض جانبی که تا این لحظه تجربه کرده اید تشدید می شود و می توانید انتظار داشته باشید که نوساناتی در خلق و خو، توجه، دمای بدن و اشتهای خود داشته باشید.»

۴۸ ساعت نخوابیدن:

خواب میکرو را تجربه می کنید. ریزخواب یا خواب میکرو، یک واکنش محافظتی در مغز ما است، چیزی که ما به ندرت از آن آگاه هستیم. در این حالت، مغز شما را مجبور می‌کند که برای لحظه‌ای کوتاه، کم و بیش، به حالت «بیهوشی» بروید. این پدیده غیر ارادی می تواند تا ۳۰ ثانیه طول بکشد. وقتی تمام شد، ممکن است هیچ تصوری از آن نداشته باشید. از طرف دیگر، ممکن است با احساس سردرگمی از خواب بیدار شوید.

هر چند ممکن است جذاب باشد، اما خواب میکرو نیز خطرناک است. اگر هنگام رانندگی، یا در موقعیتی حساس دچار این حالت بشوید، می‌توانید به طور جدی و ناخواسته به خود یا دیگران آسیب بزنید .

۷۲ ساعت نخوابیدن:

بیشتر مردم نمی‌توانند بیشتر از سه روز بیدار بمانند .به همین دلیل است که صدها سال است که محرومیت از خواب به عنوان شکلی از شکنجه هنوز مورد استفاده قرار می گیرد. دکتر درروپ توضیح می دهد که وقتی به مدت ۷۲ ساعت بیدار باشید، توانایی شما برای تنظیم احساسات یا حتی درک دقیق دنیای اطرافتان به شدت به خطر می افتد.

او می افزاید: «شما تحریک پذیر، مضطرب و افسرده می شوید و قدرت تفکرتان را از دست می دهید. قطعا دچار توهم می شوید. دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود ندارند.»

کمبود خواب شدید گاهی اوقات به طور ناخواسته در زمان استرس حاد اتفاق می افتد. اما بیشتر اوقات، حتی افرادی که دچار بی‌خوابی شدید هستند، هر روز کمی می‌خوابند، گاهی اوقات حتی بدون اینکه متوجه شوند. این بی خوابی متناقض نامیده می شود: شما احساس می کنید که اصلا نخوابیده اید و هیچ خاطره ای از خوابیدن ندارید، اما در واقع خوابیدید.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد