اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

نام عجیب و خنده دار گوگل قبل از اینکه محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان شود!

نام عجیب گوگل تا قبل از زمان معروفیتش مانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر متفاوت بود و اسمی خنده‌دار و بی‌ربط به معنای اصلی آن کلمه داشت.

به گزارش سایت طلا، نام عجیب گوگل تا قبل از زمان معروفیتش مانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر متفاوت بود و اسمی خنده‌دار و بی‌ربط به معنای اصلی آن کلمه داشت.

شما از چه موتور جست‌وجویی قبل از گوگل استفاده می‌کردید؟ اصلا زمان پیش از گوگل را به خاطر دارید؟ اگر از کاربران قدیمی اینترنت باشید احتمالا زمانی را به خاطر دارید که برای جست‌وجوی مطلبی در اینترنت به سراغ WebCrawler، Lycos، یاهو، InfoSeek، AltaVista یا حتی Jeeves رفته باشید.

جهان در دهه ۹۰ میلادی تحت تاثیر اینترنت قرار گرفت و در همان سال‌ها نیز لری پیج و سرجی برین به عنوان موسسان گوگل وارد صحنه شدند.

در سال 1995 پیج مدرک مهندسی کامپیوترش را از دانشگاه میشیگان دریافت کرد و به دنبال دانشگاه دیگری برای ادامه تحصیلاتش بود. او برای ادامه درسش دانشگاه مجلل West Coast را انتخاب کرد. در همان زمان سرجی برین نیز از دانشگاه استنفورد فارغ‌التحصیل شده بود. این دو نفر در یک تور دانشگاهی به طور اتفاقی با یکدیگر آشنا شدند و این اردو آغازی برای دوستی آن‌ها و تغییر جهان بود.

در سال 1996 پیج و برین در حال نوشتن کدهایی بودند. آن‌ها امید داشتند که این کدها بتوانند در دنیای World Wide Web تغییرات انقلابی ایجاد کنند. ایده آن‌ها با یک موتور جست‌وجو که سایت‌ها را بر اساس تعداد دفعات بازدید برای کاربر بارگذاری می‌کرد تفاوت داشت و در واقع، پیج و برین الگوریتمی ساختند که بک‌لاین‌های یک وبسایت را ردیابی می‌کرد. این الگوریتم شناسایی تعداد دفعاتی که یک سایت به سایت‌های دیگر بک‌لینک داده بود را بر عهده داشت.

برای نمونه، وبسایتی که صدها یا حتی هزاران بک‌لینک از سوی سایت‌های دیگر داشت ارزشمندتر از سایتی بود که تنها چند بک‌لینک داشته و توسط کاربران کمتری مشاهده شده بود. بنابراین این سایت در جست‌وجو رتبه بالاتری به خود اختصاص می‌داد.

از آنجایی که الگوریتم پیج و برین بر اساس بک‌لینک‌ها فعالیت می‌کرد، محصول آن‌ها نیز «Backrub» نام گرفت. در زبان انگلیسی بک راب به معنای ماساژ کمر نیز بوده و به همین دلیل نامی عجیب برای یک سرویس اینترنتی محسوب می‌شد!

بیایید به سال ۱۹۹۷ برویم. بک راب حالا روی سرورهای دانشگاه استنفورد اجرا می‌شود اما حسابی سر زبان‌ها افتاده و ترافیک این وبسایت بسیار بیشتر از ظرفیت سرورهای استنفورد شده بود. این موضوع باعث شد برین و پیج به فکر جابه‌جا کردن سرورهایشان بیفتند. اما این تغییرات با اثر دومینویی منجر به تغییرات گستره‌تر و عمده‌تری شد و این تیم دو نفره تصمیم گرفتند نام عجیب گوگل قدیمی را تغییر بدهند.

Googolplex، Googol یا Google؟

David Koller، یکی از کارکنان قدیمی دپارتمان علوم کامپیوتر و آزمایشگاه گرافیک دانشگاه استنفورد می‌گوید پیج و برخی از همکارانش به دنبال اسامی جدیدی برای وبسایتشان بودند. آن‌ها می‌خواستند این نام بر اساس میزان حقیقی دیتاهایی باشد که این موتور جست‌وجو می‌تواند پردازش کند.

Sean Anderson، یکی از دانشجوهای آن زمان استنفورد نام Googolplex را پیشنهاد داد. این عبارت در زبان ریاضی به معنای عدد یک بوده که در جلوی آن به قدری صفر وجود دارد که قابل شمارش نیستند. لری پیج در ادامه Googol را به عنوان نامی کوتاه‌تر پیشنهاد داد. این عبارت نیز به معنای عدد یک با 100 صفر جلوی آن است. هر دوی این اعداد به اندازه‌ای بزرگ بودند که تقریبا با توانایی این موتور جست‌وجو هم‌خوانی داشتند.

Koller ادامه می‌دهد:Anderson به جست‌وجوی Googol پرداخت تا ببیند آیا دامنه‌ای با این نام ثبت شده یا خیر. اما حین جست‌وجو به اشتباه Googol را Google تایپ کرد و در نهایت دامنه Google.com در 15 سپتامبر 1997 به ثبت رسید و خاتمه‌ای برای نام عجیب گوگل در آن زمان‌ها بود.

باورتان می‌شود که حدود ۲۰ سال پیش باید برای جست‌وجوی موضوعی «ماساژ کمر» می‌دادید؟ این تغییر نام احتمالا یکی از بهترین و عاقلانه‌ترین ری‌برندینگ‌ها در تاریخ تکنولوژی به حساب بیاید!

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد